מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

רעידת האדמה בטשקנט

רעידת האדמה בטשקנט 1966
רעידת האדמה טשקנט - ההרס הנורא
העזרה לילדים

שמי דוד גרשליס השתתפתי בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי פלורה גרשליס ושמעתי את סיפורה על רעידת האדמה בטשקנט. סבתא פלורה נולדה, בשנת 1930 בעיר קוטץ שבאוזבקיסטן. היא עלתה לארץ בגיל מבוגר, כשהיא בת 85 בשנת 2015.

רקע – רעידת האדמה בטשקנט

"טַשְׁקֵנְט היא בירתה של אוזבקיסטן. טשקנט נמצאת במזרח המדינה, והיא בירת המחוז הנקרא על שמה. העיר נוסדה בתקופת כיבושי אלכסנדר הגדול והייתה בעת העתיקה מרכז מסחרי חשוב, במיוחד לאור מיקומה בדרך המשי. בשנת 1966 נחרבה העיר בעקבות רעש אדמה בעוצמה 7.5 בסולם ריכטר. בעקבות האסון השקיע הממשל הסובייטי מאמצים רבים בשיקום העיר, בעזרת מיטב האדריכלים. טשקנט שוקמה והפכה לאחת הערים המפוארות ביותר בגוש הסובייטי. ויקיפדיה

 ההרס הנורא ברעידת האדמה בטשקנט 1966

תמונה 1

סבתא פלורה מספרת:

"בתאריך: 28 באפריל 1966, בזמן שהייתי סטודנטית באוניברסיטה בטשקנט הייתה רעידת אדמה גדולה היה הרס נורא, בתים שלמים קרסו ונפלו. אני זוכרת היטב את האירוע, רצתי לבית הורי, ובביתם נפל קיר. כשהגעתי הביתה, הם אמרו לי לחזור לאוניברסיטה ולסיים את המבחן, שהיה לי. אני זוכרת שעזרתי להם לאסוף את החפצים מכל ההרס שהיה שם. בגלל ההרס, אנשים רבים איבדו את ביתם וישנו בחוץ. הגיעו חיילים של המדינה, ששמרו עלינו.

כפי שהורי בקשו ממני, חזרתי לאוניברסיטה כדי לעשות את המבחן בפילוסופיה באוניברסיטה. באוניברסיטה אמרו לנו שהמבחן מתבטל בגלל רעידה האדמה וכולם מגוייסים כדי לעזור לילדים, באזור שנפגע.

החיילים הקימו אזור מגודר, כמו קייטנה לילדים, והיו שם כ – 600 ילדים וילדות ואנחנו עזרנו לילדים. הרגענו ועודדנו אותם, חלק גדול מהם היו בפחד וחרדה כי לא ידעו מה קרה להורים שלהם? ניסינו להרגיע אותם הקראנו להם ספרים, שרנו שירים, עשינו איתם הצגות וציירנו איתם, עשינו להם שיעורי ספורט ותחרויות עם פרסים – הכל כדי להעסיק אותם.

כעבור כמה חודשים כשהעיר החלה להשתכם מהחורבן "הקייטנה" המיוחדת שהקמנו לילדים נסגרה ולאט לאט כל אחד חזר לביתו. אני קבלתי תעודת הוקרה על העבודה הטובה, שעשיתי בהתנדבות, מארגון ה-SSR ובנוסף הם מימנו בשבילי חופשה בים התיכון.

הזוית האישית

דוד גרשליס: השתתפתי בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי פלורה גרשליס. היה נהדר נקשרתי לסבתי והבנתי את כל עברה וסיפורה המדהים.

מילון

טשקנט - רעידת האדמה
טַשְׁקֵנְט היא בירתה של אוזבקיסטן. טשקנט נמצאת במזרח המדינה, והיא בירת המחוז הנקרא על שמה. העיר נוסדה בתקופת כיבושי אלכסנדר הגדול והייתה בעת העתיקה מרכז מסחרי חשוב, במיוחד לאור מיקומה בדרך המשי. בשנת 1966 נחרבה העיר בעקבות רעש אדמה בעוצמה 7.5 בסולם ריכטר. בעקבות האסון השקיע הממשל הסובייטי מאמצים רבים בשיקום העיר, בעזרת מיטב האדריכלים. טשקנט שוקמה והפכה לאחת הערים המפוארות ביותר בגוש הסובייטי. ויקיפדיה

אובדן
כשאתה מאבד משהו יקר לליבך

ציטוטים

”בשנת 1966 נחרבה העיר בעקבות רעש אדמה בעוצמה 7.5 בסולם ריכטר. “

”ביטלו לנו את המבחן כדי לעזור לילדים המסכנים שאיבדו את הוריהם“

הקשר הרב דורי