מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קטעים מחייו של סבא ניקולאי

סבי ואני מצולמים בביתי במהלך הסגר השני.
סבי יושב אחרי אימון בטירונות.
הסיפור על ילדותי

נולדתי במוסקבה, ברוסיה, ב – 1 באוגוסט בשנת 1952.

נולדתי בשם ניקולאי נייטור  השם שלי הוא על שמו של סבי שנפל בשנת 1941 במלחמת העולם השנייה. השם המקורי שלו  ביידיש, קופל, ברוסית השם תורגם ל קוליה, אבל קוליה זה קיצור שם, אז השם המלא הוא ניקולאי. אמא שלי אמרה שהיא רוצה לקרוא לי ניקולאי לזכרו של אביה. המקצוע של סבא שלי מצד אבא היה חייט, תופר. תופר בתרגום ליידיש הוא נייטר. נייטר הפך לנייטור, שם המשפחה שלי. שם המשפחה המקורי שלו היה הלוי.

כעת אציג בפניכם את המשפחה הגרעינית שלי:

אבא מרדכי, אמא דוניה, האח הבכור אני (ניקולאי) והאח הקטן  גנדי.

אחי הקטן נולד כאשר כבר מלאו לי 15. הפער בגילאים בינינו הוא עצום ובזמנו אני הייתי כמו אבא צעיר. אני, כבן יחיד לשעבר, שמחתי מאוד על כך שנולד לי אח קטן.

בבית שלנו היינו שש נפשות: אבא שלי, אמא שלי, אני, אחי הקטן, סבא שלי מצד אבא  זליג וסבתא שלי מצד אבא  לאה. לצערנו הרב, חודש לאחר שאחי נולד, סבי נפטר ומאז היינו 5 נפשות בבית. הבית שלנו היה דירה בבניין של חמש קומות. בבית שלנו היו שישה חדרים: חדר שירותים עם אמבטיה, סלון, מטבח, שני חדרי שינה וחדר כניסה.

סבי  זליג, היה אדם דתי מאמין ואמתי.  כשהייתי בגיל 13, בבר המצווה, הוא סידר לי עלייה לתורה אמתית ולפי המסורת בזמנו.

בילדותי, התעניינתי מאוד ברדיו אלקטרוניקה. בגיל 12 בניתי בעצמי רדיו שקלט ושידר שלוש – ארבע  תחנות, וחוץ מהתחביב הזה, אהבתי מאוד מטוסים. כמה פעמים בניתי דגמים קטנים של מטוסים אמתיים שהיו עפים בערך לגובה מטר וחצי או שני מטרים, וזה בנה בעבורי מקצוע לעתיד.  סיימתי בשנת 1974 ללמוד במכון תעופתי טכנולוגי, במגמת רדיו אלקטרוניקה בתואר שני.

היה לי מנהג מהילדות שאותו אני מקיים עד עכשיו לעשות ספורט ולהתאמן. ספורט.

מקרה מעניין שקרה לי: בשנת 1966, חגגנו את הפסח האחרון ביחד עם סבא, עם כל המנהגים של היהודים וביחד עם כל המשפחה המורחבת. אחרי שסבא שלי נפטר, המסורת נמשכה אבל חגים כאלו לא. היו יותר.

 

צולם בשנת 1983. אני משמאל, בתי, יוליה, יושבת לידי, אישתי מחבקת את מאיה הקטנה בת השנתיים.

תמונה 1

הזוית האישית

סבא: היה לי מאוד מעניין לספר קטעים מעברי לנכדי. מאוד שמחתי שהוא מתעניין בהם.

רון: היה לי מעניין לשמוע על החיים של סבי, בעיקר על חגיגת החג האחרון של המשפחה ביחד.

מילון

מכון תעופתי טכנולוגי
זהו מכון שלומדים בו על בניית מטוסים ומכשירי אלקטרוניקה בתוכם.

רדיואלקטרוניקה
בניית מכשירים אלקטרוניים.

ציטוטים

”אחי הקטן נולד כאשר כבר מלאו לי 15. הפער בגילאים בינינו הוא עצום ובזמנו אני הייתי כמו אבא צעיר. אני, כבן יחיד לשעבר, שמחתי מאוד על כך שנולד לי אח קטן“

הקשר הרב דורי