מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ר' כמוס יאמין זצוק"ל – רבה של קהילת עמרוס

שלום והחונכת שלו דניאל
שלום ימין
שלום ימין מספר על שורשיו מעמרוס שבלוב

השורשים שלי
בשנת 1940 נולדתי למשפחת ימין ידידיה והסבא רבא רבא שלי היה המקובל רבי כמוס יאמין. הנה קצת מידע על סבא רבא רבא שלי: "בשנת 1850, ביום איסרו חג של פסח (יום המימונה ואלכס ואלנוואר) נולד בכפר עמרוס המרוחק כ 15 ק"מ מטריפולי בן למשפחת יאמין ושמו כמוס. באותה תקופה חיו בעמרוס בצמצום רב, כ-3,500 יהודים בלב אוכלוסיה ערבית, ושמה של עמרוס ובחוריה נודעו ברבים לטובה. הרב כמוס   עם השנים הקים הרב ישיבה וכולל לתלמידי חכמים בכפר שממנה יצאו תלמידים מצטיינים רבים וביניהם ר' שמועה מכלוף זצ"ל שהגיע למעמד השני בחשיבותו בכפר".
 
עלייה וקליטה בישראל
אני נולדתי בעיירה קטנה בלוב ששמה עמרוס, אני בן  בכור להורי אבי שימש כמורה ושוחט בעיירה. בשנת 1951 עלינו לארץ ההגעה לארץ הייתה באוניה ומשך ההפלגה בין 6-7 ימים. בהגיענו לארץ שיכנו אותנו במחנה עולים בחיפה. לאחר מספר חודשים העבירו אותנו למעברת בית-ליד באזור השרון. בשנת 1953 עברנו לגור בקדימה, היינו משפחה בת 10 נפשות, עברנו למעברה של אוהלים וגרנו בה כשנתיים.    
 
לאחר ההלם הראשוני יצאנו עם שאר ילדי השכונה להכיר את הסביבה . והנה שממה ושיממון אין שום דבר שבו יכולנו להעסיק את עצמנו לא היה לא היה לא כביש ולא מדרכה, שלא לדבר על תאורה לא בבית ולא ברחוב. אני זוכר לאחר מספר שנים משהתקינו את תאורת הרחוב, היינו מתאספים כל ילדי הרחוב מתחת לפנס ולא היינו  עוזבים את המקום עד מאוחר בלילה משום שלא היה לאן ללכת.
 
תמונה 1
ר' כמוס היה דרשן מעולה ולדרשותיו, בעיקר ביום השבת, היה ביקוש גדול ובית הכנסת היה מתמלא מפה לפה גם ע"י אנשים שבאו אפילו ממטת חוליים כדי לשמוע את הרב. ר' כמוס היה בקי בחוכמת הנסתר ובקבלה המעשית, חיבר ספר על הקבלה שעודנו בכתב יד. נפטר ביום המימונה בשנת תר"ץ (1930) והוא בן 80 שנה. 
הנה קישור ובו מידע על סבא רבא רבא שלי, ר' כמוס יאמין זצוק"ל  – רבה של קהילת עמרוס מאת: שמעון מכלוף, אשקלון, פורסם בתאריך  26/01/2004
 

"אחד מנכדיו סיפר לנו מספר מקרים שיש בהם כדי להעיד על גדולת הרב וצדיקותו:

באחת הפעמים, אשתו של הצדיק נכנסה לחדרו שבישיבה כדי לשאול אותו שאלה, והנה ראתה כי איננו בחדר. הרימה האישה את עיניה ונדהמה כשראתה אותו מרחף בחלל החדר. מרוב פחד צעקה האשה ואז אמר לה הרב "מדוע הפרעת לי, הייתי אמור ללכת לישיבה מיוחדת של מעלה …".

