מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ציונה – ילדה של ציונות

סבתא ציונה יונני והנכדה רוני שגב
סבתא בהתמודדותה על הנהגת ארגון נעמת
סיפורה של תקופה

שמי ציונה יונני. מדי פעם הנכדים שואלים אותי על ילדותי ולאחרונה דיברנו על שמות במשפחה. סיפרתי להם למה ההורים שלהם נקראו בשמות שלהם ומה המשמעות או הסיפור מאחורי שמם.

רוני אז שאלה אותי: "סבתא, למה לך קוראים ציונה?"

סיפרת לה שמשפחתי עלתה לארץ בשנות החמישים מאירן, כשהייתי רק בת כמה חודשים. הפלגנו ארצה והוריי עברו מסע מפרך.

סבתא ציונה בצעירותה

תמונה 1

הוריי עלו לארץ משיקולים אידאולוגים (אהבת הארץ והרצון לשייכות) ובגלל שעלינו לארץ "ציון", בחרו לי בשם ציונה. שנתיים לאחר מכן נולד לי אח נוסף ולו קראו ציון.

עברנו את כל שלבי הקליטה, גרנו במעברה, בצריפים וברבות השנים עברנו לגור בשיכונים. גרתי בבנין הראשון ממש מול בית הספר יגאל אלון, שם למדתי והתחנכתי ושם למדו גם ילדיי. נכדיי בגרו שם והיום רוני לומדת שם.

תמונת מחזור מבית הספר "יגאל-אלון" כיום לומדת בו הנכדה רוני

תמונה 2

אמי, מלכה פורת ז"ל, הייתה טבחית שנים רבות בזמן שיגאל אלון נקרא "אורים". היא ניהלה את המטבח עוד בזמנים שלבית הספר היה חדר אוכל גדול והוגש בו מזון לילדים ולצוות. בנוסף, אמי הייתה פעילה מאוד והתנדבה בקליטת עולים חדשים אחרים בארגון שנקרא אז " ארגון אימהות עובדות"

סבתא ציונה כמפקחת במעון נעמת באה לקר את ביתה בשעת שנת הצהרים

תמונה 3
אני שעסקתי שנים בפעילויות בקדימה לטובת נשים, עבדתי שנים רבות בהסתדרות וכיהנתי כמזכירת נעמ"ת ביישוב, ראיתי בפועלי סגירת מעגל עם פועלה של אמי בעבר.

סבתא ציונה עם שמעון פרס ז"ל בעת ביקורו במעון

תמונה 4

סבתא ציונה מספרת לרוני נכדתה:

הזוית האישית

סבתא ציונה: מאוד שמחתי לקחת חלק בתכנית כל כך חשובה. תכנית ה"הקשר הרב דורי" תלווה את הדורות הבאים אחרי. אני מרגישה שבעצם השתתפותי בתכנית אשאיר חלק מההיסטוריה של חיי וחיי משפחתי עבור דורות ההמשך. התכנית קירבה עוד יותר ביני לבן רוני וזה העצים את הקשר ביננו.

רוני: למדתי על ההסטוריה של סבתא וסבתא רבתא שלי. היה לי מעניין לשמוע איך היה פעם ולגלות שגם סבתא היתה ילדה כמוני. סבתא שלי היא סבתא מיוחדת ואני מאוד אוהבת אותה. אני חושבת שזה חשוב גם בשביל אימא שלי לתעד את את הסיפורים של סבתא.

מילון

ציון
השם "ציון" הפך כשם נרדף לירושלים, ובתנ"ך מוזכרת ירושלים למעלה מ-150 פעם בכינוי זה. במשך הזמן הפך שם זה לכינוי ליהודה ושם נוסף של ארץ ישראל, ולעם ישראל.

נעמת
נעמת (ראשי תיבות: "נשים עובדות ומתנדבות"), הוא שמה הנוכחי של מועצת הפועלות, תנועת הנשים שנוסדה מטעם הסתדרות העובדים הכללית. התנועה נוסדה בשנת 1921 והיא תנועת הנשים הגדולה בישראל. בשנת 2008 זכתה התנועה בפרס ישראל בתחום מפעל חיים עבור תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה.

מעברה
מַעְבָּרָה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", היו יישובים זמניים, אשר התקיימו במדינת ישראל בשנות ה-50. המעברות נועדו להחליף את מחנות העולים ונבדלו מהם בכך שדיירי המעברה נדרשו להתפרנס למחייתם, בעוד דיירי מחנות העולים פורנסו על ידי הסוכנות היהודית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”המוטו של סבתא לחיים – שלמרות קשיים ניתן לחיות בשמחה ובאושר. להעריך את מה שיש. “

הקשר הרב דורי