מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא רבקה ניצולת שואה

עידן הרטמן
סבתא רבקה הייתה בשואה ושרדה.
מה קרה לסבתא רבקה בשואה ואיך עלתה לארץ ישראל?

­

שמי עידן הרטמן, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי, סבתא רבקה.  סבתא סיפרה לי על ילדותה ובחרנו להביא את סיפורו של הדוד של סבתא רבקה שקראו לו טאדור בריוזקין. דודה של סבתא רבקה, טאדור נולד בשנת 1935 בעיר מינסק שבבלארוס.

 סבתא שלי רבקה, ניצולת השואה

תמונה 1

דוד של סבתא שלי היה בזמן השואה פרטיזן. הוא הצליח להיות פרטיזן בגלל שהוא דיבר בנוסף לשפה העברית, גרמנית שוטפת. בנוסף, היו לו ניירות מזויפים שהוא נוצרי וגרמני. בזכות הניירות והשפה הוא קיבל עבודה במטבח אצל הגרמנים. התפקיד שלו היה לנקות, לשטוף  כלים,  ולהכין אוכל. אף אחד לא חשד בו.

הרחובות היהודים בהונגריה שימשו כגטו לגרמנים. והיה הסכם לגרמנים עם הממשלה שבתוך הגטו לא יפגעו  ביהודים. אבל מצד שני היהודים לא יכלו לצאת לעבוד ולהשיג אוכל ולכן היה רעב גדול מאוד.

דוד של סבתא שלי כל יום בסוף העבודה, היה חוזר לגטו עם אוכל שהוא הצליח לגנוב בשביל היהודים. סבתא שלי זוכרת עד היום, שיום אחד הוא חזר עם דלי מלא שומן חזיר ויום אחר הוא חזר עם קופסה של תפוחי אדמה.

סבתא רבקה מספרת, שבבזכות הגבורה והתעוזה שלו הם הצליחו לשרוד את תקופת הרעב בגטו.

הזוית האישית

עידן הרטמן: היה לי מאוד כיף להיות בקשר הרב דורי והייתי רוצה להמשיך

מילון

שואה
תקופה בה הגרמנים טבחו ביהודים ורצו להרוג אותם

מינסק
מינסק היא עיר הבירה של בלארוס והעיר הגדולה ביותר בה, וכמו כן גם בירת חבר המדינות. העיר ממוקמת על גדות הסוויסלאץ' והניאמיהה. כבירה הלאומית, למינסק מעמד מיוחד בבלארוס והיא המרכז המנהלי של פרובינציית מינסק ושל מחוז מינסק. ויקיפדיה

ציטוטים

”"וכך בזכות הגבורה  והתעוזה שלו הם הצליחו לשרוד את תקופת הרעב בגטו"“

הקשר הרב דורי