מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

צאת הכוכבים חומה ומגדל מוקמים

זוהר וסבתא רוחמה
הנוטרים
עליית קיבוץ דפנה

סבתי רוחמה נולדה בקיבוץ דפנה בגליל העליון, אשר נוסד בתקופת חומה ומגדל. הוריה עלו מליטא בשנת 1932 כחלוצים ובשנת 1938 לקחו חלק בהקמת קיבוץ דפנה. העלייה של הקיבוץ נקראה "מצודות אוסישקין" (על שם אוסישקין שנתן את הכסף לקרן הקיימת כדי להקים קיבוצים ומושבים). בתקופה זו היו מאורעות והשלטון הבריטי אסר לבנות ישובים חדשים בארץ. למרות האיסור של הבריטים, הוקמו ישובים רבים בשיטה שזכתה לשם "חומה ומגדל". הרעיון היה להקים ישובים יהודיים בארץ ישראל, בתוך יום אחד בלבד.

השיטה הייתה פשוטה: ביום העלייה על הקרקע הגיעו אל מקום ההתיישבות משאיות, כשעליהן חלקים של צריפים, חומת עץ ומגדל שמירה, כולם מוכנים להרכבה. זה הצריך פעולה זריזה ומהירה בזמן ייסודה. לפיכך נעשתה הקמת הישובים במבצע בזק בחסות הלילה ובמשך יום אחד בלבד. הארגון והביצוע היו בידי ה"הגנה".

כל הדרוש לעליה על הקרקע הוכן מבעוד זמן ביישוב כפר גלעדי. היה הכרחי להשלים את הישוב המבוצר לפני שיגיע הצבא הבריטי, או לפני שהכנופיות הערביות עם כלי הנשק יספיקו להפעיל כוחם נגד המתיישבים. בליל העלייה היו מקימים חומה מלוחות עץ ושכבת חצץ ביניהם להגנה מכדורי הרובים.

בפנים החומה הוקמו צריפי המגורים, עמדות המגן ומגדל תצפית שמירה ובראשו זרקור מכאן השם: חומה ומגדל. סבא וסבתא רבא שלי היו חלוצים והקימו את קיבוץ דפנה.

סבתי רוחמה, שהיא בתם הבכורה הגיעה לקיבוץ עם כל הילדים שנולדו לחברי הקיבוץ כשהיו "בפלוגת הכשרה" בנס-ציונה. סבתי הייתה בת שלוש. בסוף מאורעות "המרד הערבי", היה סבא רבה שלי נוטר של הבריטים ואחד מתפקידם היה לשמור על הגדר בגבול הצפון. בהמשך הדרך, הקיבוץ היה חקלאי ומצליח.

תמונה 1
הנוטרים

הזוית האישית

סבתא רוחמה: התרגשתי מאוד להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי ולספר לנכדתי זוהר את סיפור חיי.

הנכדה זוהר: היה לי מאוד כיף עם סבתא בתכנית, נהניתי מאוד מהמפגשים שלנו ולמדתי דברים חדשים.

מילון

תקופת ''חומה ומגדל''
הקמת ישובי בזק עברים בארץ

ציטוטים

”בזכות החלוצים שבנו לנו את הארץ אז עכשיו יש לנו מדינה קטנה אבל חזקה“

הקשר הרב דורי