מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פגישה מעניינת שכמעט לא התקיימה

סבא ניסן כיום
המלון שבו שהה סבא
אדון

השם של סבי, ניסן, הוא על שם סבא שלו (ששמו, מן הסתם היה ניסן). נתנו לו את הכינוי "ניס גדול" כי היה לו בן-דוד צעיר שגם נקרא ניסן וכונה "ניס קטן". שם המשפחה של סבי השתנה עוד לפניי לידתו על ידי אביו מ"הכהן" ל"כהן" וסבי מן הסתם לא יכול היה להתנגד, אך זה לא הפריע לו. הוא נולד בבית-החולים רוטשילד בחיפה (כמוני) ב-3/5/1950 בל"ג בעומר (שבו חגג את ימי-הולדתו), אבל הוא הרגיש כאילו הוא חי מחדש אחרי כל פציעה קשה (היו לו הרבה כאלה אבל הוא עדיין חזק ובריא כמו שור).

הוא גדל בקריית-מוצקין (שם צורף בכתה ה' לכיתה של סבתי) אף שביתו הראשון היה בקריית-ים. כשעברו למוצקין כבר היו רק 3 נפשות בבית כי 2 אחיותיו הגדולות כבר עברו לבתים משלהן. בבית היו 3 חדרים בקומה (היו 2 קומות והם גרו בעליונה) ומרפסת. הבית היה עשוי בטון והייתה עוד משפחה בקומה התחתונה. העבודה הראשונה שלו הייתה קיטוף מגוון פירות הדר בפרדס (בחרו את העבודה בשבילו אבל הוא נהנה ממנה) והעבודה בה עסק הכי הרבה זמן הייתה במפעל של רגבים, שם התקדם לדרגת ניהול טכני ואז גם ניהול כללי. במסגרת העבודה זו הוא אסף כמה ממצבור פציעותיו בעוז.

ההורים שלו תמיד היו עמוסים בעבודה ועם אחיותיו נפגש מעט, אך למרות שלא היה הרבה עם המשפחה הוא לא היה בודד כי היו לו הרבה חברים. אחת מסורות משפחתו הייתה שתמיד כל המשפחה אכלה יחד בערבי-שישי ואחת נוספת היא שבכל סדר פסח אביו היה מכין אגדה מיוחדת (לא הגדה מיוחדת) משלו. האירוע המיוחד בחייו היה הקמת משפחה משלו סיפור: כשעזב סבי את הקיבוץ הוא עבר לעבוד בחברה עם הרבה עסקים בחו"ל.

יום אחד שלחו אותו לפגוש מישהו בתאילנד שהיה לו מפעל להרכבות אלקטרוניות. הוא נחת בבנקוק מאוחר בלילה, ובבוקר שלמחרת הוא היה אמור לפגוש את האדם (שלא הכיר) בלובי המלון בשעה 8.30. הוא חיכה בלובי בשעה זו אך איש לא חיפש אותו עד כמעט 9. הוא פנה לפקיד הקבלה שבמלון ושאל אם אף אחד לא חיפש אותו. פקיד הקבלה אמר שאיש לא חיפש אבל שנראה לו שמישהו בלובי נראה כמחפש. הוא ניגש אל אותו אדם ושאל אם הוא האיש שהוא אמור לפגוש. האיש אמר שכן והתנצל. הוא אמר שאמרו לו לפגוש אדם בשם ניסן, ולכן חיפש בלובי אדם יפני. ומכיוון שסבי אינו נראה יפני, לא חשב האיש מתאילנד שסבי הוא האיש המדובר. הסיבה לכך היא שסבאן ביפנית משמעותו "אדון" ולכן השם "ניסן" משמעותו "אדון ני".

כשאמרתי לסבא שאלא מצאתי שום ציטוט טוב ושאלתי אותו אם יש לו רעיון כי רבע מהגנים שלי זהים לשלו אז הוא אמר "זאת כנראה הסיבה שאתה לא יודע מה אתה רוצה בזה".

הזוית האישית

אורי: נהנתי כי לסבא שלי יש המון ידע ויש לו מלא דברים מעניינים לספר.

מילון

אנדרלמוסיה
בלאגן גדול

ציטוטים

”אני ימני אבל היד החזקה שלי היא שמאל (בגלל פציעותיו המרובות).“

הקשר הרב דורי