מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ראשית ההתיישבות בירוחם

ניר מראיין את סבא רפי ביטון
ניר שומע את סיפורי סבא וסבתא
ראיון עם רפי ביטון על העלייה ממרוקו לישראל ועל השנים הראשונות בירוחם

במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, פרויקט  "ערכים בעריכה" של תלמידי כיתה ה' בנים בבי"ס קול יעקב, במהלך מפגשי התכנית, ראיינו התלמידים את האזרחים הותיקים , חלקם סבים וסבתות , מסיפוריהם למדו התלמידים סיפורי מורשת ועל ההיסטוריה על מדינתנו. ניר אלקיים מראיין את רפי ביטון ושומע את הסיפור על העלייה ממרוקו לישראל ועל השנים הראשונות בירוחם.

לסיפורו המלא של רפי ביטון, מראשוני תושבי ירוחם, כנסו לקישור הבא:הסיפור על העלייה ממרוקו לישראל ועל השנים הראשונות בירוחם. 

תמונה 1

רפי מספר לניר על משפחתו, משפחת אלקיים: "נולדתי במרוקו בשנת 1938. אנשי הסוכנות הסתובבו בין בתי התושבים והציעו לנו לעלות לישראל. הגענו לחיפה ומשם במשאית לקחו אותנו לירוחם. הנסיעה במשאית נמשכה 7-8 שעות. למה העבירו אותנו בלילה? כדי שלא נראה מה יש בירוחם. לא רצינו לרדת מהמשאית. נציג הסוכנות נעלם. הביאו אותנו למדבר. היה חושך מצרים. לא רצינו לרדת מהאוטו. יחד איתנו הייתה גם משפחת אלקיים.

בירוחם היה הכל מדבר, היו שם 10-12 שיכונים. נתנו לנו שיכון. שני חדרים ומטבח. חילקו בינינו כמה צריפים שהיו שם. (עכשיו נמצאת שם שכונת בנה ביתך. קמנו בבוקר, הכל מדבר מסביב. היה שם צריף שבו ישב ראש המועצה. הוא ישב שם במשרד שלו, בצריף עם פתיליה. הוא היה ראש המועצה מטעם מדינת ישראל. היו אז ביישוב אולי 15 משפחות בירוחם.

לא ידענו לאן ללכת, אין לשכת עבודה, אין כלום… הייתה לנו קופה. בכל יום חמישי קיבלנו 20 לירות למחייה. מדי פעם הגיעו נציגי סוכנות לביקור. הם הציעו להביא לנו תרנגולות. "תגדלו תרנגולות" אמרו לנו. יהיו לכם לולים וביצים. רק שכחו להביא את הלולים. הביאו תרנגולות אבל את התרנגולות אכלנו, עשינו מהם אוכל לשבת.

אני מאוד מתגעגע לימים ההם, מתגעגע מאוד לחברות היפה שהייתה. מתגעגע לשכנים, לאמינות של האנשים.

  

תמונה 2

מסר לדור הצעיר: תלמדו, תהיו רציניים, הכי חשוב ללמוד, לגמור את בית הספר, לקבל בגרות, להתגייס לצבא ההגנה לישראל. ואחר כך להמשיך ללמוד ולעבוד.

העשרה

לסיפורו המלא של רפי ביטון, מראשוני תושבי ירוחם, כנסו לקישור הבא:הסיפור על העלייה ממרוקו לישראל ועל השנים הראשונות בירוחם. 

תכנית הקשר הרב דורי – בלוג "רשמים וחוויות", אהוד עדני כותב על התכנית: "הרעיון היה לנסות להתחבר לעולם המדיה הסובב את התלמידים אך לכוון אותו לערכים. לגרום לתלמידים שמבלים שעות מול מסכים (מחשב, טלוויזיה, פלאפון, אייפוד וכו') להשתמש בכלים הללו, לא רק להעביר זמן, בטלה, שיחות, חוויה, משחקים ריקים מתוכן, אלא להשתמש בכלים הללו גם לעשיית סרטונים מסוגים שונים הבנויים מערכים שלמדנו בכיתה – בין אדם לחברו"

בוגרי המאוחד מוקירים תודה לוותיקי הישוב – 65 שנה לירוחם

תכנית הקשר הרב דורי, פרוייקט "ערכים בעריכה"תלמידי כיתה ה' בנים, שנה"ל תש"ע

בי"ס קול יעקב, ירוחםמורה מוביל תכנית: אהוד עדני

מילון

ירוחם
ירוחם היא מועצה מקומית במחוז הדרום בישראל. היא הוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1959.היישוב היהודי בירוחם החל בד' בשבט ה'תשי"א (1951), כאשר אמנון זעיר מקיבוץ גן שמואל הקים במקום מעברה לעולים מרומניה המכונה כפר ירוחם. כעבור שש שנים הצטרפו עולים ממרוקו, פרס והודו שיצרו יחד עם יוצאי רומניה יישוב מגוון.

ציטוטים

” מתגעגע מאוד לחברות היפה שהייתה. מתגעגע לשכנים, לאמינות של האנשים “

”לדור הצעיר תלמדו תהיו רציניים, הכי חשוב ללמוד ולהתגייס לצבא ההגנה לישראל“

הקשר הרב דורי