מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קסם מיוחד – המסורת היהודית

סבתא קלאודיה ונכדתה אמילי בתכנית הקשר הרב דורי
סבתא קלאודיה עם הנכדים
סיפור על אהבה

קוראים לי קלאודיה, נולדתי בשנת 1961, באוקראינה בעיר יפה ומקסימה צ׳רנובצי, במשפחה יהודית וגדלתי בין אנשים מכל הדתות והעדות. השכנים שלנו היו כמובן אוקראינים, מלדובנים, רוסים, רומנים. גדלתי עם אחותי אשר תמיד שמרה על שורשים ושייכות לעם המיוחד – היהודים כמו על סוד גדול, כמו על קסם מיוחד שמרנו על המסורת שלנו. בעיקר בחגים הלכנו לבית הכנסת הקטן והיחיד, שנשאר לנו אחרי מלחמת העולם השנייה. אני עד היום זוכרת את העיניים של האנשים האלו בבית הכנסת. תמיד הרגשתי בתוכי אור קטן וחזק עם גאווה והייתי עם תקווה שביום בהיר אחד נעלה לארץ שלנו.

אני אימא לשניים. יש לי בן ובת שנולדו גם באוקראינה אבל זה לא מנע מכל המשפחה שלנו להמשיך לשמור על המסורת שלנו ולהעביר אותה לילדנו ונכדנו. יש לנו היום שבעה נכדים ואני מתפללת שיהיו מאושרים במדינה שלנו. לפני כמעט כעשרים שנה עלינו לארץ ואני לעולם לא אשכח את הפגישה הראשונה שלנו. במטוס איתנו נחתו כמה אנשים בבגדים שחורים עד לרצפה וכשירדו הם התחילו לנשק את האדמה. עצרנו והסתכלנו עליהם ללא מילים ויכולת לזוז. מאז אותו המקרה, כל פעם שאני מטיילת בעולם וחוזרת הביתה, אני נזכרת באותו הרגע ומוכנה לעשות את אותו הדבר.

סבתא קלאודיה עם נכדיה

תמונה 1

למרות היופי בחוץ וצורת החיים הלא פשוטים בישראל, אני עדיין טוענת שמדינת ישראל היא המקום הכי יפה וטוב לנו כיהודים. אני גאה מאוד להיות חלק משרשרת העם הנפלא שלנו ושיש לי את הזכות לחיות כאן בארץ, לגדל את ילדיי ולראות דור המשך. מי בכלל היה חולם על זה לפני 100 שנה?! קוראים כאן דברים מדהימים ויש לנו ארץ באמת נהדרת. אני יודעת שיש כמובן מה לתקן ולשפר – אבל אחרת לא הייתה סיבה לקום בבוקר.

הזוית האישית

סבתא קלאודיה השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי בבית ספר רבין בנשר, יחד עם נכדתה אמילי ויחדיו תיעדו חלק קטן מחייה של סבתא.

מילון

צ׳רנובצי
עיר באוקראינה

ציטוטים

”כמו על סוד גדול, כמו על קסם מיוחד שמרנו על המסורת שלנו“

הקשר הרב דורי