מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

רב הקהילה בסידני

הרב יעקב ואלזה בסידני
הרב יעקב ואלזה בסידני 1996
תואר ממלכת אנגליה

שישים וחמש שנים שימש סבא רבא שלי הרב יעקב וולף, בכהונת רבנות בסידני, אחת הערים עם הקהילה היהודית הגדולה ביותר באוסטרליה.

בחודש שעבר ראש ממשלתנו מר בנימין נתניהו יצא לביקור מדיני לאוסטרליה וביקר בעיר סידני. במהלך ביקורו, מר בנימין נתניהו הגיע לביקור בבית הכנסת הגדול של סידני הנקרא Central Synagogue. שם קיבלה אותו הקהילה היהודית בכבוד ובנוכחותו של ראש ממשלת אוסטרליה, The Hon Malcolm Turnbull MP והפמליה שלו. במהלך הביקור ראש ממשלת אוסטרליה וגם מר בנימין נתניהו נאמו מהדוכן שליד הבימה שבו סבא רבא שלי כיהן כרב במשך 65 שנים משנת 1937 עד לפטירתו בשנת 2002.

הרב יעקב בן מאיר וחווה וולף, סבא רבא שלי, אבא של סבתי נולד בנורדן שבגרמניה בשנת 1912, בשנת 1937 כשהיה בן 25 שנה התארס עם אלזה (סבתא רבתא שלי) והם החליטו לעזוב את גרמניה עקב עלייתם לשלטון של הנאצים, החוקים האנטישמיים שאושרו בחוק נגד היהודים מאז 1933. הם הגיעו לאנגליה ושם התחתנו ולאחר כמה שבועות הפליגו לסידני שבאוסטרליה.

הרב יעקב התחיל לעבוד מיד בבית כנסת המרכזי של סידני, שם הוא שירת במשך ששים וחמש שנה בתור רב הקהילה.  בין תפקידיו הרבים הוא היה: בעל קורא, בעל תוקע, מלמד לבר מצוה, בעל תפילה, מסדר חופה וקידושין, נשא הספדים, מסר שיעורים ולימד בתלמוד תורה.

סבא רבא שלי  שירת גם כרב צבאי בצבא האוסטרלי ונתן תמיכה לחיילים היהודים שחזרו ממלחמת העולם השנייה.

ספר התורה שנתרם לכבודו של סבא רבא שלי, בחגיגות לרגל שישים שנות כהונתו כרב הקהילה.

תמונה 1

ראש ממשלת אוסטרליה דאז The Hon John Howard MP נוכח במעמד הכנסת ספר התורה ובירך אותו. בו זמנית הוענק לרבי יעקב התואר MBE ממלכת אנגליה, התואר הכי מכובד שניתן להעניק לאזרח לפני אבירות.

סבא רבא עם ראש ממשלת אוסטרליה בשנת 1998

תמונה 2

רבי יעקב המשיך בדרכיו עד לפטירתו מעט אחרי שהגיע בשיבה טובה לגיל 90. הוא נפטר בערב שבת פרשת "ויחי יעקב" י"ד טבת תשס"ג בגיל "צ" (90) לעיני בתו (סבתי) שהייתה לצד מיטתו. לאחר שהניח תפילין ואמר וידוי הוא קרא את קריאת שמע סגר את עיניו והחזיר את נשמתו הטהורה לבורא עולם. במסע הלוויתו קראו את פרק צ"א בתהילים שכל כך התאים לחייו שחיי בצל השכינה.

שמי נתנאל יעקב ברוך ואני נקראתי על שמו. לא היה לי את הזכות להכיר את סבא רבא שלי אך אחי הגדול יהודה כן זכה להכירו וגם ביקר אותו באוסטרליה. הוא היה נוהג להתקשר מידי יום שישי לסבא רבא בכדי לאחל לו "שבת שלום" ולספר לו על חוויותיו של אותו השבוע.

כמו שאנו שומעים מידי שבת בתפילה "וכל מי שעוסקים בצרכי ציבור באמונה הקב"ה ישלם שכרם" כך היו חייו של סבא רבא שלי. ולמרות שסבא רבא היה איש ציבור ואמונה הוא גם היה מאוד מסור למשפחתו, אישתו אלזה, בתו (סבתי) חנה, נכדיו:  דוד (דודי) אבי ז"ל – מיכאל משה, דבורה (דודתי) וירמיהו (דודי) וכל ניניו הרבים. בשבילינו הוא לא היה רבי יעקב הוא היה PAPPA שלנו.

הזוית האישית

נתנאל קליין, מביא את סיפורו של סבא רבא הרב יעקב וולף.

מילון

MBE
חבר (MBE - Member)

ציטוטים

” ''וכל מי שעוסקים בצרכי ציבור באמונה הקב''ה ישלם שכרם''“

הקשר הרב דורי