מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קירור ללא מקרר

סבא פסח והנכד נועם
פסח וסבא שבתאי. פסח בגיל 13
צורת החיים בה חיו בעירק וכורדיסטן

שמי פסח מרדכי. שם אבי שמואל מרדכי, יליד כורדיסטן. אבי נולד בשנת 1924, שירת בצבא העיראקי שלוש שנים כחובש קרבי בחיל התותחנים. שלוש שנים אחרי זה שירת אבי בצבא הטורקי כחובש קרבי. שם אמי מלכה מרדכי, היא ילידת כורדיסטן, נולדה בשנת 1924.

מלכה ושמואל מרדכי (ההורים של פסח)

תמונה 1

הורי עלו לישראל בשנת 1951. אבי שמואל התגייס לצה"ל מיד אחרי שהגיע לישראל, שירת עוד שלוש שנים כחובש קרבי בחיל התותחנים בשנת 1953. במהלך שירותו לחם במלחמת ששת הימים, יום כיפור ועוד. בשנת 1952 הוריי, שהיו בני דודים, התחתנו בעיר רחובות והיו לזוג מדובר עם זוגיות של כבוד והערכה. להוריי שלושה בנים ושלוש בנות.

נולדתי בשנת 1956 בעיר נהריה, אני תושב מושב אלקוש, בשנת 1957 עברו רוב המשפחה כולל דודים ובני דודים לעיר רמלה ושם אנו גרים עד היום.

אני בוגר 12 שנות לימוד. בשנת 1974 גוייסתי לצה"ל בתפקיד מסגר מכניקה עדינה, שירתי בקבע כמפקד מחסנים. שוחררתי בשנת 1981, במילואים שירתי כחובש קרבי, הייתי במלחמות שלום הגליל והאינתיפאדה הראשונה.

פסח מרדכי בשירות צבאי

תמונה 2

מסיפורים ששמעתי מסבא רבא, גיליתי את צורת החיים בה חיו בעיראק וכורדיסטן: שם, כדי לקרר מים או פירות או ירקות, היו שמים אותם מתחת לאדמה בחוף הים ובערב היו יושבים ואוכלים את זה קר.

התחתנתי בשנת 1982 עם יפה ולנו שלושה ילדים (שתי בנות ובן). כיום יש לי עשרה נכדים.

פסח ויפה בירח דבש

תמונה 3

הזוית האישית

נועם: נהניתי מאוד מהתיעוד המשותף ומתכנית הקשר הרב דורי. למדתי על פסח הרבה דברים שלא ידעתי. אני רוצה לאחל לו שיהיה תמיד שמח.

פסח: אני מאחל לנועם להיות תלמיד מצליח ומוצלח וממושמע למשפחה ולהורים. שיעלה ויצליח. אני שמח על כך שתהיה המשכיות לסיפור שלי.

מילון

כורדיסטן
כורדיסטן היא חבל ארץ הררי במערב אסיה, המכיל חלקים גדולים מהרי הזגרוס והרי הטאורוס, צפונית וצפון-מזרחית למסופוטמיה. כורדיסטן היא חבל ארץ הררי במערב אסיה, המכיל חלקים גדולים מהרי הזגרוס והרי הטאורוס, צפונית וצפון-מזרחית למסופוטמיה. משמעות השם "ארץ הכורדים". אחרי מלחמת העולם הראשונה הובטח לכורדים שיוכלו להקים מדינה עצמאית על חורבות האימפריה העות'מאנית, אולם ההבטחה הופרה על ידי המעצמות שניצחו במלחמה, בשל שיקולים פוליטיים וכלכליים. מאז מנהלים הכורדים מערכה להשגת עצמאות. ניסיונות נוספים במהלך שנות העשרים בעיראק ושנות הארבעים באיראן לעצמאות כורדית נכשלו. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כדי לקרר דברים, אפשר לטמון אותם באדמה והם מתקררים“

הקשר הרב דורי