מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

על מלחמה וילדים

אלה עם סבא וסבתא במסעדה.
סבא וסבתא עם הכלבה נינה.
HAPPY END

שמי אלה אורן, ואני מתעדת את סיפורם של סבא וסבתא שלי, פרנק וסילביה פולק, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

סבא וסבתא עברו לגור בירושלים בשנת 1970 במרכז קליטה. בשנת 1972 הם קיבלו דירה בתלפיות בדרום ירושלים. סבתא נכנסה להיריון בשנת 1973 ולאחר תשעה חודשים נולדה דנה (אימא שלי), האחות הבכורה (בתאריך- 20 בספטמבר) בבית החולים משגב לדך. התקופה אז הייתה קשה, לאחר שבועיים שאימא שלי נולדה פרצה מלחמת יום כיפור.

אף אחד לא ידע מה קרה, בירושלים לא ידעו שפרצה מלחמה, אבל הייתה תחושה מוזרה באוויר שמשהו הולך לקרות. בתאריך ה -6 לאוקטובר (תאריך יום הולדתי), באו אל סבא ואמרו לו שהוא צריך לארוז את דבריו ולגייס אנשים מרשימה שנתנו לו. פתאום סבא וסבתא שמעו קול חזק של רדיו מהשכן ומיד הבינו מה קרה, ולמה סבא צריך ללכת לצבא. סבא התגייס ונסע למחנה של הגדוד ומשם נסעו למחרת במדבר סיני, סבתא נשארה לבד עם תינוקת בת שבועיים.

בינתיים בבית בירושלים שמעו אזעקה וכל האימהות ירדו למקלט ושם הן ישבו במשך כשעתיים. לאחר מכן אמרו להן שאפשר לחזור לבתים, זה הכניס הרבה לחץ אבל במשך כל המלחמה לא הייתה עוד אזעקה אחת באזור שבו גרו סבא וסבתא. בגלל שידעו שסבתא לבד בבית עם תינוקת, אנשים מכל הכיוונים באו ועזרו לסבתא. בגלל שהיו כל כך מעט גברים שהיו צריכים לעשות את עבודותיהם, התחילו לגייס תלמידי תיכון צעירים לחלק עיתונים ודואר ועבדו בכל העבודות החיוניות, הם ניסו לעזור. כולם עזרו אחד לשני, האימהות עשו בייביסיטר זו לזו והאווירה הייתה כבדה מאוד וקשה בגלל הידיעות שהגיעו ממהלך המלחמה.

היו הרבה פצועים וגם הרבה חיילים נפלו. סבתא דאגה מאוד כי היא לא קיבלה שום מידע בערך שלושה שבועות על סבא, עד שחבר שלו הגיע הביתה לחופשה קצרה והתקשר לסבתא להודיע שהכל בסדר, ואפילו שלח גלויה שסבא כתב. באותו זמן שהגלויה של סבא הגיעה, החבר של סבא ראיין את סבתא ופרסם את זה בהולנד.

במלחמה המצב היה קשה מאוד כי לקח זמן עד שהצליחו לעצור את המצרים. בסוף הם עברו את התעלה תחת הפגזה כבדה מאוד, ותוך כמה ימים הם עברו אל סואץ. רק אחרי שהייתה הפסקת אש, התחילו לחלק חופשות של 24 שעות, כולל טיסה מסיני אל שדה התעופה. אחרי שהדברים נרגעו הם יכלו להתקשר הביתה, מטלפון שדה. גם הייתה מרכזיה אחת שאם במקרה הם עברו לידה, הם יכלו להתקשר משם. אבל הייתה תקלה כי מספר 3 לא פעל: על כן התל אביבים לא יכלו לנצל את הטלפון, אבל לסבא יצא טוב, כי לא הייתה לו את הספרה 3 במספר הטלפון. ועל כן לפעמים הצליח להתקשר הביתה.

לבסוף גם סבא סוף סוף קיבל חופשה, אימא שלי (דנה) הייתה כבר בת חודש, וכשסבא הגיע הביתה הוא חזר עם שיער ארוך. עד חודש מרץ סבא נשאר בצבא ובמשך זמן מה הם היו יוצאים אחרי כמה חודשים שוב לבקר בבית. ככה נמשך הרבה זמן (עד שנת 1976). ההורים של סבא הגיעו בפסח וראו בפעם הראשונה את הנכדה הראשונה שלהם, היא הייתה כבר בת חצי שנה וזה היה חופש מאוד מרגש ושמח.

אחרי הרבה זמן אני (הנכדה אלה), נולדתי! בתאריך 06.10.2008 (תאריך תחילת מלחמת יום כיפור). אימא הייתה עצובה בהתחלה אבל אז כולם הבינו שזו סגירת מעגל! סוף טוב הכל טוב.

הזוית האישית

אלה: היה לי ממש כיף לעבוד עם סבא וסבתא ומאוד התעניינתי בסיפור!

סבא וסבתא: היה מאוד כיף לעבוד ולספר לאלה את הסיפור! חוויה נהדרת!

מילון

גלויה
גלויה או גלוית דואר היא פיסת נייר עבה או קרטון דק, מלבנית לרוב, המיועדת לכתיבת מסר ומשלוחו באמצעות הדואר ללא צורך במעטפה.

ציטוטים

”"אף אחד לא ידע מה קרה, בירושלים לא ידעו שפרצה מלחמה אבל הייתה תחושה מוזרה באוויר שמשהו הולך לקרות".“

הקשר הרב דורי