מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ראש הזהב

סבא עמי והנכדה המתעדת נעמי
סבא עמי, תינוק ראשון במשפחה
סבא עמי מספר לנעמי נכדתו את סיפור חייו

שמי נעמי אליאס, אני מתעדת את סבי, עמי צחובל. סבא נולד בשנת 1939 בפלסתינה (ישראל לפני ההכרזה) בעיר כפר סבא. להוריו קראו חנה ושבתאי צחובל. אמו הייתה מהמורות הראשונות בכפר סבא ואביו היה פרדסן ובעל מכוורות דבורים. הוא הבכור מבין שלושת ילדיהם (יש לו אח ואחות).

לסבים וסבתות שלו מצד אבא קראו שלום וקיילה צחובל ומצד אימא מאיר ושושנה בוגין. סבו וסבתו מצד אביו עלו לארץ מבסרביה עם כל המשפחה בשנות ה 20 והתיישבו בכפר סבא. סבתו מצד אמו עלתה לארץ אחרי פטירת בעלה בבלארוס (רוסיה הלבנה) והתיישבה עם אחד מבניה בכפר מלל.

בילדותו למד בבית הספר אוסישקין שמונה שנים. באותה תקופה אוסישקין היה בית הספר היחיד בכפר סבא. בתור ילד תחביבו היה לטייל, לשחק עם חברים ביער אוסישקין, להיות בפעולות בתנועת נוער ולשחק כדורגל. בגיל 17 הפך לשחקן בקבוצת הבוגרים של הפועל כפר סבא בכדורגל. סבא סיפר שגם כינו אותו "ראש הזהב", מכיוון שהיה בלונדיני ונוגח עם הראש בכדור.

תמונת ילדות של סבא עמי עם בני משפחתו

תמונה 1

זיכרון קצר של אימא מסבא

"אני זוכרת כשהיינו נוסעים לטייל בשבתות עם המשפחה והחברים ברגע שהגיעה התכנית "שירים ושערים" ששידרה משחקי כדורגל בשידור חי, היינו חייבים לשמוע אותה מההתחלה עד הסוף כי אבא התעקש מכיוון שהוא אהב כדורגל והיה שחקן כדורגל בעברו."

ילדות מגיל לידה עד 18

"הייתי תלמיד טוב, כי לא הייתה לי ברירה: אימא שלי הייתה מורה. הייתי תמיד צריך להיות בסדר, אז הייתי בסדר. הייתי מכין את השיעורים, הייתי מצליח בבחינות והייתי תלמיד טוב. אני תמיד הייתי בין התלמידים המובילים. היינו תמיד שניים שלושה כאלה מובילים. אם זה במשחקים, אם זה בהתארגנות להופעות, כל מיני דברים כאלה – ככה שתמיד הייתי בין הטובים.

למדתי בבית ספר תיכון על שם כצנלסון ברחוב נחשון פינת רחוב ירושלים בכפר סבא. זה היה בניין של שתי קומות, ושם היה התיכון. (אחר כך זה הפך להיות משרדים של ההסתדרות). הכיתות נקראו אז "חמישית, שישית, שביעית, ושמינית". בשנה החמישית היינו ברחוב נחשון ואחר כך עברנו לבית ספר תיכון שהיום נמצא ברחוב גלר. עברנו לשם לקראת השנה השישית, שביעית ושמינית. המורים שלי היו טובים ומעניינים.

התיכון היווה עבורי תקופה מאוד יפה כי כבר בתיכון שיחקנו כדורגל. היינו מספר ילדים בהפועל כפר סבא, שיחקנו בנוער. היינו מאוד מקובלים בבית ספר כי היינו מאוד מצליחים בכדורגל וכל פעם אחרי שבת היינו באים והיו עושים לנו שיחות עם המורים. היה מעניין. הייתי ספורטאי טוב ושיחקנו משחקים קצרים, היה לנו סידורי ספורט מאוד מעניינים. הספורט לא הפריע לי כל כך בלימודים. זה הפריע קצת, כי הקדשתי פחות זמן ללימודים.. הכדורגל בעצם היה הדבר הכי מעניין שעברתי בתקופה הזאת.

בזמני כדורגלנים כמעט לא המשיכו בתיכון ולא הייתה להם תעודת בגרות. בגיל שש עשרה וחצי בערך נכנסתי לקבוצת בוגרים (כדורגל) והייתי ממש מקובל ומצליח. קראו לי "ראש הזהב" כי הייתי נוגח עם הראש את הגולים לשער. בכיתה השביעית אפילו הזמינו אותי לנבחרת ישראל בכדורגל והייתה הצלחה גדולה.

