מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

צמחי התבלין של שלומית נתן

אני בתכנית קשר רב דורי
לומדת למבחן בתנ"ך בכתה יב'
התבלינים שבחרתי

שמי שלומית נתן, נולדתי בשנת 1939 בעיר בצרה שבעיראק. בשנת 1950 עליתי לארץ.

אני משתתפת השנה כבר כמה שנים בתכנית הקשר הרב דורי, המופעלת בבית הספר אלונים בירושלים. בשנת 2016 השתתפתי עם התלמיד החונך חיים ללום ולו סיפרתי את סיפור ה"סריגה" שלי: "סריגה זה כל הסיפור".

בשנת 2017 העלתי את סיפור עלייתי לארץ "העלייה מעיראק"

למדתי בבית יעקב ושם היו רוב רובם אשכנזיות בהתחלה ניסו לדחות אותי אבל בגלל הידע העברית ושהייתי דומה להם במראה התגברתי על זה אבל מדי פעם המנהל והמורה ניסו לשנות את שם המשפחה מניסים  לבאום. וכמובן לא הסכמתי סיימתי את הסמינר בהצטיינות טובה. התחתנתי ויש לי 4 ילדים 9 נכדים ו – 10נינים ואני שמחה שאני בארץ ישראל.

השנה, בתכנית הקשר הרב דורי בחרנו בנושא צמחי תבלין וצמחי מרפא.

אני בחרתי בפלפל חריף .יש כל מני פלפלים שטה. שחור ועוד אני משתמשת בפלפל שחור בעיקר. אבל לבישול דגים, רק פלפל אדום חריף. הפלפל השחור הטחון משמש גם לתרופה, למשל אם לאדם קשה לנשום או להתעטש, יריח את התבלין פלפל שחור ואז זה יקרה. יש גם פלפל לבן והוא משמש לסלטים בעיקר.

התבלין קינמון – התבלין קינמון מוכר כתבלין תרופתי סבי מצד אימא היה נותן עצות לתרופות אנשים היו באים לקבל ממנו כל מני תרופות מצמחים  ובניהם היה הקינמון. הקינמון מוריד חום גם טוב לכאב גרון לדיכאון (גם לגברים שלא היה להם ילדים) זה מתאים לגבר  ולאישה. יש סגולה כך אומרים חז"ל. בחורף שותים גם בשביל להתחמם.

הכורכום – תבלין הכורכום הוא בריא כדאי להוסיף אותו לכל מאכל הוא טוב לעיכול. ללחץ דם. לסוכרת. מומלץ לקחת כל יום בבוקר כפית מתבלין הכורכום. הוא דוחה גם נמלים, מניחים מעט כורכום בפתח ממנו יוצאים הנמלים.

פלפל אדום חריף  פלפל אדום טחון. כורכום. פלפל שחור טחון ופלפל שחור גרגרים. קינמון טחון וקינמון מקלונים. לכולם יש ריח טוב מועיל ובריא רצוי לשתות עם מים. גם הרופאים ממליצים על כך.

תמונה 1

הזוית האישית

שלומית נתן: אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר כבר מספר שנים. בכל שנה אנו עוסקים בנושא אחר ומתעדים נושא אחר, אני שמחה לפגוש את הילדים והצוות. העזרה שקיבלתי נתן לי הרבה ביטחון ונותן לי חשק לבוא וללמוד יחד עם הדור הממוחשב.

מילון

דך מוכאק
דיי לך אתה מבלבל לי את השכל

ציטוטים

”תאמין בעצמך ולראות את הצד הטוב“

הקשר הרב דורי