מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פסל החיים

הפסל ששרד את רעידת האדמה
גיבור הסיפור של טולסטוי - פליפוק
פסל משפחתי אשר שרד רעידת אדמה

שמי יוליה טולצינסקי, השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי לריסה אחנזריאן, שמעתי את סיפורה המרתק ותעדתי אותו. סבתי לריסה נולדה בשנת 1939 לבית משפחת גלקובה. סבתא נולדה בעיר הבירה אשחבד שבטורקמניסטן.

לפני כ -70 שנה קרה אסון נורא במשפחתה של סבתא שלי. היא גרה באותו זמן באשחבד, עיר הבירה של טורקמניסטן, עם עוד שלוש אחיות, אימא ואבא.

בביתם עמד פסל הנקרא "פיליפוק" שזהו בעצם פסלו של גיבור סיפור מאוד מפורסם שכתב הסופר הידוע, המפורסם והחשוב ברוסיה לב ניקולאייביץ טולסטוי.

הסיפור על פיליפוק

תמונה 1

הפסל הזה עמד אצלם בסלון בין כל שאר הדברים היפים וזה היה דבר מאוד חשוב אצלם במשפחה. המשפחה של סבתא שלי הייתה משפחה טובה, תומכת, עוזרת, משפחה מגובשת.

ביום בהיר אחד ב-6 לאוקטובר 1948, השנה בה קמה מדינת ישראל, בעיר אשחבד קרתה רעידת אדמה נוראית, אשר הרסה הרבה בנייני מגורים של אנשים ובעצם את כל מה שהיה קיים וגם גרמה למותם של הרבה אנשים, כ-150 אלף איש.

גם במשפחה של סבתא שלי פגע האסון – במשפחה שלה נהרגה אמא  שלה, סבתא רבתא שלי, והאחות הקטנה שהייתה בת שנה ושבעה חודשים. רעידת האדמה – האסון קרה כשסבתא שלי הייתה בת 5 שנים. אבל סבתא ושתי האחיות האחרות והאבא נשארו בחיים. האבא, סבא רבא שלי, טיפל בהן כל חייו  והאחיות חיות עד היום.

כאשר קרתה רעידת אדמה הכל התמוטט ונהרס. בין כל ההריסות סבתא מצאה את הפסל "פיליפוק", שהיה מרוסק לחלקים קטנים. סבתא אספה את כל חלקי השברים, לקחה את כולם וניסתה שעות לחבר אותם. לבסוף הצליחה וחיברה אותם, למרות שזה היה מאוד קשה, כי הפסל הזה היה חשוב לה מאוד. היא חיברה אותם כל כך טוב שכמעט ולא רואים את הסדקים.

כל השנים אחרי רעידת האדמה היא שמרה על הפסל היקר לה ועל שלמותו – פסל סימלי שמזכיר לה את אמא שלה ואחותה שנהרגו ברעידת האדמה.

תמונה 2

כאשר עלתה סבתא לארץ ישראל, היא לקחה את הפסל הזה איתה. זה הפסל היחיד שהיא לקחה וזה גם הזיכרון היחידי שנישאר לה מרעידת האדמה. כשהגיעה לארץ, היא שמה אותו בסלון, ועד היום הוא עומד שם, ובכל פעם שהיא מסתכלת עליו היא נזכרת ברעידת האדמה הנוראית וגם באמא שלה ואחותה הקטנה שמתו בה, ומודה על זה שהיא ניצלה ושהיא בחיים.

הזוית האישית

יוליה טולצינסקי, השתתפה השנה בתכנית הקשר הרב דורי ומביאה את סיפורה המרגש של סבתא לריסה אחנזריאן.

מילון

טורקמניסטן
רפובליקת טורקמניסטן (בטורקמנית: Türkmenistan, מבוטא טורקמנית'טן) היא מדינה השוכנת בחלק המרכזי של יבשת אסיה. בעברה היא הייתה חלק מברית המועצות (ונקראה באותה תקופה "הרפובליקה הסוציאליסטית הסובייטית של טורקמניסטן") והיא הפכה למדינה עצמאית ב-27 באוקטובר 1991. המדינה גובלת עם אפגניסטן בדרום מזרח, איראן בדרום, קזחסטן בצפון, אוזבקיסטן בצפון ובמזרח ויש לה חוף על הים הכספי בצד המערבי של המדינה. אוכלוסייתה מונה כ-5,231,422 מיליון בני אדם (2015).

פיליפוק
דמות מסיפור ילדים שנכתב ע"י הסופר הרוסי לב טולסטוי.

לב ניקולייביץ' טולסטוי
לב ניקולייביץ' טולסטוי 9 בספטמבר 1828 - 20 בנובמבר 1910‏ היה סופר והוגה רוסי שנודע בזכות שורה של יצירות מופת, שהמוכרות בהן הן "מלחמה ושלום" מ-1869 ו"אנה קארנינה" מ-1877, המהוות את שיאו של הרומן הריאליסטי. הפילוסופיה הפציפיסטית של טולסטוי וקריאתו להתנגדות לא אלימה הותירו רושם עז אף הם ואומצו על ידי מהטמה גאנדי, טנזין גיאטסו ומרטין לותר קינג כשיטת מאבק.

ציטוטים

”כאשר עלתה סבתא לארץ ישראל, היא לקחה את הפסל הזה איתה“

הקשר הרב דורי