מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עקיצת העקרב של סבתא רבה

אני וסבתא שלי בחתונה של דוד שלי
סבתא בחתונה של דוד שלי
האפליה כלפי היהודים במרוקו.

שמי כרמלה חול נולדתי ב1953 בחדרה.

כיום אני גרה בעיר צפת. בחרתי לשתף אותכם במקרה שקרה לסבתא רבתא שלי.

הסיפור מתחיל כשסבתא רבתא וסבא רבא שלי שחיו במרוקו, היו יוצאים לעבוד בפלחה – שהיא חקלאות בעל זאת צורת גידול חקלאית, המבוססת על השקייתם של הגידולים החקלאיים במשקעים טבעיים בלבד, באופן ישיר, ללא אגירתם או הזרמתם לחלקות. "גידול הבעל" הנפוץ בישראל הוא גידול החיטה. ויקיפדיה

יום אחד, בזמן עבודתה, סבתא רבתא שלי נעקצה על ידי עקרב ארסי.

כל מיני העקרבים הם ארסיים, אולם רק כ-25 מינים נחשבים כמסוכנים לאדם. הם מתאפיינים בבטן אחורית צרה (שנקראת בטעות "זנב"), מפולחת, לעיתים קרובות נישאת עקום באופן אופייני קדימה על הגב, ובסופה פתח לעשיית צרכים ועוקץ ארסי. טווח הגודל של עקרבים הוא 9 מילימטר עד 23 סנטימטר. העקרב נוהג להסתתר מתחת לאבנים, בחולות, במחילות, ובסדקי סלעים. העוקץ בקצה הבטן הוא מנגנון הארס. העקרבים טורפים בעיקר חסרי חוליות אחרים והארס נועד לעזור להם לשתק ולהמית את טרפם.

בישראל קיימים כ-21 מינים של עקרבים, מתוכם 3 נחשבים מסוכנים לאדם, ויקיפדיה.

סבא רבא שלי נבהל, ומיהר לפנות אותה לבית החולים. כשהגיעו לבית החולים השכיבו את סבתא על המיטה, וסבא רבא היה לצידה, הרופאים סגרו את הפרגוד (וילון) והתלחשו ביניהם. אך סבא שמע את השיחה ביניהם, כי השיחה התרחשה  במרחק קצר מהם.

הרופאים התייעצו ביניהם והגיעו להחלטה שאם היא יהודייה, הם יזריקו לה רעל ויאמרו שהעקרב הרג אותה, ואם היא ערביה הם יצילו אותה. סבא ששמע את השיחה ביניהם החליט לשקר, וכששאלו אותו הרופאים אם הם יהודים, אמר לו סבא שלא. הרופאים שאלו איך קוראים להם, וסבא שלי אמר להם  שקוראים לו עזיז ולסבתא חלווה. כדי להציל את סבתא הוא שיקר להם ולא אמר שקוראים לה תפחה, כי השם תפחה הוא יהודי והיה מסגיר את מוצאם. כך היא ניצלה ממוות ודאי.

הזוית האישית

אלין: היה כיף לעבוד ביחד עם סבתא וזה היה מחבר

מילון

פרגוד
וילון

ציטוטים

”אם היא יהודייה הם יזריקו לה רעל ויאמרו שהעקרב הרג אותה ואם היא ערביה נציל אותה“

הקשר הרב דורי