מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פול דוד בנישו

מאכל אורז אדום ,מאכל שסבי נהג להכין לאמי
אני תלמידת בית הספר תמר אריאל
אין על האורז של סבא

סבא פול (דוד)

סבא פול עלה לארץ ישראל מצרפת יח  עם אחיו, והוריו. העלייה לארץ הייתה קשה מאוד ימים ארוכים של הפלגה אנשים מבוגרים וילדים חולים. ההגעה לארץ הייתה לא פשוטה מבחינת ההתאקלמות שפה חדשה, מגורים, עבודה, חברים חדשים וחברים שנשארו בצרפת. התמודדות עם רגשות של עצב שמחה. עצב לעזוב את המוכר ושמחה להגיע לארץ ישראל.

סבי התחתן בארץ עם סבתא מזל מסעודי והביא איתה לעולם תשע ילדים. הם גרו במושב חרוצים. בבית סבי דיברו צרפתית וסבתי דיברה ערבית. לאמי זכור שיר ילדות שסבא היה שר לה Ffre jacques, השיר אומר אחינו יעקוב אל תישן הפעמון מצלצל דין דן דון.

סבי עסק בחנות ירקות והיה פעיל במושב חרוצים בוועד. סבא היה עושה בראש חודש ארוחה בבית הכנסת ובשמחת תורה קבוע היה מחלק שקיות של ממתקים וקרמבו ותמיד היה חשוב לו לעשות למען האחר ולתת מעצמו. אמי מספרת שסבא היה אדם טוב, חברותי ואהב לעזור ותמיד היה לו נתינה גדולה.

סבא פול דוד מאוד אהב לבשל היה מחמיץ זיתים, חמוצים, לימונים ואהב מאוד להכין מאכלים מיוחדים. ישנו מאכל שאמי אהבה מאוד וזה תמיד היה תוספת לשאר המאכלים בבית וזהו מרק חמוץ מתוק של עגבניות ואורז.

מתכון: בצל אחד גדול, אחד פלפל אדום, גזר, תפוח אדמה, שום, שמן, תבלינים פפריקה מתוקה, מלח, פלפל שחור לימון סחוט, רסק עגבניות, מלח סוכר.

אופן ההכנה בסיר מטגנים בצל שום עד שנהפך לשקוף מוסיפים את הפלפל מערבבים ומוסיפים רסק, עגבניות חתוכות מערבבים למשך חמש דקות ואז מוסיפים את התבלינים הסוכר, פפריקה, מלח, לימון וכו' מבשלים עם מים למשך 40 דקות מוסיפים גזר ותפוח אדמה חתוך לקוביות קטנות עד שכמעט מתבשל ומוסיפים כוס אורז ומבשלים על אש קטנה.

הזוית האישית

אמילי בנישו: תודה לסבי שהגיע לארץ והקים משפחה ושמר על המסורות.

מילון

קיבוץ
קיבוץ הוא צורת התיישבות שיתופית ייחודית לציונות, ליישוב ולמדינת ישראל, המבוססת על שאיפת הציונות להתיישבות מחודשת בארץ ישראל ועל ערכים סוציאליסטיים - שוויון בין בני האדם ושיתוף כלכלי ורעיוני. הקיבוץ הוא בדרך כלל יישוב קטן המונה מספר מאות תושבים, ופרנסתו מחקלאות ומתעשייה.

ציטוטים

”התפוח לא נופל רחוק מהעץ“

הקשר הרב דורי