מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קוקי

סבא ואני במפגש של הקשר הרב דורי
סבא עמיחי בצעירותו, גיל מצוות
תקופת הצנע

קוקי היא תרנגולת אשר גדלה בכלוב מרושת, אשר בנה אבי, במרפסת המטבח, בתקופת הצנע.

קוקי הטילה ביצה כל יום, מעשה חשוב ומועיל, כפי שתבינו בהמשך.

צנע, היה שם כולל לתקופה, שהחלה בשנת 1949, לאחר תום מלחמת העצמאות, והסתיימה בשנת 1955. בשנים אלו נקלטו בישראל למעלה ממיליון עולים ממדינות ערב, וממדינות אירופה החרבות לאחר מלחמת העולם, כשהישוב היהודי מנה כ- 600 אלף נפש בלבד. תארו לכם קליטת 10 מיליון עולים בזמן קצר כיום.

כתוצאה ממחסור בדיור, שוכנו העולים במעברות. ברור כי המדינה הצעירה לא יכלה לכלכל מספר כה גדול של עולים ולכן הוכרז משטר צנע, כל תושב קיבל פנקס תלושים ורק באמצעותם ניתן היה לרכוש מזון ולבוש כגון בשר, ביצים, חמאה, שמן. על כן היו פקחים אשר חיפשו עבריינים שרכשו מצרכים ללא תלושים.

את קוקי קיבלתי כשהיתה אפרוחית בת יום, במתנה מידידים של הוריי, שהיה להם לול בכפר יהושע אשר בעמק יזרעאל. קוקי הושמה אחר כבוד בקופסת נעלים, אשר נפערו בה חורים לנשימה.

האפרוחית היתה עימי בכל שעות הנסיעה בחזרה באוטובוס של אז. לפתע נעצר האוטובוס ופקחים עלו לבדוק אם אין בקרב הנוסעים עבריינים על חוקי הצנע. דממה היתה באוטובוס בעת שהפקחים חיפשו בכבודת הנוסעים אחר מצרכים מ"השוק השחור". לפתע, נשמע ציוץ אחד ועוד אחד, אני קפאתי במקומי מפחד ואילו הפקחים עטו עליי כמוצאי שלל רב.

"ילד, מה יש לך בקופסא?" "באמת כלום רק אפרוח" "תראה לנו"…

פתחתי את הקופסה בחשש גדול, האפרוחית צייצה בקול רם יותר, הפקחים התייעצו ביניהם בלחש.

"ילד, מכיוון שאין פה הרבה בשר, אנו מוותרים הפעם". סגרתי בדחילו ורחימו את הקופסה.

קוקי המשיכה בדרכה לביתנו. קוקי לא פחדה מאתנו כלל.

יום אחד כשחזרתי הביתה, ארוחת הערב היתה על השולחן, וראה זה פלא, למרות תקופה הצנע, היה מונח על הצלחת עוף שלם. לפני הארוחה, יצאתי למרפסת המטבח לבקר את קוקי, אולם מצאתי את הכלוב ריק.

לשאלותיי איפה קוקי, התחמקו הוריי מתשובה ולאחר נדנודים רבים, סיפר לי אבי כי כשיצא למרפסת קוקי כל כך שמחה לראותו, הוציאה את ראשה מרשת הלול וחוט תיל משוחרר נכנס לגרונה וגרם למותה.

מובן שסרבתי לאכול את קוקי ועברו מספר חודשים עד שהסכמתי לאכול בשר.

הזוית האישית

נהניתי ללמוד יותר על סבי ולשמוע על מגוון סיפורים מחייו הפרוייקט עצמו קירב אותנו ולימד אותנו על אחד השני.

מילון

תקופת הצנע
מדיניות הקיצוב הייתה מדיניות כלכלית שהנהיגה מדינת ישראל בין השנים 1959-1949 וזכתה לכינוי תקופת הצנע ( ביטוי הבא לתאר תקופת צמצום במזון)

ציטוטים

”מאז נקשרה נפשי בקוקי, אשר נחתמה עלינו וחשבה אותנו לבני מינה, קוקי לא פחדה מאיתנו. “

הקשר הרב דורי