מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פסלים מספרים סיפורי ילדות

ילדותי במושב משמרת בגוש תל מונד

 
נולדתי ב-1951 להורים חמדה וישראל סטורין במושב משמרת. מחלוצי המושב . אחות בכורה מתוך 3 בנות.
 
למדתי בבית הספר בתל מונד. בתיכון למדתי ברופין ולאחר מכן 3 שנים במדרשה לאומנות. בכישורים שרכשתי אז השתמשתי כדי להציג את זיכרונות ילדותי באמצעות פסלים שפיסלתי לאורך השנים.

בשנת 1970 התחתנתי עם נפתלי שיכט ממושב עין ורד. כיום כל המשפחה גרה בעין ורד. נולדו לנו 3 ילדים: תומר, דיקלה ויערה. גבע הוא הנכד הבכור מבין שישה נכדים.

גן הילדים

שלוש שנים ביליתי בגן הילדים במשמרת עם הגננת לאה (מהמושב כפר הס). הייתי ילדה סקרנית ויצירתית.

משפחה

אבי היה בצבא הבריטי ואמי בפלמ"ח והיו ממקימי מושב משמרת. אמי עבדה במשק ואבי עבד כחשמלאי ראשי בבית חרושות לקופסאות פח בכפר סבא.

שעות הפנאי של הורי

אמי הייתה חובבת סרטים מושבעת. פעמיים בשבוע הייתה נוסעת בעזרת החמור יומבו לבית הקולנוע בתל מונד. אבי היה חובב דיג, בכל שבת כל המשפחה יצא לדוג ולטייל בארץ.

שעות הפנאי

פעם בשבוע נסענו לתל מונד עם כלי הרכב החסכוני וה"מהיר” , החמור יומבו והעגלה. במכולת של מוליבבה שבתל מונד קנינו ממתקים שלא היו בצרכניה של המושב.

תחפושות שעיצבתי

את החגים חגגנו במועדון במושב: בחג פורים הייתה תהלוכת תחפושות, לרוב זכיתי במקום הראשון בעיצוב התחפושת.

משחקי ילדים

לאחר שהכנו את שעורי הבית, עזרנו במשק לאסוף ביצים ולהאכיל את הפרות. לאחר כל המטלות רצנו למגרש כדי לשחק בשני דגלים, סימני דרך, שלושה מקלות וחמור ארוך.

בית העץ שלי

בכל יום שבת הלכתי לבית העץ שלי, שהיה על עץ האקליפטוס שבסוף המשק. שם קראתי ספרים, השקפתי למערב וראיתי את הים. ליד העץ צמחו צמחי בר: כלניות, צבעונים, רותם ומקור החסידה. קטפתי אותם וייבשתי למזכרת בתוך ספר.

תנועת הנוער

פעם בשבוע התאספנו במועדון הנוער עם המדריכות לאה שונשו ונורית מיצפון. יצאנו לטיולים, פעילויות ומחנות בעקבות מורשת ישראל. כשהגעתי לגיל 16 הדרכתי במושב את הילדים בתנועת הנוער העובד והלומד.

דמויות במושב

אידה אנטיפוב

אידה אנטיפוב, שכנתי, אשת קבלן הבניין של הגוש. בכל יום ב -4 אחר הצהריים ישבה על הספסל שבגינתה המטופחת וקראה ספר. כשראיתי אותה, אמרתי לעצמי, כשאהיה גדולה ובעלת בית גם אני ארצה לקרוא ספר על נדנדה. ואכן הדבר התקיים.

תמונה 1

חנה קנזה – השפית של המושב

חנה קנזה גילתה יצירתיות במטבח. מכל מה שצמח בחצר הכינה מטעמים. למשל: "שניצל" צמחוני מתפוח אדמה ועד היום אני ובני מכינים את השניצל המפורסם. מוכר הקרח פעמיים בשבוע חיכינו למוכר הקרח עם העגלה והפרד שמכר קרח למקרר. בדרך היו נופלים מהעגלה רסיסים של קרח. אספנו ואכלנו את הקרח כאילו זה היה ארטיק משובח.

לסיכום

ניסיתי להמחיש ולשתף רגעים קסומים מילדותי דרך התמונות והפסלים שפיסלתי.

רשמים מהשתתפות בתכנית:

סבתא שרהל'ה: נהנתי לחשוף ולשתף  את גבע בסיפורי הילדות שלי ולעבוד ביחד כזמן איכות על המצגת.

הנכד גבע : ממש נהנתי לעבוד עם סבתי, שרהל'ה ולשמוע את כל סיפורי הילדות והעבר שלה.היה ממש כיף בטיול שלנו במשמרת היינו במגדל המים שקיים עד היום אך האקליפטוס ובית העץ כבר נעלמו.

לצפייה במצגת המלאה לחץ כאן

מילון

פלמ"ח -
הפלמ"ח (פלוגות המחץ), היה הכוח הצבאי הסדיר של "ההגנה" בארץ ישראל בשנים 1941-1948.

ציטוטים

”ניסיתי להמחיש ולשתף רגעים קסומים מילדותי דרך התמונות והפסלים שפיסלתי. “

הקשר הרב דורי