מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

רות לבית וייט

סבתא דורית ואלמוג בתכנית הקשר הרב דורי
כל הנכדים עם סבתא
סבתא דורית מספרת על אמא שלה רות ויט

שמי דורית (קוזלוביץ) פרי אני אמא לליאור (אבא של אלמוג), מיכל עדי ורעות; סבתא לעשרה נכדים, אלמוג היא נכדתי הרביעית.

רות וייט

רות וייט, אמי (סבתא רבתא של אלמוג פרי), קוזלוביץ לאחר נישואיה לדב קוזלוביץ (אבי). רות הינה רביעית במשפחתה אחרי: ג'ני, נתן וצילי וייט. רות נולדה להוריה קלרה לוינטל וחיים וייט. רות נולדה בתאריך יג' סיון תרפ"ט 21.6.1929 בברלין שבגרמניה.

חיים וייט שימש כמנהל ביה"ס לחינוך מיוחד לילדים וליתומים. הוא שירת כחייל במלחמת העולם ה-1. ונהג לעזור להרבה אנשים, דבר שעזר לו בהמשך. ההורים גרו בשכונה מעורבת של יהודים ונוצרים והקשר ביניהם היה מצוין. עם עליית היטלר לשלטון, החלו הרדיפות אחר היהודים והמשפחה נאלצה לנטוש הכל ולעלות לארץ ישראל. אחד מהחברים שנעזרו על ידו ועל ידי בנו נתן, עזר להם בבוא העת לקבל סרטיפיקט לעליה לארץ ישראל, בכך שהפקיד כסף בבנק על שם סבי, חיים, וזאת כדי להוכיח שיש לו חשבון בבנק אותו הוא משאיר אחריו. (אחרי שקיבל את הסרטיפיקט, ואחרי שעזב את המדינה, נלקח הכסף והועבר לאחר וזאת כמובן אחרי גביית עמלה גבוהה).

הבן הבכור של סבי, נתן וייט, למד רפואה באוניברסיטה בברלין, לצד חבריו הנוצרים. בשנה השנייה ללימודיו, יום לפני שהגרמנים באו לעצור אותו, גילה לו אחד מחבריו, שראה את שמו על הלוח והזהיר אותו שיברח. נתן לקח את אחותו ג'ני ויחד הם ברחו להולנד. אחרי שנתיים, כשגברו הגעגועים למשפחתו, חזר לגרמניה ומיד נעצר ע"י הגסטפו ונשלח לכלא. מאחר והאבא חיים, איש בעל עמדה בקהילה ומיודד עם רבים, הוא פנה לאחד המפקדים הבכירים וזה נתן לו פתק חתום עם שמו, שאפשר לו לצאת מן הכלא ולהיעלם. צילי ורות (אמי) עלו עם ההורים לארץ והשתקעו בגבעתיים, בשכונת בורוכוב ומאוחר יותר עברו לגור ברמת-חן  שברמת-גן. אמי רות, הצעירה מבין ארבעת הילדים, עלתה לארץ בגיל 6. למדה בביה"ס יסודי. להורים שלה לא הייתה האפשרות לממן לה המשך לימודים. קלרה (לוינטל) וייט, סבתי נצר לרבי שלמה בן יצחק – (רש"י הפרשנדתא). ההורים: צרלינה סופי אונא ושמעון יקותיאל לוינטל. להם נולדו חמישה ילדים. אחת מהם היא קלרה לוינטל, שהתחתנה עם חיים וייט ולהם נולדו 4 ילדים, שהקטנה בהם היא רות אמי.

 צילום מהספר – תמונת שושלת

תמונה 1

אמי רות הכירה את אבי – דב קוזלוביץ בגבעתיים. הם התחתנו במאי 1948. אני נולדתי במרץ 1949 ובאוגוסט 1953 נולד אחי ירון. כל השנים עבדתי בחינוך, כמורה לריתמוסיקה לגיל הרך. לפני 3 שנים פרשתי לגמלאות ומאז אני מעסיקה את עצמי בתחביב שתמיד אהבתי-תכשיטנאות. בנוסף, אני גם מתנדבת בטיפת חלב פעם בשבוע, שומעת הרצאות ומידי עוזרת לילדים בשמירה על הנכדים.

סבתא קלרה, צילי ורות

תמונה 2

 

הזוית האישית

אלמוג: המפגשים נתנו לי זמן איכות עם סבתא בהם נחשפתי לקורות משפחתה, סבתא מחזקת ואומרת שהמפגשים היו קרוב לבבות וזמן איכות עם הנכדה. לתכנית חשיבות רבה בהעברת המורשת המשפחתית.

מילון

סרטיפיקט
סֶרטִיפִיקָט (מאנגלית: Immigration certificate, מילולית: אשרת הגירה), היה הכינוי שניתן לאשרת העלייה לארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי. רישיון העלייה חולק על פי מכסות שנקבעו על ידי הבריטים במשא ומתן בינם לבין ההנהלה הציונית, בהסתמך על תקנות הספר הלבן הראשון.

ציטוטים

”ליצירה יש מקום חשוב בחיים, על כל אחד למצוא את היצירתיות שבו ולפתח אותה.“

הקשר הרב דורי