מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פסח אצל זהבה

זהבה עם רביב ופלג
זהבה בעברה
רביב ופלג מראיינים את זהבה בנושא חג הפסח

זהבה מספרת שלפני חג הפסח ערכו ניקיון יסודי של הבית לכל הכלים והמכשירים שהיו בבית. ניקו אבק וקרצפו את כל הבית.
את חג הפסח חגגו על פי המסורת היהודית והסבו לשולחן עם כל המשפחה. אבא סיפר להם את סיפור יציאת מצרים וכמובן הכינו כוס לאליהו הנביא.
בסדר ליל פסח, אחרי ששותים את הכוס השלישית של ברכת המזון ולפני שאומרים "שפוך חמתך על הגויים…", נהוג למזוג "כוס של אליהו הנביא". מה המקור למנהג זה? ארבע הכוסות ששותים בליל הסדר הן כנגד ארבע פעולות הגאולה שנזכרו בדברי ה' למשה.
כמו כן, השאירו את הדלת פתוחה – ציפו לבואו. הדבר היה לסימן בוא הגאולה.
המשפחה שמרה על כשרות, אכלו מצות כמו כן אכלו גפילטפיש, תפוחי אדמה ובשר.
במהלך הסדר החביאו את האפיקומן והמוצא קיבל מתנה. במהלך הסדר הם ישבו בישיבה מיוחדת, נשענו על משענת הכיסא לכיוון שמאל.
בחול המועד הגיעו לבית הכנסת ושמעו את התפילות לחג. הם התייחסו לימים אלו כחצי חג ולכן ערכו סעודה חגיגית גם בחול המועד, בימים אלו הקפידו לא להסתפר.
גם הם יצאו לחופשת פסח ושיחקו באגוזים. משחק באגוזים לילדים – הוא עתיק יומין וכבר נזכר במדרש: "אגוז זה שיחוק לתינוקות" (שיר השירים רבה). רבי עקיבא היה נוהג לחלק אגוזים לילדים בסדר פסח על מנת שיתעסקו במשחק ובפיצוח האגוזים, ישמרו על ערנותם ולא יירדמו. 

תמונה 1 
זהבה משיבה לשאלה : "אילו היה ניתן לי לשנות היום משהו מהדרך בה חגגנו, הייתי משנה את גודל השולחן כדי שיהיה מקום לכל המשפחה לשבת מסביב לשולחן החג. הייתי מזמינה יותר אורחים ומרחיבה את חוג המשפחה. האוירה הייתה משתנה והייתה יותר שמחה ויותר חגיגית. אני אהבתי מאוד את המסורת של החגים. היא נותנת לי את השקט והשלווה וגם יכולתי כך לכבד את חגי ישראל."

זהבה סיפרה על מאכל מיוחד לחג הפסח : "בורשט" שהוא מרק סלק. זהו מרק חמוץ שמקורו במטבח האוקראיני המסורתי, אך כיום הוא מפוזר בין עמים רבים במזרח אירופה ובמרכזה.כמו כן, היו אוכלים גפילטהפיש וכבד. בעבר, בגולה הם לא אכלו אורז שנחשב למאכל חמץ, הם אכלו בעיקר תפוחי אדמה. כמו כן הכינו לחמניות מקמח מצה.

מילון

בורשט
מרק סלק

ציטוטים

”אני אהבתי מאוד את המסורת של החגים“

הקשר הרב דורי