מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קבב תורכי

הכנת הקבב
זיכרונות ילדות מבית סבא

אחד מזיכרונות הילדות המוקדמים שלי הוא ביקורי השבת בביתם של סבי וסבתי. ביתם היה בית ערבי ישן, אותו קיבלו מעט לאחר עלייתם ארצה מתורכיה, בסוף שנות הארבעים של המאה הקודמת, הבית היה מוקף בוסתן עצי פרי שטעם פירותיו שנקטפו על ידי סבתי והוגשו לנו באהבה רבה עולה בפי גם היום 40 שנה אחרי.

טעם הגויאבות הכתומות והקטנות, טעם פירות עץ התות שממנו אספנו גם תולעי משי בעונתן וטעם השסק הכתום והמתוק, כזה ששנים כבר לא אכלתי כמותו. בבוקר שבת היה סבי שוקד על הכנת הקבב (ק' בצירה, כהגיית יוצאי תורכיה) ראשו הלבן רכון על גיגית ענקית מלאה בתערובת להכנת הקציצות אותה היה מעביר למכונת הבשר להכנת הקציצות דמויות האצבע העבה אותן היה מוכר לאחר צאת השבת בדוכן הקבב אשר היה ברשותו,

1

דוכן שהיה המשך אבולוציוני ל"עגלה" דוכן קטן מורכב על אופניים אשר היה ברשותו בשנים קדומות יותר עמה הסתובב בחלק מיישוביי בקעת אונו עוד משנות ה-50. אבי היה מספר שבימי עצמאות היו האחים רוכבים עם העגלה עד לתל אביב ומוכרים שם את התוצרת בין החוגגים.

כשעלו סבי וסבתי לארץ מטופלים בשלושה ילדים, כאן נוספו להם עוד ארבעה, התקופה, תקופת הצנע הייתה קשה מבחינה כלכלית סבי לא מצא עצמו מבחינת עבודה, ניסה כוחו בחקלאות בסלילת כבישים ועוד עבודות פיזיות כאלה ואחרות עד שהגה את רעיון מכירת הקבב ומפה לשם העניין התגלגל.

אותה "עגלה" ואחר כך דוכן הקבב התפתחו וגדלו עם השנים והפכו למסעדת בשרים גדולה באור יהודה, המנוהלת כיום על ידי דודי אבל בשנות ילדותי המוקדמות סבי מכר רק את אותו קבב תורכי טמון בתוך פיתה עם עמבה ועגבנייה. שנים לא אכלתי עמבה והיום אני לא מסוגלת להתקרב למאכל החרדלי שעשוי ממנגו, ובכל זאת המחשבה על הפיתה הזו מעוררת בי שוב את הרצון לאכול את השילוב הזה שכל כך אהבתי בתור ילדה.

אז נכון שאני יכולה לקנות את הקבב במסעדה של דודים עוד מכינים את אותו הקבב עם אותו מתכון של סבי, ונכון ששונאת מטבח ובישולים אנוכי וקניית אוכל זה הפתרון האולטימטיבי עבורי אבל יש משהו בנוסטלגיה שהרבה פעמים היא זו שגורמת לי להיכנס למטבח ולהכין מאכלים שאהבתי כילדה.

2

3
אז ביקשתי מאמי את המתכון שלה לקבב תורכי, אותו ילדיי מאוד אוהבים וגם הם נהנים לאוכלו בפיתה, אם כי את העמבה מחליף הקטשופ.

והרי הוא לפניכם:

מצרכים:

1 קילו בשר בקר טחון

2 כפות סולת

1 כפית כמון

1/4 – 1/2 כפית פלפל שחור

1 כפית מלח

1/4 כוס שמן זית

יש לערבב את כל המצרכים ולעבד לתערובת אחידה כמו בצק (עד שלא מרגישים את הסולת). לאחר מכן בהנחה שאין מכונת בשר לייצור חתיכות סימטריות אפשר לעשותן עגולות או לגלגלן לצורת אצבע. כמובן הטעים ביותר זה להכינן במנגל אבל אני נוהגת להכינן לילדים על מחבת פסים והם נהנים מאוד.

מילון

קבב
קבב (בפרסית ובערבית: كباب - כבאב, בטורקית: Kebap) משמעו בשר צלוי בטורקית. ברחבי העולם, ובעיקר בטורקיה, רווחות גרסאות רבות של קבב, ומשמעות המונח משתנה במדינות השונות.

ציטוטים

”"אם תלך לים תגיד שאין מים" מתייחס למצב שמשהו גלוי לעין אבל לא רואים אותו. “

הקשר הרב דורי