מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פעילות מבצעית צבאית

יואל ויפתח באחד משיעורי המפגש הבין דורי.
יואל על רקע בית ירח בה לימד חנ"ג 30 שנה
פעילות מבצעית מרתקת בזמן השרות הצבאי

שמי יואל, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי, זהו סיפורי: בשנת 1963 היינו בקורס מ"כים בשבטה, משבטה היו שולחים כל פרק זמן כיתה עם מפקד. מינו אותי כמפקד, הייתי סמל המחלקה.

לקחתי את הכיתה לסוג של שלוחת הר מקום גבוה, להיות במקום שקוראים לו סבחה, זה מושג שאנשים שהיו בצבא יודעים מה זה: סבחה זה גבעה גבוהה שעליה מבצעים תפקיד. יוצאים לשם לשבוע ימים, סגורים, אין יוצא ואין נכנס, רק נמצאים שם עם אוכל ועם מה שאתה רוצה לקחת, מבצעים את הפעילות המבצעית, בלי ספרים ומשחקים, צריך כל הזמן לעשות תצפיות לכיוון מצרים. המטרה הייתה שבלילה באחד הלילות אמור להגיע משתף פעולה מצרי, הוא בא לגלות סודות של האויב – לא לנו – אנחנו מקבלים אותו וצריכים להעביר אותו למפקדה בעורף.

החודש היה חודש שאין בו ירח, ״חושך מצרים״, עננים למעלה, קריר, ואנחנו שוכבים במארב, הבודקה על ידינו, אנחנו שוכבים קדימה בקצה השלוחה, שלוחה גבוהה שבאמת רואים ממנה לכל הכיוונים. אנחנו שוכבים במארב כוכב, מחכים למשתף הפעולה שצריך להגיע. קוראים לו "שטינקר". חושך, לא רואים כלום, שומעים כל רחש קל, אבל אין שמה כלום במדבר, כלום, לא חיות ולא ציפורים ולא כולם. שוכבים, חושך, שקט ומחכים למשהו שיקרה.

מאה מטר למטה, בתחתית הסבחה יש גדר תלתלים פלוס גדר רגילה עם קופסאות פח שמצלצלות אם מישהו מנסה לעבור. השעה 3 בבוקר, שקט מוחלט, אפלה מוחלטת, עדיין הירח לא עולה ואני רואה למטה למטה, מעבר לגדר הבהק של גפרור ונצנוץ של סיגריה. אני בועט לחברה ברגליים, הם מרימים את הראש. אני שורק להם והנשק דרוך מוכן. אתה לא יודע – אולי הוא פתאום יהפוך את עורו ויחפש לעשות לך משהו בסכין… אני אומר לסגן שלי "אתה עכשיו תופס פיקוד פה, אני יורד למטה. במקרה ואני יורה, אתם יודעים מה אתם צריכים לעשות." (בדרך כלל יש נוהל קרב). אני יורד למטה לפגוש את הבחור, כשאני מגיע למטה אני רואה את הסיגריה בפיה של דמות כהה, לבושה בגלביה מעבר לגדר. אני מרים לו את התלתלית והוא עובר. עדיין אני לא בטוח, אני חושש, לא בטוח שהוא מאה אחוז "משלנו" ואז הוא מרים את היד ושם לי יד על הכתף וזה סימן מהמפקדים שזה מישהו "משלנו", אז אני אומר לו: "תפדלו". לוחצים ידיים ועולים למעלה לבודקה. מצלצלים, מגיע קומנדקר משבטה ולוקחים את הבן אדם לתשאול ותחקיר.

כל האירוע היה בתחושה כבדה של חששות.

הזוית האישית

יואל: אני רוצה לאחל לדור הצעיר שילמדו לקחת אחריות בנסיבות משתנות, לא קלות. התגברות על חווית הבלתי- נודע. יכולת פיקוד על יחידה צבאית בעתיד.

יפתח, עמית ועדי: אנחנו רוצים לאחל ליואל בריאות ארוכה, מורל גבוה והמשך חיים טובים ומאושרים.

מילון

סבחה
שם של גבעה בה ישבו חיילים בגבול מצריים בתפקוד מיוחד.

תפאדל
צורת יחיד זכר למילה ״בבקשה״ בערבית. משמש גם כמילת הזמנה, כגון ״היכנס״, ״בוא״, ״התחל״ וכו׳.

ציטוטים

”המפקד חייב לקחת אחריות במצבי לחץ“

הקשר הרב דורי