מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא יעל

תמונת סלפי יחד עם סבתא
שרשרת עם טבעות הנישואים של הוריה.
העלייה לארץ ישראל

אני יעל, סבתא של רומי. נולדתי באלג'יריה בשנת 1954. בשנת 1962 עזבתי את אלג'יר לצרפת כי אבא שלי קיבל עבודה בתור לוחם אש ורצה לעבוד במקצוע שלו. גרנו בעיר בשם גרונובל באלפים, יחד עם כל המשפחה. בשנת 1971 עליתי  לארץ ישראל מצרפת. בילדותי היו לי חברים רבים  בצרפת, באלגיר הייתי עוד קטנה. עליתי לארץ עם אחותי פטריסיה, כדי ללמוד בתיכון ולקלוט את השפה.  גרתי אצל דודתי בנצרת עלית (בנוף הגליל) הייתי בת 16.5 ואחותי בת 14.5. ההתאקלמות הייתה קשה בגלל השפה ובגלל החברים, התרבות וההרגלים. הגעגועים לצרפת היו חזקים אבל כבר בניתי חיים חדשים עם הרחבת המשפחה. את סבא(בעלי) פגשתי באירוע משפחתי כשעליתי לארץ, הוא היה חייל באותו זמן ואני התלהבתי מהמדים שלו.

הרגע הכי מאושר בחיי היה כשעליתי מצרפת לארץ ישראל בניתי את ביתי,וגידלתי את ילדיי. בצרפת היו המון אירועים אנטישמיים.

האירועים המשמעותיים בחיי: בכל פעם שנולד לי נכד נוסף. כשבעלי הפסיק לעבוד בים, מכיוון שהוא עבד שנים רבות בים , העזיבה  הייתה משמעותית לי ולמשפחתי.

העשור המשמעותי בחיי היה משנת 2000, כשהילדים נישאו ועזבו את הקן.

החג האהוב עליי הוא פורים כמובן כי הוא חל בתאריך בו נולדתי ואפשר להתחפש בו ולחזור לילדות. אני  אוהבת את חג פסח, כאשר יכל בני המשפחה יושבים יחדיו ומעבירים מגש ענק עם כל הסמלים של החג ואומרים: "יצאנו ממצרים והיום אנחנו בחירות".

התחביבים שלי הם יצירות, ציור על קנבס, אפייה וכמובן לבלות וללמד את נכדיי את כל הידע שלי.

חפץ שעובר מדור לדור

החפץ שעובר במשפחתי  מדור לדור זו שרשרת עם טבעות נישואים של סבתא רבתא  איווט וסבא רבא אברהם. סבתא שלי הביאה שרשרת זהב ששייכת למשפחה, זו שרשרת עם שתי טבעות נישואים אחת של סבתא רבתא ואחת של סבא רבא. הם מחוברים עם מגן דוד, ועליהם כתוב  השם הפרטי שלהם. כשסבא רבא נפטר סבתא רבתא הוציאה את הטבעת מהאצבע ויצרה שרשרת מיוחדת של שתי הטבעות. החיבור ביניהם זה סמל יהודי. סבתא שלי קיבלה את התכשיט מאמא שלה והיא עונדת אותו.

הזוית האישית

רומי: במהלך העבודה גיליתי דברים חדשים על סבתא שלי,איך היא עלתה לארץ והקימה משפחה. לא ידעתי שהעלייה וההתאקלמות היו כה קשים. מאוד נהניתי להיפגש עם סבתי בבית הספר ואני מרגישה יותר קרובה אליה עכשיו ויודעת דברים חדשים עלייה.

מילון

חירות
משמעותה של הזכות לחירות היא שהאדם הוא יצור עצמאי שמנהל את חייו באוטונומיה.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”הרגע הכי מאושר בחיי היה כשעליתי מצרפת לארץ ישראל בניתי את ביתי,וגידלתי את ילדיי. בצרפת היו המון אירועים אנטישמיים.“

הקשר הרב דורי