מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קיבוץ גשר במלחמת השחרור

אני וסבא יגאל
סבא יגאל בילדותו עם הוריו ואחיו הבכור
קיבוץ גשר במלחמת השחרור

מלחמת השחרור

קיבוץ גשר במלחמת השחרור

אני יגאל מנשה סבא של עידן נולדתי בשנת 1946. בשנת 1948 החלה מלחמת השחרור (מלחמת העצמאות) לאחר שהבריטים עזבו את הארץ. אני הייתי בן שנתיים בפרוץ המלחמה ומכיוון שהיינו תינוקות פינו אותנו למקלטים ואמי (רבקה) שמרה עלינו במקלט. אני הייתי קטן אבל סיפרו לי שהיה צפוף ומסריח ישנו על מזרנים והיה מאת אוכל. סיפרו לי שגם בכיתי הרבה והיה קשה להרגיע אותי. אבא שלי (גד) היה במלחמה ונלחם נגד הירדנים.

אני, יגאל בילדותי עם הורי ואחי הבכור

תמונה 1

ליד גשר הייתה משטרה בריטית וברגע שהם עזבו חברי גשר ואבי (גד) תפסו ראשונים את המשטרה למרות שהבריטים רצו מאוד שהירדנים יתפסו אותה.

בשלב מסוים של המלחמה הצטרפו אל הצבא הירדני הצבא העיראקי (חיל המשלוח) בפיקודו של גנרל קאוג'י. הם רצו לכבוש את גשר תוך מחשבה אחר כך להגיע לחיפה. גשר כידוע היא ישבה קרוב לנהר הירדן והם רצו לכובשה כראש גשר להמשך המתקפה שלהם. למרות עדיפותם המספרית וכלי הנשק הרבים כולל משוריינים עמדו חברי גשר בגבורה ולא נתנו לצבע העיראקי לעבור לכיוון חיפה. העיראקים והירדנים נסוגו אם פצועים והרוגים רבים וחברי גשר הצליחו לעצור את המתקפה בעזרתם של לוחמי הפלמ"ח (פלוגות מחץ) שבאו לעזרה. המשטרה שנתפסה על ידי חברי גשר היוותה גורם מכריע בעצירת הצבא העיראקי.

בזמן אחת ההפוגות הוחלט להעביר אותנו לאזור בטוח יותר ומצאו את מנזר הכרמליתים, שהיה באותו הזמן ריק. מנזר הכרמליתים היה בתוך מתחם בית חולים רמב"ם היום. העבירו אתנו לשם ושהינו שם כשנתיים.

יש עוד הרבה ספורים על גבורתם של חברי גשר שהצליחו בכוחות קטנים לעצור את צבא המשלוח של העיראקים והירדנים.

מערך המלחמה

מלחמת השחרור פרצה בשנת 1948, המלחמה נערכה בשתי התקפות ההתקפה הראשונה הייתה ב 27-29 באפריל, שבה הצבא הירדני תקף. נגדם היו חברי קיבוץ גשר, לוחמי הפלמ"ח וגדוד ברק של חטיבת גולני. ההתקפה השנייה נערכה ב 15-22 למאי 1948. שבה התקיפו חיילי המשלוח העיראקי ונגדם היו חברי קיבוץ גשר, לוחמי הפלמ"ח וגדוד ברק של חטיבת גולני. המלחמה הסתיימה בפועל בינואר 1949 ובאופן רשמי ביולי 1949.

הזוית האישית

סבא יגאל מנשה מספר לנכדו עידן את סיפור מלחמת השחרור בקיבוץ גשר.

מילון

פלמ"ח
פלוגות מחץ

גשר קיבוץ
גֶּשֶׁר הוא קיבוץ השייך לתנועה הקיבוצית (תק"ם). מיקומו בעמק הירדן, מדרום לכנרת כ-10 ק"מ דרומית לצומת צמח, סמוך לכביש 90 (כביש הבקעה). הקיבוץ נקרא על שמו של גשר נהריים הסמוך לו. עברו בו מספר קבוצות מיישבות, בהם אנשי אשדות יעקב, עד שב־1939 הוקם כקיבוץ על ידי גרעין של הנוער העובד וגרעין של עליית נוער מגרמניה.

ציטוטים

”"דבקו במטרה"“

הקשר הרב דורי