במקרה אחר עת ישב הרב ולמד ביקש מאשתו שתכין לו קפה. האשה הגיעה ובידה מגש ובו שלוש כוסות קפה. השתומם הרב ושאל מדוע הבאת שלוש כוסות ? ענתה לו אשתו – "כשבקשת היו אתך עוד שני רבנים וחשבתי שלא יפה להגיש קפה רק לך ולכן הבאתי קפה גם לאורחים". שאל אותה הרב "וכי רוצה את לומר לי כי ראית את הרבנים שהיו עמי ? אם כן צדקת את שזכית זכות גדולה וראית שני מלאכים".

 ועוד – ר' שמועה תלמידו של הרב, ניגש לצדיק ביום תענית דיבור ושאל קושיה (ביום זה לא נהוג לשאול שאלות) והרב לא ענה לו. שב ושאל ר' שמועה את אותה קושיה ושוב לא ענה לו הרב. בפעם השלישית כששאל ענה לו הרב על הקושיה ומיד איבד את כושר הדיבור ונשאר כך במשך שלושה חודשים רצופים. רק בערב פסח שבה אליו יכולת הדיבור והוא יכול היה לקיים את מצוות "והגדת לבניך ביום ההוא".

באחת מדרשותיו, נשאל שאלה מיוחדת במינה – מה עתידו של העם היהודי המפוזר בכל העולם ?

בתשובתו היה משום נבואה שהתקיימה כמה שנים אח"כ – וכך ענה: כשיש צרות לעם היהודי אלו ימי גאולה. אי לכך עתידה לקום מדינה יהודית עם ממשלה יהודית. מדינות העולם ילכו נגד המדינה שתקום והצרות יהיו מנת חלקה אולם היא לעולם לא תיפול – כך אמר ואנו החיים כיום 71 שנים לאחר מותו חשים היטב את אמת דבריו – אז כהיום.

העשרה
באתר מידע על סבא רבא רבא שלי, ר' כמוס יאמין זצוק"ל  – רבה של קהילת עמרוס 
מאת: שמעון מכלוף, אשקלון, פורסם בתאריך  26/01/2004
"עם השנים, הפך ר' כמוס לבר סמכה בתחום הדת ושימש דמות רוחנית עליונה ביותר בכפר.שמעו של ר' כמוס יצא לא רק בקרב בני הקהילה היהודית אלה גם אצל הערבים תושבי הכפר. בעיות שונות, החל מחילוקי דעות בין התושבים, בעיות כלכליות ועד רפואיות היו באות על פתרונן ע"י הרב בדרכים שונות בין היתר ע"י כתיבת קמיעות.הקים הרב ישיבה וכולל לתלמידי חכמים בכפר שממנה יצאו תלמידים מצטיינים רבים וביניהם ר' שמועה מכלוף זצ"ל שהגיע למעמד השני בחשיבותו בכפר".

תכנית הקשר הרב דורי, 2005
מורה מלווה אילת שחק

מילון

מעברת בית-ליד
מעברת בית ליד הוקמה כמחנה עולים צפונית פרדסיה בסמוך לצומת בית ליד. בשנת 1951 הפך המחנה למעברה שהתקיימה עד 1967.

ר' כמוס יאמין זצוק"ל
עם השנים, הפך ר' כמוס לבר סמכה בתחום הדת ושימש דמות רוחנית עליונה ביותר בכפר. שמעו של ר' כמוס יצא לא רק בקרב בני הקהילה היהודית אלה גם אצל הערבים תושבי הכפר. בעיות שונות, החל מחילוקי דעות בין התושבים, בעיות כלכליות ועד רפואיות היו באות על פתרונן ע"י הרב בדרכים שונות בין היתר ע"י כתיבת קמיעות. ...הקים הרב ישיבה וכולל לתלמידי חכמים בכפר שממנה יצאו תלמידים מצטיינים רבים וביניהם ר' שמועה מכלוף זצ"ל שהגיע למעמד השני בחשיבותו בכפר.

ציטוטים

”התאספנו ילדי הרחוב מתחת לפנס ושהיינו שם עד מאוחר בלילה משום שלא היה לאן ללכת“

הקשר הרב דורי