מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פאולה גרובר-מוסקוביץ מצ'כיה

עיירה במערב בוהמיה, חבל הסודטים, צ'כיה - אתר בית התפוצות
מפת צ'כיה
סיפורה עליייתה של פאולה בשנות ה - 20 מצ'כיה

שמי כליל אבא פלר, השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרת תכנית שרשים ושמעתי מפי חווה את סיפוריה של סבתא שלי על עלייתה לארץ. סבתא פאולה גרובר נולדה בצ'כיה בשנת 1917, לבית משפחת מוסקוביץ. שם משפחתה גרובר שונה לאחר נישואיה.

רקע – יהדות צ'כיה

"יהדות צ'כיה הייתה אחת הקהילות היהודיות הגדולות והחשובות במרכז אירופה ומיקומה היה באזור צ'כיה של היום…. בין השנים 1948-1950 היגרו מצ'כוסלובקיה כ-26,000 יהודים, מתוכם כ-19,000 למדינת ישראל. עם השנים יצאו יהודים רבים נוספים מהמדינה, בעיקר לאחר נפילת המשטר הקומוניסטי בה. כיום יש בצ'כיה כ-3,000 יהודים, רובם בפראג. ברובע היהודי (יוזפוב) בפראג ישנם 3 בתי כנסת פעילים (כולל האלטנוישול, בית הכנסת העתיק ביותר באירופה שעדיין פעיל) ובית חב"ד". (ויקיפדיה)

סבתא פאולה מוסקוביץ עלתה לארץ מצ'כיה. היא חיה בתקופה של שלטון הנסיכות האוסטרו הונגרית (שילוב שאוסטריה והונגריה). לדבריה של חווה, היא יודעת שחיו טוב, עם זכויות ומעמד כלכלי טוב.

מה הניע את סבתא לעלות ארצה?

פאולה שמעה על הרעיון הציוני בגיל צעיר והלכה לתנועת נוער 'הכשרה', שם הכשירו אותם לעלות לארץ. לימדו אותם חקלאות. בסופו של דבר עלתה לארץ עם קבוצה של תנועת הנוער בסוף שנות העשרים של המאה הקודמת לפני מלחמת העולם השנייה.. בארץ התיישבה ברחובות ושם פגשה את יוסף שהפך לבעלה והם בנו יחד בית ומשפחה בישראל והגשימו את החלום הציוני.

לקריאה נוספת על יהדות צ'כיה ניתן לקרוא באתר בית התפוצות.

עיירה במערב בוהמיה, חבל הסודטים, צ'כיה.

תמונה 1

הזוית האישית

כליל אבא פלר – במסגרת עבודת שרשים שמעה את סיפור עלייתה של סבתא פאולה מצ'כיה לישראל.

מילון

יהדות צ'כיה
"יהדות צ'כיה הייתה אחת הקהילות היהודיות הגדולות והחשובות במרכז אירופה ומיקומה היה באזור צ'כיה של היום.... בין השנים 1948-1950 היגרו מצ'כוסלובקיה כ-26,000 יהודים, מתוכם כ-19,000 למדינת ישראל. עם השנים יצאו יהודים רבים נוספים מהמדינה, בעיקר לאחר נפילת המשטר הקומוניסטי בה. כיום יש בצ'כיה כ-3,000 יהודים, רובם בפראג. ברובע היהודי (יוזפוב) בפראג ישנם 3 בתי כנסת פעילים (כולל האלטנוישול, בית הכנסת העתיק ביותר באירופה שעדיין פעיל) ובית חב"ד". (ויקיפדיה)

האימפריה האוסטרו-הונגרית
אוסטריה-הונגריה, הידועה גם בשמות אוסטרו-הונגריה, הקיסרות האוסטרו-הונגרית והאימפריה האוסטרו-הונגרית, היא אימפריה שהתקיימה באירופה בשנים 1867–1918. הקיסרות נוצרה מאיחוד פדרטיבי של ממלכת הונגריה ושל קיסרות אוסטריה, תחת שלטונו של בית הבסבורג. הניצוץ או התירוץ, שהביא לפרוץ מלחמת העולם הראשונה, הוא הרצח הפוליטי ב-28 ביוני 1914 של היורש לכס המלוכה של אוסטרו-הונגריה, פרנץ פרדיננד הארכידוכס האוסטרי, בסרייבו. חודש לאחר מכן הכריזה האימפריה האוסטרו הונגרית מלחמה על סרביה ובכך פתחה רשמית במלחמת העולם. האימפריה קרסה כאחת מתוצאותיה של מלחמת העולם הראשונה.

ציטוטים

”סבתא פאולה חיה בצ'כיה בתקופה של שלטון הנסיכות האוסטרו הונגרית“

הקשר הרב דורי