מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

צה"ל תמיד בראש

עדי ואלי עשת
סבא אלי עשת מקבל דרגת אלוף משנה
סיפורו של אלי עשת

ילדות ונעורים 

נולדתי בשנת 1935 להורי שרה ודויד. אמי עלתה לארץ עם משפחתה מאוקראינה ואבי הגיע בעקבות אחיו מליטא. יש לי אח צעיר ממני ששמו אריק. אבי ניהל פרדסים בהרצליה ואמי הייתה עקרת בית וגם עזרה למשפחתה בחנות מכולת. שנות ילדותי, עד לגיוסי לצבא, עברו עליי בהרצליה, בה למדתי בגן הילדים, בבית ספר עממי ובית ספר תיכון. באותה תקופה לא היו כמעט צעצועים ורוב שנות הילדות שיחקנו למעשה בחוץ בשדות, בפרדסים, בגידול בעלי חיים ובמעשי קונדס.

באותה תקופה שלט בארץ המנדט הבריטי וכילדים, את זעמנו הינו מוציאים על המורות לאנגלית. כאשר התבגרנו מעט היינו מתגרים גם בצבא ובמשטרה הבריטית, לדוגמא – "מיקשנו" את הדרך בין הרצליה לרעננה במכסי מתכת של פחי אשפה עליהם פיזרנו חול. התיישבנו באחת המרפסות וצפינו בחיילים הבריטים מגיעים עם כלי רחב משוריינים וחבלנים לפנות את "המוקשים". מקרה אחר – ב'שבת השחורה' כאשר הצנחנים הבריטים עברו דרך הרצליה לכיוון רשפון ושפיים' טפסנו על עצי הברוש בצד הכביש וזרקנו עליהם עגבניות. אבי היה אז סגן מפקד ההגנה בהרצליה ומתחת למיטה שלי היה סליק בו הוטמנו אקדחים ותחמושת. למזלנו לא גילו אותו.

תמונה 1

סבא אלי – תינוק

תמונה 2
סבא אלי כבן  שתיים עשרה

התחביבים שלי היו רכיבה על סוסים וקליעה למטרה.

כאשר הוקמה המדינה והחלה מלחמת העצמאות, הוקם בהרצליה שדה תעופה, במקום בו הוא נמצא היום. בתחילה היה זה מסלול כורכר, שסביבו חנו מטוסים שונים שהיוו בעצם את תחילתו של חיל האוויר. אנחנו כילדים היינו מגיעים לשדה ועוזרים להסוות את המטוסים על ידי כך שפרשנו עליהם רשתות הסוואה. כילדים הצטרפנו לתנועת הנוער העובד שהייתה בעצם תנועת הנוער העיקרית בהרצליה ולקחנו חלק בפעולת התנועה ובמחנות עבודה.

השרות בצה"ל  

לאחר סיום לימודי בבית הספר, בקיץ 1953, התגייסתי לצה"ל. הוצבתי לשרות בחיל התותחנים בו שרתי  רוב שנותי בצבא. לאחר גמר הטירונות ומעבר קורס הכנה לקצונה, יצאתי לקורס קצינים. שרתי בצבא 27 שנים, רובן ביחידות שדה. במשך שרותי השתתפתי בכל מלחמות ישראל, בחלק ניכר מפעולות התגמול בהן פעולת התגמול בחוסן, בה הייתי קצין קישור ארטילרי לידו של מוטה גור שהיה מג"ד 50, בפעולת קלקיליה בה שמשתי קצין קישור ארטילרי של רפאל איתן, מג"ד 890, פעולת סבחה בסיני, פעולות בסוריה ועוד.

במלחמת קדש [מבצע סיני] הייתי מפקד סוללת תותחים, בגדוד תותחנים שצורף לחטיבה 9 אשר לאחר מסע קשה ומפרך בסיני כבשה את ראס נצרני ושרם-א-שייך. פעמים רבות השתתפתי בפעולות במסגרת "המלחמה על המים" על מנת למנוע מהסורים להטות את מי נהר החצבני והבניאס ולמנוע את זרימתם דרך הירדן לכנרת. בשלב מסוים, בהיותי בדרגת סרן, מוניתי למפקד גדוד מרגמות כבדות מוצנחות, בחטיבת הצנחנים הסדירה בפיקודו של אל"מ יצחק חופי ולאחריו אל"מ רפאל איתן. במסגרת זו השתתפתי במספר רב של אימונים, תרגילים, תכנונים מבצעיים ועוד, וצנחתי עשרות פעמים.

במשך השירות עברתי מספר רב של תפקידים ביחידות התותחנים, השתתפתי ברב הקורסים לקצונה בחיל, התמחיתי בהפעלת ארטילריה בטיסה במטוסים קלים, טיווח והפעלת ירי על מטרות שונות. כמו כן עברתי קורסים שונים בצבא, שהבולטים בהם היה קורס מפקדי פלוגות שריון, שאורכו כחצי שנה ואותו סיימתי בהצטיינות.

