מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פרוץ מלחמת יום הכיפורים

רותי משען בתכנית הקשר הרב דורי
רותי בכתת ותיקים בתכנית הקשר הרב דורי
רות משען מתארת את פרוץ המלחמה בעיניה של חיילת

שמי רות משען, נולדתי בשנת 1955, בכפר סבא

בחרתי לספר על חווית מלחמת יום כיפור

השנה הייתה 1973. היה זה יום הכיפורים, כולם היו בבית הכנסת, צמים. יום קדוש לעם ישראל ופתאום לחשושים: 'מלחמה. המצרים תוקפים'. בית הכנסת היה מול ביתי, וראיתי חיילים נכנסים מתלחשים, מתפללים, יוצאים עם טליתות ונכנסים שוב פנימה מדי פעם. השמועות אמיתיות. – להדליק רדיו? חס וחלילה ביום הכיפורים.

אני הייתי אז חיילת משרתת בבסיס צריפין בחיל הקשר. מה עושים? חוזרים לבסיס? מחכים להוראות? מחליטה להדליק את הרדיו. ברקע נשמע קול הקריין: "כוחות מצריים חצו את תעלת סואץ, כוחותינו מנסים לעכב בעדם." המלחמה החלה. כן, יש לנו מלחמה. אויבנו החליטו להפתיע אותנו ביום הקדוש לנו.

יום הכיפורים. אט אט בית הכנסת החל להתרוקן מגברים. גיוס מילואים. ואני בהתלבטות? לנסוע לבסיס? לחכות לצאת החג? החלטתי לחכות לערב ולהקשיב לכלי התקשורת, להתעדכן ולהחליט על פי המידע מה לעשות. ואכן הגיע הערב. החג יצא, שתיתי משהו לאחר הצום, הדלקתי טלוויזיה. על המרקע הופיע שר הבטחון דאז משה דיין, הוא נראה מודאג והודיע כי אנחנו במלחמה קשה בכמה חזיתות בו זמנית.

קיבלתי החלטה שאסע בבוקר לבסיס. כמובן שעבר עלי לילה עם נדודי שינה. בבוקר לבשתי את המדים ותפסתי טרמפ (בזמנו מותר היה לנסוע בטרמפים), הגעתי לבסיס בצריפין. כבר בכניסה לבסיס ראיתי תכונה רבה של חיילים. הרבה חילי מילואים, וגם חיילות. מילואימניקיות נשואות עם ילדים הצטופפו במגורי החיילות. חלקן ישנות, חלקן היו ערות. עשיתי הכרות קצרה עם הנשים, קוראות את העיתון, מאזינות לרדיו ומדברות על המצב. בקיצור: ישראל במצב לא טוב. התחברנו לחיילי וחיילות המילואים, וכך עבדנו כחודשיים. כשהמלחמה מתחילה להסתיים הגיע היום המיוחל בו ישראל הביסה את צבאות ערב, במחיר כבד מאוד.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת התכנית הקשר הבין דורי בה השתתפה רות משען, ותועדה על ידי תלמיד מכיתה יא' 3 בבית הספר התיכון מית"ר.

רותי משען בתכנית הקשר הרב דורי

תמונה 1

אהובה, מטילדה, תמי והבי,עדנה ארדי,רות משען, דבורה אורגד, חביבה, התלמידים והמורות אנט ואורית, בחגיגת ט"ו בשבט בבית הספר מית"ר

תמונה 2

מילון

מלחמת יום הכיפורים
מלחמת יום הכיפורים (נקראת גם מלחמת יום כיפור) פרצה ביום הכיפורים תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפת קואליציה של צבאות מדינות ערביות כנגד ישראל, בהובלתן של סוריה ומצרים. המלחמה התרחשה בעיקר בסיני וברמת הגולן, ונמשכה עד 24 באוקטובר 1973. חילופי אש נמשכו עד 26 באוקטובר בחזית המצרית בחצי האי סיני ועד 1974 בחזית הסורית ברמת הגולן. יזימת המלחמה על ידי מדינות ערב הפתיעה את אגף המודיעין של צה"ל, שלאחר הניצחון הגדול במלחמת ששת הימים ב-1967 לא צפה את פתיחתה, עוצמת המתקפה, מהלכי הפתיחה ומאפייני הלוחמה של צבאות ערב. (ויקיפדיה)

ציטוטים

” אויבינו החליטו להפתיע אותנו ביום הקדוש לנו..“

הקשר הרב דורי