מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קסטנר פוגש את סבא וסבתא שלי

סבתא ואני בתכנית הקשר הרב דורי
ישראל קסטר - ויקיפדיה
הפגישה בין קסטנר לסבים שלי

הסיפור שלנו

הסיפור שאני מספרת לך הוא לא הסיפור שלי הוא הסיפור של סבא וסבתא שלי אמה וארטור קלנר.

התקופה שנת 1944 סבא וסבתא שלי מתגוררים בהונגריה בעיר סגד זו עיר בדרום מזרח הונגריה והיו בה כ – 4500 יהודים.

לסבא וסבתא שלי היו שלושה ילדים הגדול היה בן 19 וגוייס לצבא ההונגרי. בן ובת (אמא שלי) היו בבית הם היו בני 9 ו-16.

יום אחד הבן החייל עבר בעיר עם היחידה שלו וביקש מהמפקד לגשת לבקר את ההורים המפקד הסכים אבל בגלל שהוא פחד שהוא לא יחזור, הוא צירף אליו קצין וכך הם הגיעו לבית של סבא וסבתא שלי. בבית היו רק סבא שלי ואמא שלי, הדוד שלי והקצין שהיה איתו אמרו לסבא שלי שהם שמעו שמתכוננים לשלוח את כל היהודים מהעיר למחרת בבוקר למחנה עבודה מחוץ לעיר וכדאי להם להתחבא אצל חברים שלהם שאינם יהודים. הם הסכימו להסתיר אותם. סבא שלי נתן לדוד שלי עוגות ועוגיות שהיו בבית והוא רצה לתת לו גם כסף, אבל הוא לא רצה לקחת כי הוא אמר שהם יצטרכו אותו יותר ממנו. הוא לא יכול היה להישאר יותר מחצי שעה ולחכות עד שסבתא שלי תחזור. לאחר חצי שעה הוא הלך כשסבא שלי מבטיח שהם ישמרו על עצמם.

כסבתא שלי חזרה הביתה הוא סיפר לה את מה שדודי סיפר לו והם התלבטו מה לעשות ואז הם החליטו ללכת לרב ולשאול בעצתו. כשהם הגיעו לרב הם פגשו אצלו את ישראל קסטנר.

קסטנר היה יהודי עורך דין ועיתונאי אשר חלק מיהודיי הונגריה מספרים שהוא הציל אותם מידי הגרמנים וחלק אחר אומר שהוא מכר אותם לגרמנים. לאחר המלחמה בארץ היה משפט ופסק הדין במשפט "קסטנר מכר את נפשו לשטן" השופט מצא את קסטנר אשם בשיתוף פעולה עם הנאצים ובהשמדת יהודיי הונגריה, בשנת 1957 קסטנר נרצח בעקבות המשפט. אחרי הרצח היה עירעור לבית המשפט העליון וקסטנר טוהר מאשמת שיתוף פעולה עם הנאצים וקבע שקסטנר הציל באמצעות שקר ביודעין ובאורך פלילי.

קסטנר היה סגן ומנהיג הוועדה בפועל של "ועדת העזרה וההצלה בבודפשט" אנשי הועד הו בקשרים עם קבוצת העבודה בסלובקייה ועם ועד שליחי היישוב באיסטנבול שבטורקיה. בעקבות קשרים אלה ידע קסטנר על השואה המתרחשת בפולין וברוסיה. לדעת חבריו בועדה קסטנר היה מודיע של הנאצים. הוא היה בקשר עם קצין המודיעין יוזף אדולף אורבך. עד לכיבוש הנאצי הצטיין קסטנר ביוזמה ובתושיה להציל יהודים ברחבי אירופה לאחר הכיבוש קסטנר הפך כנוע וצייתן בשל ביטחונו העצמי סבר קסטנר שיוכל להערים על הנאצים. אולם הנאצים היו ערמומים ממנו והצליחו לנצלו קסטנר הלשין על משפחות היהודים ועזר לנאצים להכין את משלוחי הגירוש בהיקפים גדולים רוב היהודים בהונגריה לא ידעו מה צפוי להם כאשר עלו לקרונות הרכבות והם היו בטוחים האליטה ההונגרית לא תפקיר את היהודים. במאי 1944 כאשר הכוחות הגרמנים הגיעו להונגריה איכמן ואנשיו הציעו לחברי הועד לשחרר מיליון יהודים תמורת 10000 משאיות וסחורות התכנית נקראה סחורה תמורת דם. בין היוצאים היו עשירי הונגריה שמימנו בכספם את המסע. הרכבת יצאה לדרך בתאריך 30.6.1944, הייתה אמורה להגיעה לארץ נטרלית אבל הגיעה למחנה ריכוז. לאחר תקופה הם שוחררו והועברו לשוויץ. לא נשלחו רכבות נוספות.

באותה עת התנהלה השמדת יהודי הונגריה במלוא הקצב במשך כשבעה שבעות נשלחו מעל 400,000 יהודים אל מותם באושוויץ.

סבא וסבתא שלי סיפרו לרב את מה שהבן שלהם וחברו אמרו להם. קסטנר אמר להם שלא יעשו ליהודים בסגד כלום שיהיו רגועים אלו סתם שמועות. סבא וסבתא שלי חזרו רגועים הבייתה, למחרת לפנות בוקר עברו בין הבתים של כל היהודים בעיר וביקשו מכולם לארוז מזוודה אחת לבן-אדם ולהתרכז ברחבה לפני בית הכנסת. כאשר הם הגיעו לשם הם ראו את משפחת הרב עולים לרכב ונוסעים וכל היהודים הועברו לגטו באיה ומשם לאושוויץ.

הזוית האישית

סבתא עליזה: נהנתי מאוד מהתכנית ומזמן האיכות עם אביגיל נכדתי שהתרגשה מהסיפורים שעד עכשיו לא היה לה הזדמנות לשמוע ולי היה כיף להיזכר בסיפורים.

אביגיל: לי היה מאוד כייף עם סבתא, ולשמוע סיפורים חדשים כל מפגש.

מילון

קסטנר
קסטנר= עיתונאי ועו"ד שחלק מהאנשים טוענים שהוא הציל להם את החיים והחלק השני טוען שהוא מכר אותם.

ציטוטים

”אל תעשה לחבריך מה ששנוא אליך“

הקשר הרב דורי