מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

רק המעז מנצח

סבתא רחל גאון ונכדתה נועה גאון
משפחת גאון על המגרש בבית הכרם
לזכרו של סבי בנימין דוד גאון

 סבי, בנימין דוד גאון, נפטר בערב יום העצמאות בחודש מאי שנת 2008. הוא נקרא על שמות שני סביו: בנימין על שם סבו מצד אמו דוד על שם סבו מצד אביו. גאוותו הגדולה הייתה שהוא נולד בירושלים.
סבי בינימין דוד גאון ז"ל  2008-1935
בחוש ההומור המיוחד שלו היה אומר: "אני פלשתינאי", כי ארץ ישראל הייתה שרויה תחת השלטון הבריטי בתקופה בה הוא נולד וישראל טרום הקמתה נקראה "פלשתינה".
שכונת בית הכרם כונתה כשכונת המופס"ים מורים , פקידים וסופרים. האזור היה מכוסה סלעים ורכסים ומרוחק יחסית מירושלים. מה שאיפשר למורים לקנות מגרשים במחיר זול. סבא רבא שלי מ.ד.גאון, היה מורה במוצא, ולכן זכה לקנות מגרש בשכונה שאותה בנו התושבים במו ידיהם.  
לכבוד יום הולדתו ה-  12 של סבי נטעו ילדי כיתה ו' בבית הספר העממי בית הכרם , עץ על אדמת הלאום ביער קק"ל. משה דוד גאון, נולד בבוסניה (י באלול תרמ"ט 6.9.1889) נפטר ב-כ"ד בתשריתשי"ט 8.10.1958 ) וכך הוא אמר בספרו "יהודי המזרח בארץ ישראל" "שושלת היחס של משפחת גאון, משפחתי אני טרם נתחוורה לי די הצורך.
דבר אחד ברור לי, כי אבות אבותיי החזיקו במסורת שהם מייחסים למשפחה רמה בישראל, ושאחד מבניה נשרף על קידוש השם בטולידו, כשנתיים ימים לפני גירוש היהודים מספרד" ( 1492).
אמו שרה חכים- ילידת איזמיר טורקיה -1901. סבא רבא שלי פגש בה כשהגיע לאיזמיר ב- 1912 כשליח מארץ ישראל ללמד עברית את היהודים. הם נישאו בירושלים ,שם נולדו ארבעת ילדיהם-כלילה , יגאל , סבי- בנימין דוד ויהורם . כך ספר סבא בני על אביו:
"אבי , משה דוד גאון , היה סופר, היסטוריון, משורר ומורה, חניכו של דוד ילין ובוגר המחזור  הראשון. מפעל חייו של אבי היה ספרו "יהודי מזרח בארץ ישראל", שלו שני כרכים בעלי כ- 800 עמוד כל אחד: הראשון, הוא "זיכרונות, תולדות, תעודות,עובדות, וצירופי מעשים", השני הוא :"תולדות רבנים וגדולי האומה, חכמים, סופרים ועסקני ציבור, חולמים ולוחמים לרעיון  שיבת ציון וישוב הארץ".מ.ד.גאון- סבא רבא המורה העברי הראשון לילדי מוצא בשנים:1917-1921.
בחול המועד פסח שנה זו (תשע"ג), הזמינו אותנו לבית ילין במוצא, הופתענו לשמוע מפי מדריך המקום ,אמיר כהן , סיפורים מרתקים על סבא רבא שהיה המורה העברי הראשון במוצא והוזמן ע"י דוד ילין ללמד את ילדי מוצא
(כ-25 ילדים) בתקופה קשה ומסוכנת שבה עברה ארץ ישראל מידי התורכים לידי הבריטים. זאת הוא שמע מפי אביו, שהיה תלמידו של מ. ד. גאון.  במוזיאון של בית ילין  גילינו שיר שחיבר סבא רבא לכבוד 25 שנים להקמת מוצא.
האנדרטה לזכרו של בני גאון נמצאת במרכז שכונת בית הכרם.
האמן, דוד סוזנה, יצר אנדרטה בצורת האות  b  לזכרו של סבי אשר גדל בשכונה זו ברחוב החלוץ 43.
 סבא היה איש של מילים. לכל אחד מבני המשפחה חיבר שיר לכבוד יום הולדתו אני גאה להיות נכדתו, יהי זכרו ברוך! השנה כשציינו חמש שנים לפטירת סבא  כתבתי לו הספד : "סבא אהוב שלי,מאד קשה לי לדבר עכשיו אבל אני רוצה להגיד לך שאמנם עברו 5 שנים, אבל אני לא שוכחת. אני זוכרת אותך. זוכרת את הבדיחות שלנו, את החיבוק שלך, את היד שלא הייתי עוזבת. ואם אני מרגישה שאני שוכחת משהו, אני מיד פונה לאבא או אמא והם מספרים לי.ל אחרונה אני וסבתא גמרנו לעשות עבודה עליך, על ילדותך ועל משפחתך וכך למדתי להכיר אותך יותר טוב.
מעניין מה היית חושב עליי היום. רציתי לספר לך שחגגתי השנה בת מצווה. סבתא, אבא ואמא דאגו שיהיה בדיוק מה שרציתי. חשבתי עליך המון בחגיגה ואפילו הרגשתי אותך. אני מרגישה אותך כל הזמן וגם ארז ואסף שכל כך גדלו והיית גאה בהם. בוקר אחד ארז הסתכל לתקרה ואמר הנה "איש". אבא מיד אמר, היום זה היום הולדת של סבא. ואני הרגשתי שבאת לבקר. אז תמשיך לבוא לבקר אותי.
אוהבת אותך עם כל הלב שלי נכדתך נועה.
לסבתי היקרה, תודה על שלימדת אותי להכיר את סבא מנקודת מבט אחרת, לימדת אותי על משפחתו, ילדותו ומורשתו וכבוד הוא לי ללמוד על כך ממך. נהניתי מאוד  שהשתתפנו יחד בתכנית הקשר הרב דורי, שיכולנו לשמר את הסיפורים, בעבודתנו המשותפת אני אוהבת אותך.
נועה נכדתי האהובה,זכות גדולה נפלה בחלקי להעביר לך מורשת בית אבא, וסבא. אני בטוחה שאת תנצרי זאת בליבך ובכל מעשיך.     
סבתא רחל

מילון

שכונת המופס"ים
שכונת בית הכרם כונתה כשכונת המופס"ים מורים , פקידים וסופרים.

ציטוטים

”סבא רבא שלי היה המורה העברי הראשון במוצא“

הקשר הרב דורי