מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פסח בביתו של משה

אלון ומארקו עם משה שוהם
פסח
שיחה עם משה שהם על חג הפסח בביתו

ראיינו את משה שוהם ושאלנו אותו איך הוא חגג את חג הפסח בילדתו.

משה סיפר לנו שבחופשת הפסח הוא לא עזר לנקות את הבית כי בדרך כלל הם חגגו את חג הפסח אצל הסבים והסבתות.

משה סיפר שהם לא קיימו את טקס עשר המכות ולא היו להם מצוות מיוחדות, הם הלכו לבית הכנסת ושיחקו עם שאר הילדים. כמו כן, לא קיבלו דמי חג לדבריו. 

הסבים והסבתות של משה שמרו על כשרות אולם משה לא שמר כשרות והיה מסתתר כדי לאכול לחמניות. משה מספר שבליל הסדר היו מסתירים את האפיקומן והוא היה תמיד מוצא אותו. בפסח משה אכל גם מצות וגם חמץ.

בחג הפסח לא הייתה חופשה מהבית ספר כי משה גר בחו"ל.

שאלנו את משה אם הוא היה משנה דבר מהמנהג שנהגו בביתו בעבר: "לא הייתי משנה דבר. אהבתי להיות עם המשפחה, ללכת לבקר, לקבל אורחים בביתנו ולהתגעגע לאוכל של סבתא… אהבתי את המסורת של החגים והמועדים ואת הסעודות."

משה מספר לנו סיפור ילדות: "בחג הפסח היה קם ועומד על כיסא כדי לספר סיפור. היה שואל את אבא האם אני יכול לשאול אותך 4 קושיות? אביו דחה אותו בכל פעם והלך להתפלל. ולבסוף כשהחג עבר גם הוא הפסיק לשאול".

מילון

חמץ
חמץ הוא קמח של אחד או יותר מחמשת מיני דגן (חיטה, שעורה, כוסמין, שיבולת שועל ושיפון) שבא במגע עם מים, וכתוצאה מכך תפח. מרבית דברי המאפה, כגון לחם, עוגות וביסקוויטים, הם חמץ, כמו גם משקאות שמקורם בחמשת מיני הדגן, כדוגמת בירה, וכן עמילן שמקורו בחמשת מיני הדגן (למעט עמילן המופק מתירס), ונמצא במוצרים רבים.

ציטוטים

”אהבתי את המסורת של החגים והמועדים ואת הסעודות“

הקשר הרב דורי