מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קןרות חייהם של סבא וסבתא לבית משפחת שוורץ

סבתא מירה והנכד איתי
משפחת שוורץ
ההיסטוריה של משפחת שוורץ

סבא נולד ברומני בשנת 1945הנאצים הרגו את אבא שלו אהרון. אחיו מרדכי ז"ל עלה לארץ לפני סבא משה אמא שלו, אימא של סבא שמה בתיה לבית משפחת ברש. 
 
סבתא רבתא בתיה חזרה ממחנות העבודה לעיר "סירט " שברומניה שם נולד סבא משה. בשנת 1950 עלו לארץ בתיה וסבא משה ישר לקריית מוצקין, סבא למד בבית הספר "אחדות", בבית ספר מקצועי "עמל" ובאוניברסיטת חיפה למד מדעי המדינה.לפני גיוסו לצה"ל עבד כנער במפעל שוקולד "השחר" ומאז הוא אוהב שוקולד.
 
סבא שירת בצה"ל בחיל השריון עבר את מלחמות ישראל: מלחמת ששת הימים, מלחמת ההתשה, מלחמת יום כיפור, מלחמת לבנון, ושירת שנים רבות במילואים. סבא היה עצמאי, ובמהלך השנים הקים חברה והעסיק עובדים רבים אשר טיפלו בהקמת תחנות דלק ועבודות צנרת והקמת מפעלים. סבא ניבחר ושרת כחבר מועצת קריית מוצקין מטעם "סיעת תלם" (תושבים  למען מוצקין) במהלך תקופה של 10 שנים .
 
סבא היום עוזר לאנשים החולים הזקוקים ל"דיאליזה" ומסיע אותם באמבולנס לטיפול.הכי כיף היום שסבא בא לבקר ומשתולל אתנו ,נוסעים לטיולים והכי כיף, האוכל שהוא מכין.
ההיסטוריה של סבתא מירה
סבתא מירה נולדה בחיפה בשנת 1945 הוריה עזרא ז"ל ושולמית שמיר. לסבתא מירה עוד 4 אחיות ואח והיא הילדה השלישית במשפחה.סבתא למדה בחיפה והייתה חניכה בתנועת הצופים. שבט צופי ראלי חיפה. עיקר הפעילות בצופים הייתה  למען קליטת העלייה ועזרה לנוער להשתלב בחברה במדינת ישראל. בשנים 1963-1965 שירתה סבתא בצה"ל. היא הייתה  בנח"ל בגרעין אמיר בקיבוץ אילת השחר ובקיבוץ בית העמק.  בהמשך שירתה בפקוד צפון בממשל צבאי בעיקר כי היא דוברת ערבית.
 
כילדה, סבתא אהבה מאוד להתעמל לעסוק במקצועות האתלטיקה הקלה בעיקר בריצה והתאמנה  בנבחרת "הפועל חיפה" השתתפה וזכתה במרוצים.סבתא השתתפה בתחרות ריצת 800 מטר עם חנה שזיפי מתעמלת אולימפית –  שזכתה במקום הראשון וסבתא זכתה במקום השלישי. לימים המשיכה סבתא בפעילות ספורטיביות במסגרת " הפועל חיפה" להתעמלות מכשירים והייתה בנבחרת של " אגנס קלטי.
 
סבתא אהבה ואוהבת להתנדב בעקר ביזמים צעירים בפעילות ציבורית למען הקהילה והחברה. במסגרת ההתנדבות שיתפה פעולה עם יעל רום בפרויקט נעל"ה (נערות ללימודי הנדסה), אשר הפך ברשת אורט לפרויקט בשם "נערות אורט למאה ה-21". וקידמה את הפרויקט במסגרת הפעילות שלה בהתאחדות התעשיינים לקידום נשים למקצועות הטכנולוגיים.
 
היא פעלה גם במסגרת הארצית מדינית במגזרת פעילותה בהתאחדות התעשיינים הייתה נציגה וחברת ועד מנהלות בכירות בתעשייה במועצה למען המפעלים הקטנים והבינונים וקידמה את נושא העבודה המועדפת לחיילים משוחררים והציגה את הפעילות גם בכנסת ודאגה שהחוק יעבור למען עבודה מועדפת לתעשייה. במסגרת פעילות זו הייתה שופטת ביזמים צעירים ועזרה להעביר את הידע שהיה לה בתחום ניהול חברה עסקית לבני הנוער אשר יצגו את המדינה גם בחו"ל.
 
ההווה של סבתא מירה
סבתא מירה עוסקת זה 17 שנים בגישור. גם כמדריכה וגם כמסמיכה מגשרים באישור הנהלת בתי המשפט, עד היום. מרכז הגישור ג.מ.א אלה האותיות הראשונות בשמות הילדים שנותנים לסבתא את הכוח. (גמא היא סוג של כוח), סבתא היום גם חברת נשאיות בלשכת המסחר חיפה והצפון יו"ר ועדת הגישור. חברת הנהלת הועד המנהל של ארגון המגשרים בישראל. נושא זה חשוב מאוד לסבתא אשר עושה בו חייל. הכי כיף היום עם סבתא זה לראות סרטים ביחד עם סבתא ,שהיא מכינה לנו אוכל טעים , לבקר בביתם ולהשתולל בבית והכי כיף לישון כמה ימים. 
 
