מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פסח בביתה של לאה

זיו ואושר עם לאה
צלחת פסח
לאה מיכאלי מספרת על חג הפסח

לאה מיכאלי נולדה בשנת 1931 בגרמניה, במפגשי תכנית הקשר הרב דורי שהתקיימו השנה, שמענו את סיפורה של לאה. בחרנו לתעד את סיפורי חוויותיה על חג הפסח:

לאה בצעירותהתמונה 1

 

תמונה 2

חג הפסח

לאה זוכרת שאת חג הפסח חגגו בבית יחד עם המשפחה המורחבת בשל המצב הכלכלי שלא אפשר להם להזמין חברים. כמו כן הם לא נהגו לקבל בגדים חדשים לפני חג הפסח באופן קבוע, אלא רק לפעמים.

כאשר מצאו את האפיקומן לא קיבלו מתנות אלא קיבלו את המצה כמתנה. מנהג המתנות לא היה מוכר לה. היה לה אחיין צעיר ממנה ב- 3 שנים והוא מצא תמיד את האפיקומן.

לאה זוכרת שבהתחלה הם שמרו על כשרות ודאגו לניקיון הבית ועם הזמן בשל מעורבות אביה בחברה של מוכרי בשר לא כשר, הם נסוגו משמירת הכשרות ולכן גם לא עסקו בניקיון הבית לפני פסח.

"בבית הקפידו על כלים מיוחדים לפסח. לאב היה ספל גדול מיוחד לפסח ולאמא ספל יותר קטן ולילדים ספלים רגילים. בספלים האלו אכלנו מצה מפוררת עם חלב, סוכר וקפה – וזה היה התחלת פסח שלנו. כמובן שלא היה לחם חמץ בביתנו בכל חג הפסח"

לאה מספרת שאביה ביקר בבית הכנסת בשל הערכתו לחזן בית הכנסת ולאו דווקא בשל היותו אדם דתי ומאמין. לחזן קראו יצחק מן. אביה אהב את קולו של החזן ולכן הקפיד להגיע בכל יום שישי לבית הכנסת.

לאה מספרת: "סבא וסבתא שלי היו דתיים. סבא היה רב, אבל אבא שלי לא האמין בזה ולכן חיינו הפכו לחיים לא דתיים. לא חיים של כופרים אלא חיים רגילים, חגגנו את כל חגי ישראל. אבא היה עושה קידוש ביום שישיואמא התפללה על הנרות גם בימים רגילים"

"אני אהבתי לערוך את השולחן עם כל מאכלי המסורת אבל לא קראתי את ההגדה מההתחלה ועד הסוף.הנינים שלי היום מביאים אתם את ספר ההגדה. אותם חינכו להתקרב יותר אל המסורת."

מאלבום התמונות, לאה ביום חתונתה

תמונה 3

תמונה 4

 שאלנו את לאה על יחסה אל המסורת:

"במשך השנים התחלתי לאהוב יותר את המסורת. הדבר היה תלוי בביה"ס שלנו. אני למדתי בביה"ס אליאנס שם המורה לתנ"ך לא לימד אותנו את המקצוע. אני בעד שכל ילדי ישראל ילמדו על הדת ועל המסורת כבר מהגן. כשיגדלו הם יחליטו אם להמשיך בכך או להפסיק. אבל צריך לדעת."

לאה מספרת שלאחרונה היא מתעניינת יותר בכל הקשור לעניינים הדתיים ועל פרשת השבוע. היא רוצה לדעתיותר ולהכיר ברכות, חגים ומנהגים וסיפורי חגים.

מילון

פרשת השבוע
פרשת השבוע היא אחת מתוך 54 "פרשות" אליהן מקובל במסורת היהודית לחלק את חמשת חומשי התורה. מטרת החלוקה לפרשות שבועיות היא לאפשר קריאה רציפה, לפי הסדר, של התורה כולה מדי שנה בדיוק

ציטוטים

”במשך השנים התחלתי לאהוב יותר את המסורת“

הקשר הרב דורי