צבא, השכלה ותעסוקה

שירתי בהתחלה בנח"ל, אחר כך עברתי לקורס מ"כ והייתי מ"כ, אחרי זה עברתי קורס קצינים והייתי מפקד מחלקה בגולני ואחרי זה הייתי בצוות מיוחד שאימן אפריקאים בישראל. לאחר מכן למדתי באוניברסיטת ניו יורק (New York University). למדתי שם תואר ראשון ושני במנהל עסקים והשקעות בין לאומיות.

עבדתי בהרבה חברות, התחלתי בתור יועץ בחברת ייעוץ בישראל, ואחרי זה ניהלתי את חברת הייעוץ באיראן. כשחזרתי לארץ עבדתי בחברה של כימיקלים וניהלתי מפעל כימיקלים בערד. ואחרי החברה הזאת עבדתי בחברת הרץ להשכרת רכבים והייתי חשב שלהם. ואחרי זה עברתי לחברת אוויס להשכרת רכבים והייתי מנהל התפעול סמנכ"ל של חברת אוויס. אחרי אוויס עברתי לארצות הברית ועבדתי במספר חברות בארצות הברית.

חתונה וילדים

התחתנתי בגיל 22 בפעם הראשונה ואחרי הגירושין התחתנתי פעם נוספת. יש לי ארבעה ילדים, שניים מנישואים ראשונים ושניים מנישואים שניים, אני סבא לשישה נכדים.

סבא עמי

תמונה 2

משחק ילדות שסבא שיחק בתור ילד

"היו הרבה משחקים, בכל תקופה היה לי משחק אחר. כשהייתי בכיתה ב' וג' היינו משחקים הרבה בג'ולים ופורפרות, כל היום היינו משחקים בזה, גם בחופש הגדול, זה היה משחק מאוד מעניין. אחר כך, יותר מאוחר התחלנו לשחק כדורגל בחצר בית הספר. כל יום אחרי הצהריים במשך כל תקופת הקיץ וגם האביב עד שיותר מאוחר התחלתי לשחק בקבוצת הפועל כפר סבא. כדורגל זה משחק מוכר מאוד. במשחק משתתפות שתי קבוצות, שמטרת כל אחת מהן היא הכנסת כדור המשחק לתוך שערה של השנייה. הקבוצה המנצחת היא הקבוצה שהצליחה להבקיע הכי הרבה גולים."

געגוע ל….

שאלה: "למי אתה מתגעגע בתקופה הזאת?"

"היו לי כמה חברים טובים ששיחקנו יחד, יצאנו יחד והייתה לנו פעילות חברתית מאוד מאוד מקובלת. היינו בנוער העובד היו לנו פעולות, היו לנו טיולים וזה בעצם היה חלק מהתעסוקה שלי. אחר כך הלכנו כל הקבוצה יחד לגרעין (מספר סניפים שהתאחדו יחד ) וביחד הלכנו לצבא קראו לגרעין שלנו – גרעין אלמוג – והיינו ביחד די הרבה שנים."

עץ המשפחה של נעמי

תמונה 3

 

הזוית האישית

נעמי: אני נהניתי להקשיב לסיפורים של סבא ולדעת עוד חלקים חשובים ומעניינים מחייו האישיים. בנוסף שמחתי שיצא לי לבלות איתו עוד זמן איכות בזכות העבודה.

סבא עמי: היה נחמד מאוד ונהניתי. יש לי הרבה סיפורים ותגידי למורה שלך שאם רוצים לדבר – יש לי עוד הרבה סיפורים לספר.

מילון

שירים ושערים
תוכנית רדיו בנושא ספורט ששודרה ברשת ב' של קול ישראל, וליוותה בשידור חי את משחקי הכדורגל המתקיימים במהלך העונה. היא שודרה לראשונה ב-1970. לצד סיקור משחקי כדורגל היו מושמעים שירים פופולריים. התוכנית שודרה בעונת הכדורגל בימי שבת בשעות אחר הצהריים, ונמשכה בין שלוש לארבע שעות. היא נחשבה לאחת מתוכניות הדגל של תחנת השידור קול ישראל, והיוותה חלק בלתי נפרד מתרבות הספורט בישראל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”קראו לי 'ראש הזהב', כי הייתי נוגח עם הראש את הגולים לשער“

הקשר הרב דורי