מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ציפי ליבני אשר לא ידעה את יוסף

סבתא ואני בבר המצווה שלי
סבתא וסבא רבא שלי יוסף ויסמרק
המפגש עם הבת (ציפי ליבני)

ציפי ליבני לא ידעה את יוסף

זהו סיפורו המיוחד של אבי ויסמרק יוסף או בכינויו בתקופת האצ"ל "אביטל".

img-20170213-wa0023-1

"ישבתי במקום אביך בכלא" הפתיע אבי יוסף ויסמרק ז"ל בן ה- 80 את ציפי לבני במסגרת הטקס במושב נורדיה.

יוסף ויסמרק ז"ל נולד בארץ ישראל בשנת 1926. הוריו עלו לארץ שנה קודם לכן מגרמניה. אביו היה מאוד ציוני ולפי סיפוריו החיים בארץ היו קשים מאוד כלכלית ובכלל. משפחת ויסמרק שוכנה על ידי הסוכנות בשכונה הדרומית של תל אביב שהייתה שכונה של בית"רים ורביזיוניסטים. מכאן בעצם מתחיל סיפורו של אבי שינק את יסודות האצ"ל עוד מילדותו.

יוסף ויסמרק ז"ל גויס לארגון האצ"ל כשהיה רק בן 16 (תמונה של תעודת חבר). תחילה עסק בעיקר בהדבקת כרוזים, אך במהרה הגיע ליחידת הקרב של האצ"ל, שאחיו היה אחד המפקדים בה. בין הפעולות בהן השתתף נמנות הפעולה במשטרת בית דגן במוצאי יום כיפור (1944), פעולת האריגים (1944), עמודי הטלפון והטלגרף ברחבי הארץ (1945), המחנה הצבאי ברחובות (1945), רכבת הכסף בחדרה (1946), הפעולה בקסטינה בליל שדות התעופה (1946) ועוד. (תמונה וזאת לתעודה חום).

ב- 1954 עבר ויסמרק להתגורר במושב נורדיה עם שני ילדיו ורעייתו רבקה שגם היא הייתה אשת אצ"ל.

את איתן לבני הכיר ויסמרק ב- 1945 אז שימש ליבני קצין המבצעים של האצ"ל. וויסמרק השתתף במבצעים עליהם פיקד ליבני ומשפחתו של ויסמרק היא זו שנתנה לליבני מחסה בחלק מהזמן בנגרייה שהייתה ברשותם בדרום תל אביב. ויסמרק היה באותה תקופה שומרו האישי של ליבני והיה מלווה אותו לכל פגישותיו שהיו מתנהלות בדרך כלל בגינות של תל אביב, בעיקר בגינה שברחוב החשמל. אבי אמר "היום זה גינה של הומואים אבל פעם זו הייתה גינה של זוגות צעירים".

באחד הימים של 1946 הגיעו לנגרייה שוטרים מהבולשת הבריטית. הבריטים הצביעו על שני אחיו הגדולים של יוסף ועל איתן ליבני, ושאלו את ראש משפחת וייסמרק מי האנשים האלו. האב ענה כי השלושה הם בניו הבריטים והם האמינו לו, אבל בשביל לא לצאת בידיים ריקות עצרו דווקא את יוסף ויסמרק. "אני הייתי בחור צעיר אז לקחו אותי" אמר אחרי כמה לילות של חקירות, בהם נשאל ויסמרק על אנשים שונים שהיו חשודים בהשתייכותם למחתרות. הוא הועבר לבית המעצר של רפיח ושוחרר אחרי חצי שנה ממאסר. "הם ראו שאין עלי שום דבר אז הם שחררו אותי. מיד אחרי השחרור חזרתי לפעילות המבצעית בארגון".

המפגש עם הבת

מי שסידר את המפגש המרגש בו חשף אבי את הסיפור בפני ציפי ליבני הוא חיים שגיא, פעיל פוליטי ותיק והשכן מנורדיה. כשהגיעה ציפי ליבני לנורדיה הבטיח לה שגיא כי היא ממתינה להפתעה ואז אבי חשף בפניה את כול סיפורו עם אביה. היא הייתה מופתעת מאוד וטענה שמכירה הרבה סיפורים של אביה, אך מעולם לא שמעה את הסיפור הזה. עידו אהרוני, יועץ התקשורת של השרה ציפי לבני, מסר בשמה "השרה ליבני מאוד התרגשה מהאירוע. מדובר עבורה בחוויה מאוד אישית ומאוד מרגשת. אלה בדיוק הערכים עליה היא התחנכה בבית מדרשו של אביה. היא מאוד שמחה שהיו במפגש המון צעירים ובני נוער שנכחו בטקס והיו עדים לדברים האלו".

תמונה 1

הזוית האישית

נהניתי לעבוד עם סבתי וגיליתי דברים מיוחדים על סבא רבא שלי שלא ידעתי אף פעם.

מילון

אינעל שורלק
איזה באסה

ציטוטים

”"ישבתי במקום אביך בכלא" הפתיע אבי את ציפי לבני “

הקשר הרב דורי