מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מקזחסטן לארץ ישראל

--
--
חייו של סבא מאיר

סבא מאיר נולד ב 10/6 בשנת 1944 בקזחסטן בעיר קרגנדה. במשפחה היו אחות קטנה, ושני הורים ששמם רות ויעקב.

סבא עלה לארץ בפברואר שנת 1949. כשסבא היה צריך לעלות על ספינת אקסודוס עם המשפחה שלו, בשנת 1947 הוא חלה בדלקת גרון, ולכן הורידו אותם מהספינה, שנתיים אחר כך הם עלו לארץ.

סבא גדל ולמד בשיכון עירוני. אחרי כיתה ח' הוא עבר לבית ספר מקצועי. ואהב לשחק כדורגל. כשהיה בבית הספר פרצה מלחמת סיני או בשמה הנוסף, מבצע קדש, והם  ובנו בור ליד הבית כדי להסתתר.

סבא התגייס בשנת 1962 ושירת בתור נשק- נקל. שהשתחרר פרצה מלחמת ששת הימים. שנה לפני זה סבי החל לעבוד ב"צי הסוחר" והיה קצין מכונות.

צי הסוחר הישראלי החל עוד בתקופת היישוב בארץ ישראל והתחדש ונשא דגל עם הכרזת הקמתה של מדינת ישראל ביום ה' באייר ה'תש"ח, 14 במאי 1948. במהלך מלחמת העצמאות ספינותיהן של חברות ספנות בינלאומיות רבות הפסיקו לפקוד את נמלי ישראל. ועם הקמת המדינה הוחלט להקים "צי הסוחר הישראלי", בו הספינות בבעלות ישראלית והימאים ישראלים. זאת בכדי להבטיח את הסחר ותנועת הנוסעים לישראל (באותן השנים ענף התעופה היה קטן ורוב מוחלט של תנועת הנוסעים הייתה באוניות. חברת "צים" הוקמה כבר בשנת 1945 על ידי הסוכנות היהודית, שהחזיקה ב-45% מהון המניות, ההסתדרות – ב-45%, והחבל הימי לישראל – ב-10%. אך עם הקמת המדינה הייתה בבעלות "צים" רק ספינה נוסעים אחת – "קדמה". בין קיץ 1948 למרץ 1949, רכשה "צים" במהירות ספינות נוספות, חלקם בשותפות עם חברות אחרות בבעלות פרטית של בעלי הון יהודים מבריטניה וארצות הברית. בנוסף הוקמה חברה נוספת, "קווי ישראל-אמריקה", שהייתה בבעלות משותפת עם משפחת רקנאטי. בשלב זה היו בצי הסוחר הישראלי 15 ספינות והוקמה חברת ניהול משותפת בשם "שוהם". ויקיפדיה.

סבא התחתן בדצמבר 1969, ביום החתונה הוא היה חולה עם חום גבוה. החתונה התקיימה בקיבוץ עין חרוד, וירד גשם מאוד חזק.

סבא למד בטכניון הנדסאי מכונות. אחרי הלימודים עבד בתע"ש, בתעשיית הביטחון, והיה סגן מנהל המפעל, תוך כדי עבודתו, פרצה מלחמת יום כיפור.

סבא היה בעברו גם מנהל מסגריה ועבד באחזקת מפעלים. בתו הבכורה, הילה נולדה ב 4 באפריל 1972. יש לה שלושה  ילדים, עמית, יובל ועידן. עירית בתו השנייה, נולדה בדצמבר 1982 .עירית התחתנה ונולדו לה גם שלושה ילדים, מיקה, מאיה ויותם.

סבא שלי אוהב נשקים ומאוד אוהב לנסוע על אופנוע. סבא מבלה את שעות הפנאי שלו ברכיבה על אופנוע, הליכות, נפגש עם חברים מהצבא, ומטייל בחו"ל, בעיקר בסין, תאילנד, הודו, ברזיל ועוד.

הזווית האישית

סבא שלמה והנכד עידן השתתפו בתוכנית הקשר הרב דורי בבית ספר יחד בגבעת אלה בשנת תשפ"א.

מילון

מבצע קדש
מלחמת סיני הייתה מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת מחד לבין מצרים מאידך, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956. במהלך המלחמה פלש צה"ל לחצי האי סיני וכבש אותו, למעט רצועה צרה לאורך תעלת סואץ, השמיד תשתיות צבאיות רבות, ופגע בצבא המצרי. ויקיפדיה

ציטוטים

”סבא התחתן בדצמבר 1969, ביום החתונה הוא היה חולה עם חום גבוה. החתונה התקיימה בקיבוץ עין חרוד, וירד גשם מאוד חזק.“

הקשר הרב דורי