מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

צפת עיר ילדותי

סבא שלי שלומי איתי ואם אחותי היום
תמונה של סבא שלי בילדותו
חיי בין הסמטאות

סבא שלי, שלומי שחרור, נולד ב – 1952 תקופת הצנע בצפת.

צפת היא אחת מארבעת הערים העתיקות בישראל, ומשפחת שחרור היא בין הוותיקות , כבר שניים עשר דורות בעיר. מקור המשפחה מחלב בסוריה משפחה של סוחרים.

צפת היתה עיר קטנה שבה מספר מכולות מצומצם, ירקן, איטליז, מוכר קרח, בית ספר קטן, וסבא טייל בין כולם,  ועזר לאמו סבתא רבא זהבה. סבא שלי שלומי אהב לקרוא עיתונים, וכל יום חיכה לעיתון הבוקר, ובכל אחרי הצהריים, חיכה לעיתון "מעריב" שהיה עיתון ערב. את העיתונים קנה בדמי הכיס שקיבל,  את כל ההיסטוריה של המדינה ושל העולם כולו, למד סבא שלי מקריאה בעיתון.

סבא שלי מבורך  בידיים טובות, ואת ילדותו העביר בטיולים בסמטאות,  והכיר את כולם בעיר. בעלי המלכה  כמו: נגר, בנאי, מתקין הגז הזמינו אותו לעבוד איתם. כשבגר עבד כעצמאי, ועיצב חניות ומסעדות. עבד בשיפוצים, ולאחר כמה שנים עבד כמתקין דלתות ב"רב בריח" ונסע ועבד בכל איזור הצפון.

סבא שלי עבד כמנהל אחזקה במכללת צפת  עוד מהקמתה. הוא עבד ושיפץ את הבניין העתיק, ששימש כבית חולים הישן. והוא גם הקים את הספרייה הגדולה.

סבא שלי הוא איש שאוהב לטייל ולראות את העולם. סבא טייל באירופה, אמריקה ,אפריקה ואסיה. הואמבין גדול בפוליטיקה ואיש חדשות. תמיד יש לו ערך מוסף לגביי כל מה שנאמר בחדשות. מספר ומרחיב מה הבסיס לכל ידיעה, ומה עומד מאחוריה.

סבא שלי גר ב"נוף כנרת" בצפת, עם סבתי שולמית שנולדה בארץ אך הוריה עלו מפרס.

משפחתו של סבא שלי: חלק מצד האבא שלו, משפחת שחרור, מצפת, ומצד האימא שלו משפחת ג'ינו מטבריה, שהיא גם משפחה ותיקה ונמצאת כמה דורות בטבריה.

אבא של סבא שלי, היה סגן ראש העיר, ואחראי על כספים של בתי הכנסת הספרדיים  בעיר. לאבא של סבא שלי הייתה מספרה מפורסמת בכל האיזור ואף הפכה לסלון כלות.

הזווית האישית

נויה – היה לי כיף מאוד לכתוב את הסיפור של סבא שלי.  לסבא שלי זו כבר פעם רביעית שהוא עושה את תוכנית הקשר הרב דורי.

מילון

מוכר קרח
מוכר הקרח היה אוסף בלוקים של קרח במפעל קרח קרוב, מעמיס את הבלוקים על עגלה ומגיע לשכונה, מצלצל בעוז בפעמון נחושת ענק וצועק בקול גדול "קרח, קרח", ומיד היו נקבצים לידו עקרות בית וילדים רבים.

ציטוטים

”צפת היא אחת מארבעת הערים העתיקות בישראל, ומשפחת שחרור היא בין הוותיקות , כבר שניים עשר דורות בעיר. מקור המשפחה מחלב בסוריה משפחה של סוחרים.“

הקשר הרב דורי