מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פירות האילן מדור לדור

אייל ושושנה בשיעור מחשב בצורים
החתונה של שושנה ושלום
שושנה מליחי מאמינה שמה שחשוב הוא משפחה עם שורשים חזקים

המסע לתעיז
הוריי, משה בן דוד ורומיה בת חממה, עלו מתימן.  גדלנו במשפחה של 8 נפשות, שני הוריי, אני וחמשת אחיי ואחיותיי: אסתר, מזל, מרדכי, אבנר, דניאל. 
 
כשאמי הייתה בחודש שמיני, כשאני בבטנה,  אבי ואמי רכבו על החמור שישה ימים והגיעו לעיר בשם תעיז. אמא הלכה לבית הכנסת של הרב שלום שבזי (ז"ל), אותו נהגו לכנות "אבא שלום שבזי", והשתטחה על קברו והתפללה שהקב"ה יעביר את הלידה בשלום ובהצלחה. ואכן תפילותיה נענו ובאתי לעולם בריאה ושלמה. 
 
תמונה 1
העלייה לארץ
כשהגיעה הבשורה על אפשרות עזיבתם של היהודים לישראל, צעדנו לכפר נוריס בצפון ובסוף המסע, בשנת 1949, עלינו כל המשפחה מתימן בעלייה הגדולה "מרבד הקסמים" והגענו לארץ ישראל בטיסה.
כשהגענו ארצה הייתי בת שלוש וחצי.
 
הנחש
הוריי הלכו לעבוד ואנחנו חיינו בכפר עם ערבים. אמי רצתה לעזוב את המקום הזה ועברנו לגדרה, שם יישנו בצריפים קטנים. התנאים מסביב היו קשים ולא היה מבני קבע מסודרים. השדות היו עם עשבים ואבנים, ואני זוכרת שמסביב היו נחשים. אני זוכרת שיום אחד אבא תפס נחש עם שני ראשים והעמיד אותו על עץ גבוה. כל השכונה באה לראות – וזה זכור לי טוב מאוד. 
תמונה 2
 
נחש עם שני ראשים!

 

ההורים עבדו מאד קשה, בשדה כל היום. אחר כך אבי נהיה רב ושוחט מוסמך, וגם היתה תקופה שהיה עובד בניין. אני מקדישה את סיפוןר המורשת שלי לאבי  ולאמי  ז"ל, ששימרו את היסטורית המשפחה ושאהבו את ארץ ישראל  והקימו בתים בארץ ועבדו את ארץ ישראל. הם הגיעו לכאן עם החלום והחזון וכשהגיעו לארץ ישראל הם נשקו לאדמת ישראל.הם לימדו אותנו לא לגנוב ולא לשקר וללכת בדרך הישר. 
 
המשפחה שלי
התחתנתי עם שלום, שהוא איש שעוזר לזולת, איש עם לב זהב, מכבד כל אדם ואדם. הילדים שלי גם הם מכבדי מסורת משפחתית והם באים לסדר ראש השנה, ולסדר פסח ומבקרים אותנו גם בסוכה . שימור מסורת הוא דבר חשוב אצלנו במשפחה. יש לי בביתי תכשיטים מכסף שהיו שייכים לאמי, וכשהיא נפטרה הם עברו אליי ואחותי קיבלה את תכשיטי הזהב. יש לי שמלת חינה שעוברת מדור לדור…ומכנס מיוחד לחינה וכובע יפה ומעוטר שגם אותם אני מעבירה מדור לדור, למי שרוצה ללבוש ביום שמחתו.  
 תמונה 3
 
קצת על עצמי
אני אוהבת לבשל ולאפות עוגת גבינה. אני מודה לה' שזיכה אותי לחיות כדי לעזור לעמי, שזיכה אותי לעזור למשפחתי, שזיכה אותי בהורים טובים ונחמדים. אמר הרב צבי נריה: "לאילן יש שורשים, כי מקורו למטה, האדם עץ השדה- אבל שורשיו למעלה, וככל שמעמיקים את השורשים, את כתרי הנשמה- האילן מתברך ומניב פירותיו" וכך אני מאמינה שהשורשים החזקים יביאו את הפירות למשפחה שלי.
 
תמונה 4

מילון

אבא שׁלום שבזי
הכינוי לרב שבזי - מגדולי חכמי ומשוררי תימן, אחד מגדולי היוצרים בספרות העברית והיהודית

ציטוטים

”ככל שמעמיקים את השורשים, את כתרי הנשמה- האילן מתברך ומניב פירותיו (הרב צבי-נריה)“

הקשר הרב דורי