מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

על כל קבלה יש נתינה – זהבה בן כליפה

עמית וסבתא זהבה
פעילות כללית במסגרת תכנית הקשר הרב דורי
מסר שעבר במשפחה מסבא רבא

שמי עמית בן כליפה, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבתי, זהבה בן כליפה. 

סבתי זהבה נולדה במרוקו, בגיל 3 וחצי או 4 עלתה לארץ. ההורים שלה נשארו במרוקו ולכן זה עלתה עם סבא וסבתא שלה. לסבתא קראו במקור זרי וכשעלתה לארץ עברתו את שמה לזהבה. היא גרה עם סבא וסבתא שלה בכפר בירוחם, שם היא גרה עד גיל 12. היא למדה שם בבית הספר והיו לה שם חברים וחברות. הם היו משחקים בקלאס, מחניים וגומי.  היו לה חברות בשכונה שגרו לידה, סבא שלה היה הגנן של השכונה והיה מעצב גינות. 

בגיל 12 ההורים שלה עלו לארץ ובגלל שהחברות שלה היו בשכונה בה סבא וסבתא שלה התגוררו,  אז לפעמים היא הייתה אצל ההורים שלה ולפעמים אצל סבא וסבתא שלה. 

סבתא לא שירתה בצבא, אלא הייתה בשירות לאומי. שם היא הכירה את סבא שלי, באותו זמן הוא ועוד כמה חברים שלו הקימו מפעל של מתכות. סבא וסבתא שלי הכירו בגיל 17 והתחתנו כשסבתא היתה בת 18. בגיל 18 נולדה הילדה הראשונה.

סיפור עם מוסר השכל לדור העתיד

סבתא מעבירה אלי לדרך את המסר על פיו "על כל נתינה יש קבלה" , זה מה שאבא שלה תמיד היה אומר לה. 

לסבתי היו שכנים ולשכנים הללו היו הרבה מאוד ילדים. בנוסף, הייתה להם אימא עיוורת. בילדותה סבתא שלי הייתה הולכת לעזור לה כל הזמן. פעם אחת, אח של סבתא שלי הגיע לבית חולים וסבתא שלי שמרה על הילדים (השכנים שלה).  בזמן שהיא שמרה עליהם, האימא של הילדים הכינה לאח של סבתא שלי אוכל, דאגה לו וביקרה אותו בבית חולים. לכן, היא תמיד אומרת שעל כל נתינת יש קבלה, שאם עזרתי למישהו מתישהו בחייםאני אקבל על זה תמורה בחזרה.

הזוית האישית

עמית הנכדה המתעדת: אני מאחלת לסבתא שלי עוד הרבה שנים איתנו ועם כל המשפחה.

סבתא זהבה: אני מאחלת לעמית שתמיד תדע מה טוב בשבילה.

מילון

דרך ארץ קדמה לתורה
אמרה המיוסדת על דברי חז"ל. במשמעות המקובלת בימינו האמרה מציינת שאם אין האדם נוהג ב"דרך ארץ" – בנימוסים ובהליכות ראויים – לא ניתן ללמד אותו או ללמוד ממנו תורה ומצוות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אם עזרתי למישהו בחיים – אני אקבל על זה תמורה בחזרה“

הקשר הרב דורי