מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פיני כץ מספר על ילדותו בירושלים

דוגמא למכתב תודה לסבא בתכנית
תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר בית חינוך כרמים
חוויות ילדות של סבא פיני בירושלים

שמי הדס כץ וולובלסקי, השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבי פיני כץ. סבי נולד בתאריך 16.3.1038. הוא נולד בבית החולים הדסה, הר הצופים בירושליים. במשפחתו של סבי יש ששה ילדים, חמישה בנים ובת אחת. סבי התחתן עם סבתי ג'ני בתאריך 16.3.1966. הם נישאו בירושלים. סבא סיפר לי שהם שכרו אולם בהדסה הקטנה בקרית יובל. ושם נערכה החתונה.

חוויות ילדות

סבי נולד בארץ ישראל. בילדותו סבי אהב לשחק בחבל, עג'ועים (חרצן של מישמיש), כדורגל, כדורעף. ליד חצר ביתו של סבי היה שדה פרא גדול ושם הסתובבו כבשים עם רועי צאן. סבי וחבריו היו מתגנבים לכבשים והיו חולבים אותם. הם עשו זאת עד שאחד מרועי הצאן היה מגיע למקום ומסלק אותם ואז הם היו בורחים עם דלי מלא חלב.

כשסבי היה ילד לא היו מקררים כמו היום, הם היו צריכים לקרר את האוכל בעזרת משהו. סבא סיפר שהיה להם פתח בחלון הבית מכוסה ברשת כדי שבעלי חיים לא יכנסו ושם היו מניחים את המזון שיתקרר. הפתח היה מרופד בצמח קש עליו היו מטפטפים מים, כל הזמן ליצירת טפמטורה נמוכה לקירור האוכל.

סבא סיפר לי על חפץ שעובר מדור לדור במשפחה שנקרא טסה – זו כערה נחושת מיוחדת לבצק שמרים לעשית לחם תמני. במטבח התימני יש כמה סוגי לחמים ומאפים: צַ'אלוּף – פיתה תימנית בעלת מרקם רך וספוגי. לחוח – מין חביתית מנוקבת. ג'חנון – מאפה גלילי מבצק עלים הנאפה כל הלילה ולפיכך מתאים להכנה מערב שבת. כובאנה – מאפה שמרים דמוי חלה עשיר בשמן ושומן, הנאפה כל הלילה ולפיכך מתאים להכנה מערב שבת.

התחביבים של סבי: פיסול, גילוף, ריקוע, גינון (ריבון צמחים), עבודות יד ולטייל. סבי אוהב לאכול מרק רגל ופיתה תמנית ומאכל מסורתי שעויה (צלי חלקים פנימים של הפרה), חילבה וסחוג.

הזוית האישית

הסיפור תועד ע"י הדס כץ וולובלסקי, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בהנחייתה של המורה שרית שכטר.

מילון

מטבח תימני
קיימת העדפה לבשר עוף וכבש מאשר לבשר בקר. באזורי החוף של תימן מוגשים גם מאכלי דגים. במטבח התימני כמעט שלא נעשה שימוש בחלב ותוצריו (גבינה, חמאה וכו'). עם זאת, חובצה נחשבת למשקה מועדף בכפרים וחמאה מזוקקת (סמנה) משמשת כשמן לאפייה. ויקיפדיה

ציטוטים

”סבי נולד בארץ ישראל סבי אהב לשחק בחבל ובעג'ועים “

הקשר הרב דורי