מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קורות חייה של בתיה דוידוב

סבתא בתיה והנכד אדם ב"קשר הרב דורי"
סבתא בתיה בצעירותה
יום אחד כשהייתי בגן פרצה שרפה בגן בזמן חג המולד

קצת על עצמי

שמי בתיה דוידוב, נולדתי באוזבקיסטן. אני נקראת על שם הבת של סבתא שלי שנפטרה. פירוש השם בתיה הוא בת אלוהים. שם המשפחה שלנו היה ישראלוב והחלפנו לשם המשפחה דוידוב כדי שהמוסלמים לא יהרגו אותנו.

ילדותי בברית המועצות

נולדתי באוזבקיסטן בעיר סמרקנד. יש לי שתי אחיות ושני אחים. אנחנו חמישה ילדים לאימא ואבא שלי. כשהייתי בגן, יום אחד פרצה שריפה בגן בזמן חג המולד וכולם רצו הביתה, דודה שלי רצה להציל אותנו וזה היה מפחיד, אני לא שוכחת את היום הזה. את החגיגות המשכנו בבית. למדתי בבית ספר מספר שלוש יחד עם המוסלמים. היה קשה ללמוד איתם כי הם היו אלימים וזרקו אבנים. הם לא רצו שאנחנו היהודים נלמד איתם ביחד. אחר כך גדלתי, סיימתי 10 שנות לימודים והלכתי ללמוד קורס ספרות, אבל הייתי מניקוריסטית אלופה. היו הרבה קליינטים והתחלתי לעבוד.

משפחה

בעבודה פגשתי את בעלי אברהם. התחלנו לצאת ואחרי שנה הייתה חתונה. אחריה נסעתי עם בעלי לבית שלו בדושנבה. שם נולדו שלושה ילדים, שתי בנות ובן: אנגליקה, אלנה (אמא של אדם) ורומן.

מנהגי חתונה

באוזבקיסטן מתחתנים בשידוך. ההורים של החתן באים לבית של הכלה ומבקשים את היד שלה, אם ההורים של הכלה מסכימים, מוציאים סוכריות, דברים מתוקים ועושים שמח, קובעים תאריך לחתונה, ובזמן הזה החתן והכלה יוצאים לדייטים.

החתונה התקיימה בתאריך 5 ביוני 1975. היא נערכה בבית בחצר גדולה בעיר סמרקנד. אחרי שבוע נסעתי לדושנבה, העיר של בעלי. החתונה התקיימה פעמיים – פעם אצל הכלה ואחר כך אצל החתן.

תמונה מחתונתי

תמונה 1

פרטי תמונה מהחתונה (הנכד אדם כלב מספר)

בשורה העליונה מימין לשמאל: דודה סווטה, לידה סבא רבא שלי, לידו בן דוד של סבתא שלי, לידו דוד אלכס אח של סבתא, לידו דוד מיכאל.

שורה שנייה מימין: בן דוד של סבתא, לידו החתן סבא אברהם והכלה סבתא שלי בתיה, לידם בת דודה של סבתא שקוראים לה ברטה.

בשורה למטה: דודה רוזה, דודה מרים, דודה אסנת, סבתא רבתא ודודה ציפורה.

החיים לאחר החתונה

גרנו בדושנבה ופתאום התחילה מלחמה. המוסלמים רצו לעלות לשלטון ורצו שכולם יתלבשו איך שהם רוצים. ברחנו לעיר טשקנט ומשם אני לקחתי את אלנה ונסענו לטיול לישראל, נשארנו בארץ בשנת 1993.

בינתיים אני ובתי גרנו אצל אמא שלי ואחי באור יהודה. אחרי שנה שכרתי דירה ביד אליהו בתל אביב. גרתי שם שנתיים. אחרי זה שכרתי דירה בבת-ים ליד הים ושם גרתי שנתיים. אחרי זה קניתי דירה בחולון ברחוב הבעל שם טוב. בזמן האחרון אימא שלי עברה לגור שם ואני עברתי לגור אצל הבת שלי אלנה והנכד שלי אדם.

הזוית האישית

סבתא בתיה: היה לי מאוד כיף לבוא למפגשים ולספר על החיים שלי ועל העלייה לארץ, לספר לנכד שלי אדם ולהיות איתו.

מילון

דושנבה
דוּשָנבֶּה, היא בירת טג'יקיסטן. פירוש שם העיר בטג'יקית ובפרסית - "יום שני". במקום היה כפר ובו שוק גדול שפעל בכל יום שני. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”החתונה התקיימה פעמיים, פעם בעירה של הכלה ואחר כך בעירו של החתן“

הקשר הרב דורי