בשנת 1966-7 השתתפתי בקורס לפיקוד ומטה במכללה הבין זרועית לפיקוד ומטה וגם אותו סיימתי בהצטיינות. עם סיום הקורס התמניתי למפקד גדוד מרגמות כבדות מתנייעות 334 במסגרת חטיבת גולני. את דרגת סגן האלוף העניק לי אלוף דוד אלעזר, שהיה אז אלוף פיקוד הצפון. כשנתיים הייתי מפקד הגדוד שהאירוע המשמעותי ביותר בהן היה "מלחמת ששת הימים" בהן הבקיעה חטיבת גולני בסיוע יחידות תותחנים את המערך הסורי בצפון רמת הגולן ועד קוניטרה.

לאחר סיום תפקידי כמפקד גדוד 334 נשלחתי לארצות הברית להשתתף כחניך בקולג' לפקוד ומטה כללי של הצבא האמריקאי. הייתי קצין התותחנים הראשון ששלח צה"ל לקורס זה.  בקורס שהתקיים בתקופת מלחמת וייטנאם, השתתפו כ-1200 קצינים אמריקאים ו-96 קצינים זרים מ-51 מדינות. לאחר סיום הקורס בארצות הברית, אשר נמשך כשנה, חזרתי לארץ והתמניתי לתפקיד סגן מפקד האגד הארטילרי באוגדת סיני ולקחתי חלק במלחמת ההתשה שהתרחשה משני צדי תעלת סואץ. מצידה המערבי צבא מצרים, מהצד המזרחי – בחצי האי סיני, צה"ל. המלחמה הייתה ארוכה, ממושכת ומתישה וכללה פעולות קרקעיות, אוויריות וימיות. במלחמה זו היו לצה"ל אבדות רבות, בסיומה הגיעו להסכם הפסקת אש.

תוך כדי מלחמת ההתשה התמניתי לתפקיד מפקד התותחנים הפיקודי בפיקוד המרכז ואחריו לתפקיד קצין אג"מ פיקודי שגם בו הייתי התותחן הראשון. הייתה זו תקופת המרדפים, בעיקר בבקעת הירדן והשומרון, לוחמה במחבלים בשיתוף פעולה הדוק בין צה"ל וה-שב"כ ופעולות מעבר לגבול עם ירדן. בשלב מסוים קיבל הפיקוד את האחריות על רצועת עזה וגם בה נמשכה הפעילות.

עם סיום תפקידי כקצין אג"מ פיקודי התמניתי לתפקיד מפקד בית הספר לתותחנות שדה (בה"ד 9), את דרגת אלוף משנה העניק לי הרמטכ"ל רב אלוף דוד אלעזר (דדו). בה"ד 9 כלל אז שלושה בסיסים-מחנה שומרון, ליד סבסטיה בו התאמנו טירוני חיל התותחנים, בסיס הקורסים והמפקדה במחנה צריפין ובסיס לאימון גדודי ואגדי (חטיבות) ארטילריה בנגב במלבן עבדת.

תמונה 3

סבא אלי מקבל דרגת אלוף משנה.  משמאל למטה הקטנה ביותר – אמא של עדי

במקביל להיותי מפקד בה"ד 9 הייתי מפקד אגד ארטילרי אשר כלל חמישה גדודי תותחנים. בתפקידי כמפקד האגד הארטילרי הייתי כפוף פיקודית למפקד האוגדה, האלוף משה (מוסה) פלד. במסגרת זו השתתפנו בתרגילים, אימונים, תכנונים וכו'.

לאחר כשנתיים בתפקיד מפקד בית הספר לתותחנות ומפקד האגד הארטילרי הוטל עליי תפקיד סגן תותחנים ראשי. התקופה בה הייתי בתפקיד זה התחלקה לשניים. ראשית, מלחמת יום הכיפורים שפרצה בהפתעה, באוקטובר 1973, בה תקפו צבאות מצריים וסוריה את מדינת ישראל ושנית, התקופה שאחר סיום המלחמה שהתאפיינה בבניה והצטיידות חסרי תקדים והתעצמות החייל בכוח אדם, יחידות חדשות אשר התחמשו בתותחים חדשים ומודרניים.

בתקופה הראשונה, תקופת המלחמה, פרשנו את יחידות התותחנים אשר פעלו בחזית המצרית ובחזית הסורית וגם בגבולות ירדן ולבנון, על מנת לאפשר סיוע ארטילרי במידה ושתי מדינות אלה תצטרפנה למלחמה. המלחמה הייתה קשה מאוד ורבת נפגעים, אולם בסיומה, לאחר ניצחונות צבאיים מרשימים, התייצבו כוחות צה"ל במצרים ובסוריה עמוק בתוך שטח האויב.