הקמת משפחת שוורץ 
בשנת 1963 סבא משה וסבתא מירה הכירו והפכו להיות חברים. בשנת 1965 מיסדו את החברות שלהם בנישואים. בשנת 1967 נולדה גלי שוורץ בהתחלה השם שלה היה סיגל ואחרי כמה זמן היא החליטה לשנות אותו לגלי (אימא שלי). בשנת 1968 נולדה אחותה של גלי מרב (דודה שלי) בשנת 1975 נולד אח של שתיהן אסף (דוד שלי). בשנת 1995 נולדה הבת הראשונה של גלי ואילן אילן הוא בעלה של גלי ואבא שלי לבת הבכורה קראו רז (סוד) ורז היא אחותי הגדולה. בשנת 1999 נולדה הבת האמצעית נעם (שלוה , נעים ורגיעה). בשנת 2004 נולדתי אני איתי הבן הצעיר (איתי היה שם של אחד מלוחמי דויד המלך והשם מתחיל בא' וניגמר בתי'). בשנת 2004 נולדה אופיר (אמה), (אופיר היא ארץ המוזכרת במקרא ומשם הביא שלומו המלך אבנים יקרות) הבת הבכורה של מרב ועמית . בשנת 2007 נולד יובל (טום) (השם יובל הוא שם תנכ"י. יובל היה בנם של למך בן מתושלח ועדה. יובל נודע כאבי המוזיקה וכאחיהם של יובל, תובל קין ונעמה). בשנת 2015 נולדה תמר בתו של אסף והגר (פרי מתוק ותמר (בת דוד) – דמות מקראית, בת דוד ואחות אבשלום)ותיקי המשפחה משפחת שמיר (המשפחה של סבתא מירה).
 
סבא רבה עזרא ז"ל נולד בארץ ישראל ולמד בבית הספר אליאנס היה פעיל במכבי עסק בספורט והיה ממשתתפי המכביה הראשונה בארץ ישראל. היה פעיל להעלאת עולים לארץ . פעיל בהגנה ועשה רבות להגנת העיר חיפה תירגם את החוקים המנדטוריים מאנגלית לעברית ערבית וצרפתית . סבא שלט בשפות רבות ועזר במערכת המשפטית לעו"ד ושופטים לתרגם מסמכים .לאישור נוטריוני.
 
בתקופת המאורעות השתתף בהגנה על העיר כנער וחבר באגודת מכבי הצעיר. סבתא שולמית תבל"א נולדה בארץ וגם היא למדה בבית הספר אליאס . בנערותה הייתה פעילה ומתנדבת בכיבוי והצלה והשתתפה בהגנה על העיר חיפה בתקופות שלפני מלחמת השחרור. סבתא שולמית הייתה שחיינית מעולה וספורטאית לסבתא סיפורים מרתקים על התקופה והייתה לי הזכות לשאול ולקבל חלק מהסיפורים 
 
העשרה
יזמים צעירים. מתוך אתר יזמים צעירים: "יזמים צעירים ישראל, מלכ"ר, הוקם בשנת 1998 ע"י אלה גליל. בדירקטוריון חברים אנשי אקדמיה ועסקים מהמובילים בישראל. הארגון חבר מן המניין בארגון הגג הבינלאומי, שנוסד לפני כ-100 שנה בארה"ב, junior achievement worldwide ובו חברות כ-120 מדינות ברחבי העולם המפעילות מדי שנה בתוכניותיו החינוכיות מעל ל-10 מליון צעירים מגיל 6 ועד 18".
 
תשע"ו 2016
מורה מובילה לילך פרץ.

מילון

יזמים צעירים
יזמים צעירים ישראל, מלכ"ר, הוקם בשנת 1998 ע"י אלה גליל. בדירקטוריון חברים אנשי אקדמיה ועסקים מהמובילים בישראל. הארגון חבר מן המניין בארגון הגג הבינלאומי, שנוסד לפני כ-100 שנה בארה"ב, junior achievement worldwide ובו חברות כ-120 מדינות ברחבי העולם המפעילות מדי שנה בתוכניותיו החינוכיות מעל ל-10 מליון צעירים מגיל 6 ועד 18. יזמים צעירים ישראל הינו חבר פעיל בפלג האירופי junior achievement-young enterprise europe, המקיף כ-42 מדינות מתוך כלל המדינות החברות. הארגון מפעיל כיום ברחבי הארץ את תוכניותיו בקרב צעירים בני 15-16 מבתי ספר ומסגרות חינוכיות נוספות בכל המגזרים שבאוכלוסיה. לא מכבר הוענק לארגון שלנו התואר המכובד model organization לשנת 2014, מטעם הנהלת הארגון האירופי.

ציטוטים

”נושא הגישור חשוב מאוד לסבתא והיא עושה בו חייל“

הקשר הרב דורי