מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קזבלנקה הקטנה

אורין
בית הספר
שילוב עולם העבר לבין עולם ההווה , סיפור עלייה , מסעדה ומה שביניהם

אני, סילביה בן הרוש, נולדתי בשנת 1953בקזבלנקה שבמרוקו, שם עברה ילדותי.

לתאר במילים את הילדות בקזבלנקה שבמרוקו , נדרשות יותר ממספר מילים כתובות כדי להבין. נופים עוצרי נשימה וחברה מאוחדת אחת, תחת שלטון מלכותי שמתקיים זמן רב. קשה לתאר את החוויה הפנימית והרגשית של הקרבה, החום והאהבה ששוררת במשפחה. אך כאשר עם השנים האהבה אל המולדת גוברת על האהבה לשורשיי מקום ההולדת, העלייה ארצה הופכת  לחלום שמתגשם.

עליתי ארצה לאחר חתונתי במרוקו, בגיל 15 וחצי, בשנת 1968. מקום מגוריי הראשון היה כפר סבא. כחלוף שנה הצטרף הילד הראשון למשפחה.

בחלוף השנים חלו שינויים רבים: נוספו שלושה ילדים לבית, ומקום המגורים נע בין עיר לעיר, ובתקופה מסוימת חיינו מחוץ לישראל. אמנם חיי נעו במסעות רבים מסביב לעולם, אך "אין לי ארץ אחרת "!

את ילדיי ילדתי כאן על אדמת הקודש, וגם כאשר ירדנו מהארץ לצרפת המרוחקת, חונכו ילדיי לאהבת הארץ. לאחר מספר שנות "גלות" שבנו ארצה לציון, בשנת 1995, וכך עד היום.

בעברי עבדתי כספרית. רק לאחרונה הבנתי עד כמה הרחקתי את עצמי אל ארץ מולדתי החדשה מבלי להוקיר תודה לארץ הולדתי, למוצאי ולשייכותי. שורשיי הילדות והמשפחה הם חלק בלתי נפרד מנשמתי, וכך גם אהבת הארץ. היה עלי למצוא את האיזון שידע לשלב בין שני המקומות החשובים בחיי – מרוקו וארץ ישראל. כל שבוע, בעודי מבשלת את ארוחת ערב שישי, מתמלא חלל החדר בריחות ממאכלי ארץ המוצא  המעלים את זיכרונות העבר.

אהבתי לבישול הלכה התעצמה, ובמהלך השנים פתחתי מסעדות רבות ברחבי הארץ, ביניהן בת"א ואשדוד, המגישות לסועדים את מאכלי העדה המפורסמים אשר עלו ארצה יחד איתנו, ולא נותרו מאחור. את השילוב התרבותי בין עולם התרבות המזרחי ועולם התרבות הציונית החלטתי לקחת צעד אחד קדימה ולהפוך את חלום האיזון למציאות.

שילבתי ביניהם במקום אחד, במסעדה קטנה בעלת שפע ואהבה, כל טוב ושמחה – "הקזבלנקה הקטנה ". שם אחד מאחד, הסוגר מעגל, הבאת משהו קטן ממקום הולדתי בקטן, אל ארץ מולדתי הגדולה.

הזוית האישית

אורין: עבודה זו חיזקה את קשרי עם סבתי והיוותה לי למידה רבה על אודותיה וסגולותיה, כאישה וכסבתא. אני שמחה שהיא הצליחה בהגשמת חלומה ומאחלת לה רק טוב. סבתא מאמי סילביה: התרגשתי לחלוק חלק זה עם נכדתי היקרה אודות הקשר שלי ותחושותי הנלוות למקום בו אני חייה.

מילון

קזבלנקה
קזבלנקה (מספרדית: Casablanca, "הבית הלבן"; בערבית: الدار البيضاء א־דאר אל־ביידא, בברברית: ⴰⵏⴼⴰ) היא עיר על חופה האטלנטי של מרוקו. אוכלוסייתה מונה כ-4.4 מיליון נפש (2016), והיא העיר הגדולה ביותר במרוקו, והנמל העיקרי של המדינה. העיר נחשבת למרכז הכלכלי של מרוקו, בעוד שבירת המדינה ומושב הממשלה הוא ברבאט.

ציטוטים

”שורשיי הילדות והמשפחה הם חלק בלתי נפרד מנשמתי, וכך גם אהבת הארץ.“

הקשר הרב דורי