מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פדיון שבויים

אלון וסבא רפאל
סבא רפאל בצעירותו ברומניה
עליה מארץ קומוניסטית

שמי רפאל שרייבר נולדתי ברומניה ב1946.

ברומניה של אותם שנים, היה משטר קומוניסטי שניסה להתנכל ליהודים. הסיבה לכך נעוצה בעובדה, שהקומוניסטים האמינו, בכך שכל בני האדם צריכים להיות שווים. לכן, היתה להם בעיה עם השוני הדתי, בין האנשים. הדת היהודית מבדילה את היהודים מיתר העמים, לכן הקומוניסטים, אסרו על היהודים ברומניה, לקיים את מצוות הדת ומנהגיה. הדבר גרם ליהודים להשתמש בדרכים שונות, כדי לקיים את המצוות, בסתר.

ברומניה, היה לי דוד שעבד בעסקי הזהב. יום אחד הוא נתפס והשלטונות רצו ממנו כסף. הוא החביא את הכסף אצל אבא שלי, וכששאלו אותו היכן הכסף,  הוא אמר להם שזה אצל אחיו, אצל אבא שלי.  שניהם נשפטו לשבע עשרה שנות מאסר בכלא.

למזלנו הרב, זמן מה קודם לכן, ההורים שלי, ביקשו היתר מהשלטון הרומני, לעלות לארץ ישראל. הבקשה אושרה בדיוק שנה אחר כך, כאשר  אבא שלי נכנס לכלא. כשאבא שלי שמע על זה, הוא מיד הודיע לאמא שלי לברוח עם הילדים וכך היא עשתה.

נסענו עם אמא ברכבות  מרומניה עד הונגריה. מהונגריה המשכנו לאיטליה, שם פגשנו  את  אנשי הסוכנות היהודית שהכניסו אותנו למלון, ונתנו לנו מים ואוכל, עד שהגיעה האנייה שהעבירה אותנו לארץ.

בשנת 1959, הגענו לארץ ישראל. עם הגיענו ביקשתי מאימא שלי לגור בקיבוץ, כי ידעתי שבקיבוץ יש סוסים, ואני מאד מאד אהבתי סוסים, ורציתי לרכוב על סוס. אבל כשהגענו לקיבוץ לא היו סוסים, רק פרדות, ששימשו לחריש ת השדה, אז ויתרתי ורכבתי על פרד.

כשהגענו לארץ, אמא שלי התחילה לכתוב מכתבים לאנשים חשובים, שעזרו בין השאר בפדיון שבויים. מצוות פדיון שבויים, היא הצלתם ושחרורם של בני עם ישראל הנתונים בשבי. מצווה זו ידועה כבעלת חשיבות רבה על פי ההלכה היהודית והיא כוללת בתוכה מספר מצוות שונות.  אחד מהם היה רב עשיר. הוא שילם הרבה כסף כדי לשחרר את אבא, והסוכנות היהודית העבירה את אבא שלי לארץ.

היום אני גר עם אשתי זהבה, בנוב שבגולן. נולדו לנו שבעה ילדים ועשרים וחמישה נכדים מקסימים ואלון נמצא ביניהם.

סבא רפאל עם אחותו שרה ז"ל, שנפטרה לפני מספר שנים

תמונה 1

הזווית האישית

אלון: לעבוד עם סבא היה מדהים, הסיפורים מעניינים, ואני שמח שהתפנה לי זמן לשמוע אותם, מקווה בשביל האחים שלי, שבכיתה ו' הם גם ייהנו עם הרבה סיפורים מעניינים.

סבא רפאל: אני מאוד נהנה מהקשר עם אלון, משמח אותי שהסיפור שלי מסופר. אני מקווה שהוא ימשיך להישמר לעד, כך שהמון ילדים אחרים יוכלו להנות ממנו.

מילון

הסוכנות היהודית
ארגון יהודי כלל עולמי, שמרכזו בישראל. לסוכנות היהודית ישנה שותפות אסטרטגית עם ממשלת ישראל ומעמדה החוקי והציבורי ייחודי ומעוגן ב"חוק המעמד" שהתקבל ב-1950. הסוכנות פועלת מכספי תרומות ובשותפות עם תורמים מרחבי העולם ומישראל. ויקיפדיה

ציטוטים

”לכן הקומוניסטים, אסרו על היהודים ברומניה, לקיים את מצוות הדת ומנהגיה. הדבר גרם ליהודים להשתמש בדרכים שונות, כדי לקיים את המצוות, בסתר“

הקשר הרב דורי