מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קיצור תולדות משפחה

סבתא ונכדה יחדיו
אני - הסבתא - תינוקת בביתי בסלובקיה
שואה ועלייה

שמי חנה סופר לבית שולץ. נולדתי בתאריך 9 בפברואר 1946 בעיר ששמה בנסקה בלה, בסלובקיה.

אבי, משה גזה שולץ, היה מהנדס דרכים ואמי, אלה שולץ, הייתה עקרת בית. אבי נולד בהונגריה במקום ששמו רקוש פלוטה שהוא פרוור של בודפשט, בשנת 1906. משפחתו עברה לגור בסלובקיה כשהיה קטן.

אמי נולדה בצ'כיה בשנת 1911 בעיר ששמה בזנץ ועברה לסלובקיה כשהתחתנה עם אבי. לאחר נישואיי הוריי הם עברו לגור בעיירה ששמה בנסקה בלה שנמצאת ליד עיר גדולה ששמה בנסקה שט'בניצה שבה נמצא בית החולים בו נולדתי.

בקיץ 1949 עלינו לארץ באנייה דרך איטליה. גרנו מספר חודשים במעברה באוהל  ולאמא שלי היה קשה כי היה חם מאוד והיא לא הסתדרה עם האוכל. אחר כך עברנו לגור במרתף של משפחה אחרת בחולון כי לאבא היה מקום עבודה בעירית חולון בתור מהנדס כבישים. אחרי שנה עברנו לבית שבו גדלתי בחולון.

חנוכה ראשון בארץ 

תמונה 1
חנוכה ראשון בארץ

ילדותי מגיל שלוש וחצי עברה בעיר חולון. למדתי בשפה העברית כמובן אך בבית דיברתי עם אמא שלי "צ'כוסלובקית" מכיוון שהיא לא למדה עברית הרבה שנים. בזכות זה אני יכולה לדבר בלי בעיה עם הקרובים שלי בצ'כיה ובסלובקיה. לאמי היה אח, ארנושט, שחי בפראג עד יום  מותו. הוא היה  נשוי לאישה נוצרייה בזכות זה שרד את מלחמת העולם השנייה. נולדו לו שתי בנות: אווה ויאנה, שגם הן נוצריות וגרות בפראג. ארנושט היה פועל פשוט ולכן יכול היה לשמור איתנו על קשר גם בתקופה שהיה בצ'כוסלובקיה משטר קומוניסטי ואפילו בא מספר פעמים לבקר אותנו. לנו כמובן היה אסור לבקר שם.

לאבי היה אח ששמו היה בנדי ואחות ששמה היה בלנקה. בלנקה ברחה בזמן מלחמת העולם השנייה לכיוון שבדיה ולא ידוע לנו מה עלה בגורלה. בנדי ואבי היו מהנדסים והיו נדרשים בזמן מלחמת העולם השנייה ולכן שרדו את המלחמה, רק לקראת סוף המלחמה הם נאלצו להסתתר בעליית גג של משפחה נוצרייה. בנדי הציע להורים שלי להגר לאוסטרליה יחד איתו וההורים שלי התארגנו למעבר. ברגע האחרון בנדי התחרט וההורים שלי מכיוון שהיו ארוזים ומוכנים החליטו לעלות לארץ ישראל. בנדי לא עלה לארץ יחד איתנו ונשאר בצ'כוסלובקיה. הוא היה מהנדס עיר חשוב בעיר ששמה קושיצה ולא יכול היה לשמור על קשר איתנו עד יום מותו. מכיוון שבזמן המשטר הקומוניסטי בנדי הסתיר את היהדות שלו, הילדים שלו: אווה ומירו וגם נכדיו לא ידעו שהם יהודים ולא הכירו את היהדות בכלל.

לאחר סיום המשטר הקומוניסטי צ'כוסלובקיה חולקה לשתי מדינות: צ'כיה וסלובקיה. ארנושט ומשפחתו חיו בצ'כיה ומשפחתו של בנדי בסלובקיה. הקשר חודש עם שתי המשפחות ואף נסענו לטיול שורשים וביקרנו אותם. היום אנחנו בקשר הדוק.

פגישה משפחתית ראשונה בקושיצה 

תמונה 2
פגישה משפחתית ראשונה בקושיצה

חידוש הקשר עם המשפחה של בנדי גרם להם להתחבר ליהדות כך שהם מכירים עכשיו את החגים היהודים וחוגגים יחד את כריסמס ואת חנוכה.

Červený šátečku – שיר מתקופת ילדותי בסלובקית

הזוית האישית

אנחנו נהנות מאוד מהפעילות השבועית המשותפת. מיכל שמעה ממני הרבה סיפורים על העבר שלי ואני נהנתי מחברתה המקסימה. התוכנית נהדרת.

מילון

קומוניזם
זרם רעיוני ופוליטי שהגה קרל מרקס הדוגל בשוויון כלכלי מוחלט, בהלאמת אמצעי הייצור והעברת בעלותם לאזרחים, בביטול מעמדות ובדיקטטורה של מעמד הפועלים

ציטוטים

”בבית דיברתי עם אמא שלי "צ'כוסלובקית" מכיוון שהיא לא למדה עברית הרבה שנים “

הקשר הרב דורי