מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

על הדבש ועל העוקץ

סבי ואני
סבי בצעירותו
מעשה קונדס שנגמר ברע.

סבא שלי, פרדי רגואן, נולד בבגדד שבעירק ב1936, לסבתא רבא רוזה, וסבא רבא יעקוב.

במשפחה של סבי היו שמונה אחים ואחיות. המשפחה של סבא, גרה בבית אבן גדול, עם עמודי שיש ענקיים וכיפות אבן. לבית היו שלוש קומות, קומת כניסה ומטבח, שלושה מרתפים, שם היו בני המשפחה מבלים בימי הקיץ הלוהטים וקומת הגג, שם היה נהוג בקיץ להכין ריבה. היו מכינים את הריבה על הגגות במגשים גדולים, ומכסים עם בד דק שקוף, שהדבורים לא יכנסו פנימה ויאכלו את הריבה .

הזיכרונות של סבא מלאים בצחוק, הומור, וקשרי משפחה הדוקים.

ביום קיץ אחד אחיו הגדול רוני, סיפר ששכנע את סבא פרדי, (סבא היה אז בן שבע בערך) ,שאפשר לעשות דבש, אם יתפסו דבורה, מכל הדבורים שהסתובבו סביב הריבות,  ויכניסו אותה לאוזן של אחיהם. יצחק האח האמצעי, שהיה בן תשע.

וכך עשו, לקחו את יצחק לגג , תפסו דבורה גדולה, והכניסו לו אותה לאוזן , כנראה שהדבורה עקצה אותו, והאוזן שלו התחילה להתנפח מאוד. סבא פרדי אמר לעצמו "זה קורה מהר" ורץ להביא דלי בכדי לאסוף את כל הדבש. באותו הזמן כבר התחיל לכאוב ליצחק מאוד, האוזן התנפחה, והוא התחיל לצעוק ולבכות. אז כבר הבינו פרדי ורוני שמשהו לא בסדר, וברחו משם מהר, כי נבהלו מהמעשה שעשו.

לאחר כמה זמן הבינו שהם דואגים מאוד ליצחק, וחייבים לחזור הביתה לבדוק מה שלומו, למרות שידעו שהוריהם יכעסו עליהם מאוד .הם חזרו הביתה וראו שההורים כבר טיפלו ביצחק. הם מרחו לו קרם מרגיע, ושמו לו הרבה קרח. הם פינקו אותו באוכל וממתקים. ההורים שלהם כעסו ואמם צעקה עליהם. מיד סבא ורוני ביקשו סליחה, והסבירו שלא ידעו שכך יקרה, ושרק רצו להכין דבש .

את הסיפור הזה כל המשפחה זוכרת כבר שמונים שנה ותמיד זה גורם לצחוק גדול ושובב.

משפחתי על רקע הבית בעירק

תמונה 1

הזווית האישית

כפיר – היה לי כיף, בגלל שהסיפור של סבא הצחיק אותי.

פרדי – היה לי נחמד לספר סיפור שהוא זיכרון מתקופת ילדותי ולשמר אותו.

מילון

מרתף
הוא קומה אחת או יותר בבניין, הממוקמת, כולה או חלקה, מתחת לקומת הכניסה שלו.

ציטוטים

”אז כבר הבינו פרדי ורוני שמשהו לא בסדר, וברחו משם מהר כי נבהלו מהמעשה שעשו.“

הקשר הרב דורי