מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלתה מטהרן בתקופת המהפכה הלבנה

עליזה, אילי ואיליי מכיתה ה2
מוחמד רזא שאה פהלווי(ויקיפדיה)
סיפור העלייה של עליזה

עליזה לביא נולדה בטהרן שבאיראן בשנת 1939.
 
באותה תקופה שלט מלך בפרס. השאה (המלך) האחרון, מוחמד רזא שאה פהלווי, קרא לעצמו "שאהנשאה" (שפירושו "מלך המלכים") בעת הכתרתו. שושלת המלוכה שאליה השתייך, שושלת פהלווי, הייתה האחרונה באיראן.
 
באותן שנים היה קשה למרבית התושבים, המצב הכלכלי היה קשה, היה מחסור במזון, היו הרבה מחוסרי בית, ומצב סוציו אקונומי ירוד. בשנת 1963 התחוללו שינויים מרחיקי לכת בקהילה היהודית, בעיקר מאז "המהפכה הלבנה" ב-1963 (תכנית לרפורמה יסודית שהנהיג השאה). יהודים רבים ניצלו את האפשרויות הכלכליות החדשות שנפתחו בפניהם והחלו לעסוק במסחר הבין־לאומי, בתעשיית הטקסטיל והשטיחים, במסחר קמעונאי, בנדל"ן, בבנקאות ואף במשרות ממשלתיות. הבסיס הכלכלי של הקהילה התחזק לאחר שעול הטיפול בשכבות החלשות הוסר מכתפיה, שכן רוב העולים לישראל בשנות ה־50 השתייכו לשכבות הנמוכות בחברה.
 
באותה שנה, 1963, עליזה עלתה לארץ, במטוס. כשעלתה לארץ ישראל הגיעה לבאר שבע, הרתה בפעם הראשונה וחמותה לקחה אותה לשכונת נווה צה"ל בתל אביב, שם נשארה כארבע שנים. בהריון השני עברה דירה סמוך ל"בית דני", זהו מרכז קהילתי הפועל בשכונת התקווה שבדרום תל אביב.
 
בית דני נחנך ב-24 במאי 1979, והוא קרוי על-שמו של דני מושביץ, בנו של מרק מושביץ, מבעלי "עלית", שנהרג בתאונת מטוס. עיריית תל אביב נתנה את המגרש, סיפקה את הציוד ודואגת להפעלת המרכז, שלהקמתו סייעו משפחת מושביץ, חברת "עלית" וממשלת ישראל.
 
עליזה גרה כ 46 שנים בדירה שעל יד בית דני. בעלה של עליזה היה המפרנס העיקרי של המשפחה, ועליזה היתה עקרת בית. 
 
הנכדה הגדולה של עליזה היא קצינה בצה"ל, הנכד מתחתן בקרוב. בתה של עליזה היא רב שוטרת במשטרת ישראל, ושאר הנכדים אחרי צבא, אחד מהם בשירות קבע וכולם בריאים ושלמים ברוך השם.
 
העשרה
מוחמד רזא שאה פהלווי: "(פרסית: ??????? ??? ?????, תעתיק מדויק: מחמדרצ'א שאה פּהלוי; 26 באוקטובר 1919 – 27 ביולי 1980) היה השאה האחרון של איראן, שלט בשנים 1941-1979. הוא ירש את השלטון מאביו, רזא שאה (1877 – 1944), ומשל במדינה בשלטון אוטוקרטי בסגנון של שושלת אימפריאלית שראתה באומה האיראנית כצאצאית של הארים. הוא הודח מהשלטון בעת המהפכה האיראנית בשנת 1979."
תשע"ה 2015

מילון

מוחמד רזא שאה פהלווי
מוחמד רזא שאה פהלווי (פרסית: ??????? ??? ?????, תעתיק מדויק: מחמדרצ'א שאה פּהלוי; 26 באוקטובר 1919 - 27 ביולי 1980) היה השאה האחרון של איראן, שלט בשנים 1941-1979. הוא ירש את השלטון מאביו, רזא שאה (1877 - 1944), ומשל במדינה בשלטון אוטוקרטי בסגנון של שושלת אימפריאלית שראתה באומה האיראנית כצאצאית של הארים. הוא הודח מהשלטון בעת המהפכה האיראנית בשנת 1979.

שאה
מלך בפרסית

ציטוטים

”כל הילדים והנכדים בריאים ושלמים ברוך השם“

הקשר הרב דורי