מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קריית גת, עיר נעוריי

סבתא ואני במפגש הקשר הרב דורי
סבתא בצעירותה
צמחתי עם העיר

סבתא, אתי גזית, נולדה בשנת 1947, בניקוסיה שבקפריסין. כשהיתה סבתא בת 7 חודשים עלתה עם הוריה לארץ.

בשנים הראשונות המשפחה גרה בגבעת שמואל. כשהיתה בת 10, עברה עם הוריה לגור ביישוב חדש שקם – קרית גת. יישוב זה נועד להיות המרכז של חבל לכיש. האוכלוסיה היתה מגוונת חיו בה עולים חדשים שהגיעו ממרוקו, ממצרים, מטוניס, מפולין, מרומניה ותושבים ותיקים שהגיעו אל קריית גת מקיבוצים, מושבים וערים שונות בארץ.

בשנים הראשונות, בית הספר היה בצריפים ולא היו תנאים רגילים ללמידה. לאחר מכן, נבנו שני בתי ספר יסודיים, בבית ספר האחד למדו ילדים ממשפחות ותיקות בארץ, בבית הספר השני למדו ילדים ממשפחות שזה עתה עלו לארץ. בבית הספר היסודי הם למדו עד כיתה ח' ולתיכון עלו בכיתה ט'. סבתא למדה בתיכון בקרית גת, תיכון קטן גם הכיתות בו היו בצריפים בהתחלה, היו שתי מגמות: עיוני ומקצועי.

סבא וסבתא הכירו בכיתה י' (בגיל 16) סבא למד גם בקריית גת, לאחר שעלה עם הוריו מרומניה בגיל 11. בשנת 1958, בכיתה יא`, סבתא עברה ללמוד בתל אביב בתיכון שהיתה בו מגמת פדגוגיה ונאלצה לנסוע יום יום מקריית גת באוטובוס ציבורי לתל אביב. בסיום התיכון, המשיכה ללמוד בסמינר, שהיה צמוד לתיכון (לוינסקי), במגמה של הוראה בחינוך המיוחד. בזכות המשך הלימודים, קיבלה דחייה מגיוס לצבא  ובסיום לימודיה, בשנת 1968, נישאה לסבא ונולדו לה 3 ילדים. אבא שלי (אמיתי) הוא הבן האמצעי.

בתקופת גיל ההתבגרות, נהגה סבתא לטייל עם החברים בסביבות קרית-גת, שהיתה מוקפת בשדות ובשיחי סברס. אחד המקומות שהיו הולכים לטייל נקרא תל גת. זהו תל עתיק, שהיו בו עתיקות מתקופת הפלישתים. באחד הטיולים לשם, הם קטפו סברס. אחת הבנות נפלה על שיח סברס וקוצים רבים נתקעו לה בישבן. לאחר מכן, הם רצו הביתה כדי להוציא את הקוצים מגופה. כל הדרך הם צחקו למרות הכאבים שהחברה סבלה. (אותה חברה היא עדין חברה של סבא וסבתא והם מתראים לפחות פעם בשבוע.)

מלבד הטיולים ברגל הם רכבו הרבה על אופנים, למקומות רחוקים למשל: אשקלון, כדי להגיע לחוף הים, בית גוברין ועוד.

סבא רוכב עד היום ומצטער שסבתא לא מצטרפת אליו לרכיבה.

 

הזוית האישית

סבתא אתי:  חוויה מרגשת, הזדמנות נדירה לשבת עם נכדתי ולהכירה טוב יותר ולשתף אותה בחוויות אישיות שלי. אני מרגישה שניתנה לי הזדמנות מיוחדת ושלא היתה יכולה לקרות לולא תוכנית זאת – לשבת עם נכדתי. הייתי רוצה לאחל לנכדתי הרבה בריאות ואושר והצלחה בכל אשר תיפני.

נגה: היתה לי חוויה כיפית וחד פעמית לבלות עם סבתא וללמוד ממנה על חייה. הייתי רוצה לאחל לסבתא עוד המון שנים של אושר ובריאות.

מילון

עליה בילתי ליגלית
עליה לא חוקית

ציטוטים

”בתקופת גיל ההתבגרות נהגה סבתא לטייל עם החברים בסביבות קרית-גת, שהיתה מוקפת בשדות ובשיחי סברס.“

הקשר הרב דורי