במצרים חצה צה"ל את תעלת סואץ, התקדם מזרחה עד לקילומטר המאה ואחד מקהיר וכיתר את הארמיה השלישית ממזרח לתעלה מול העיר סואץ. בסוריה, החזיר צה"ל לעצמו את השליטה בכול שטח רמת הגולן והשתלט על מובלעת נוספת לכיוון דמשק. במהלך המלחמה בצעתי גיחות רבות בכל החזיתות על מנת לקבל תמונת מצב עדכנית וברורה וכן השתתפתי בתכנונים בבור המטכ"לי.

כאמור, מיד לאחר הפסקת האש ושחרור הדרגתי של מערך המילואים, החלטנו על קליטת ארטילריה ואמצעים נוספים, בניית יחידות רבות חדשות וחימוש יחידות קיימות בנשק חדיש. הייתה זאת תקופת התעצמות חסרת תקדים בתולדות חיל התותחנים.

לאחר סיום תפקידי כסגן קצין תותחנים ראשים קודמתי והועלתי לדרגת תת אלוף, אשר הוענקה לי על ידי הרמטכ"ל והוצבתי לתפקיד ראש מנהל הסגל בצה"ל. בתפקידי זה הייתי אחראי לטיפול בקצונה (סדיר ומילואים) של כלל צה"ל. שמתי דגש מיוחד להגברת הכשרתם של קציני צה"ל, הן בהכשרה צבאית בקורסים השונים והן לימודים אקדמיים במוסדות ההשכלה הגבוהה. שיבוצם לתפקידים השונים ועוד. בין יתר תפקידי הייתה האחריות לעתודה האקדמית. תפקיד נוסף שהוטל עליי על ידי הרמטכ"ל היה להיות נציג צה"ל בבית הדין המשותף של הצנזורה והעיתונות, תפקיד מעניין בפני עצמו.

לאחר שסיימתי את תפקידי כראש מנהל הסגל השתלבתי כמדריך במכללה לביטחון לאומי אשר הכשירה קצונה בכירה ובעלי תפקידים מהצבא ושרותי הביטחון האחרים. בשלב מסוים הוצע לי על ידי האלוף הרצל שפיר, שהתמנה לתפקיד מפכ"ל המשטרה להצטרף למשטרת ישראל לתפקיד ניצב ולהקים בה את אגף כח אדם והדרכה אשר במסגרתו הייתי אחראי לטיפול באנשי המשטרה, גיוסם, הכשרתם ועוד. לאחר עשרים ושבע שנות שרות השתחררתי מהצבא.

המשפחה

זכיתי להקים משפחה נפלאה ביחד עם אשתי גבי (גבריאלה). נישאנו בנובמבר 1963 ומאז אנחנו ביחד וזכיתי מגבי לתמיכה בי הן בשרותי הצבאי התובעני והן בתפקידיי בעבודתי לאחר תום השרות הצבאי. היא זאת אשר בעצם גידלה וחינכה את הילדים, ניהלה את הבית ואפשרה לי להתמסר למגוון תפקידים אשר חלקם המכריע היה בתפקידי שדה בצבא.

נולדו לנו שלושה ילדים נפלאים: תמר (תמי) ענת ואסף. תמר, בעלת תואר שני בקרימינולוגיה קלינית התמחתה בטיפול בעברייני מין. ענת התמחתה בחינוך מיוחד, תקשורת בחינוך, למידה באמצעות מחשבים ועוד אסף, סיים לימודי תואר בעיצוב המוצר ועוסק בעיצוב צעצועים והוראת העיצוב. התברכנו בשישה נכדים מדהימים.

עומר, אשר זה עתה סיים את שירותו הצבאי בדרגת סגן, יעל, אשר סימה לאחרונה קורס קצינות, גל , אשר סיימה את לימודיה והתגייסה לצה"ל, אלון ונעם, תלמידי כיתה ט' ועדי, אשר מסיימת השנה את לימודיה בבית הספר היסודי אנחנו מאושרים שהתברכנו במשפחה נפלאה ומייחלים לעוד שנים רבות אשר נהנה ממנה.

תמונה 4

משפחת עשת במלואה – 2015  

הזוית האישית

אלי: הייתה זו חוויה מיוחדת במינה להשתתף בתוכנית הקשר הרב דורי ביחד עם עדי נכדתי הצעירה. אין ספק שהדבר חיזק משמעותית את הקשר הנפלא בינינו. אני חושב שהתכנית חיזקה את הקשר בני לבין נכדתי האהובה עדי.

עדי: היה לי מאוד כיף להשתתף בתוכנית. אני חושבת שזה עזר לחזק את הקשר בני לבין הסבא שלי

מילון

מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים כיבוש רמת הגולן, הבקעת המערך הסורי על ידי חטיבת "גולני ".

ציטוטים

”הייתה זאת תקופת התעצמות חסרת תקדים בתולדות חיל התותחנים. “

הקשר הרב דורי