מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלי סלק ארוחה לתפארת

סונייה ותמר
אמה של סונייה וחברותיה
ההתאקלמות בישראל

גירוש מארץ מצרים
שמי הוא סוניה נולדתי בקהיר שבמצרים בתאריך 1940331. אני ומשפחתי קבלנו הוראה מהממשלה המצרית לעזוב במיידית את מצרים בשל מלחמת סיני, בחוסר ברירה נטשנו את הרכוש והמטלטלין, העסקים וכל מה שהיה לנו ועזבנו רק עם מזוודה אחת. כל אחד מבני המשפחה המונה עשרה ילדים.
 
בינואר שנת 1957 עלינו הוריי אחיי ואני ארצה ממצרים לאשדוד. הגענו לארץ בערב, היה חשוך ולא ידענו איפה אנחנו. קיבלנו צריפים, מיטות עוליםו קצת מזון ושתייה.
 
עוני בארץ ישראל
אנחנו משפחה בת 12 נפשות; 3 בנים, 7 בנות והורים. היה עוני קשה, לא היה מה לאכול, הייתה מכולת קטנה ששירתה את העולים, חולות וים. מיטות העולים היו צמודות ובודדות, כל המשפחה ישנה באלכסון בגלל שלא היה מקום מספיק. לא יכולנו לזוז או להסתובב, אם אחד היה מסתובב כולנו היינו צריכים להסתובב.
 
הפרנסה בארץ
לא היה מקום עבודה, אמא הייתה איתנו בבית, טיפלה בנו ובישלה אוכל לכולם. היה קשה לאבא לפרנס את המשפחה, הוא קיבל עבודה בחברת חשמל, אך הכסף לא הספיק לכל המשפחה! הייתי בת שש עשרה, בלשכת עבודה נתנו לי עבודת חקלאות בכל שבועיים בחודש.
 
ארוחה חגיגית
אני ואחותי הלכנו מאשדוד לניר גלים ברגל לחפש עבודה כדי שנוכל לעזור לאבא לפרנס את המשפחה, היה לו קשה לפרנס אותנו לבד,אמרו שאין עבודה פנויה אז חזרנו הביתה, בדרך חזרה ראינו שדה שבו שתול סלק אדום והתחלנו לקטוף את העלים וחשבנו שאולי יצא מזה משהו. הגענו הביתה אני ואחותי עם עלי הסלק האדום, ואמא שלי שמחה מאוד לראות את כל זה, היא הכינה לנו ארוחה כי לא היה מה לאכול, זו הייתה ארוחה חגיגית, ארוחת מלכים ואז הבנתי שזה היה הגורל שלנו למצוא את הסלק, כי אם לא היינו רואים את השדה לא היה לנו מה לאכול, זה היה כמו נס.
 
ההיכרות עם בעלי
בוקר אחד נסעתי לרחובות, פגשתי שם חברת ילדות שגרה שם באזור. דברנו ודברנו והעלינו זכרונות מלפני שנים, אך פספסתי את האוטובוס האחרון לאשדוד. החברה הציעה לישון אצלה, והסכמתי בשמחה. למחרת הכרתי את בעלי, הוא היה שכן של החברה שלי. הכרנו והיינו ביחד כמה זמן וכעבור חצי שנה התחתנו. אז הבנתי שזהו הגורל.
 
אנחנו ביחד עד היום, 58 שנות נשואים. יש לנו ארבעה ילדים, 10 נכדים ונינה אחת בת שנה וחצי.
 
 
הוריה של סוניה

הוריה של סוניה
 
העשרה
יהדות מצרים: "יהדות מצרים היא קהילה יהודית עתיקה, אשר הוקמה על ידי פליטים מארץ ישראל שהגיעו למצרים עם ירמיהו הנביא לאחר חורבן הבית הראשון…ההתנכלות ליהודים מ-1948, רדיפת היהודים שערך שליט מצרים גמאל עבד אל נאצר, עסק הביש שהתרחש בשנת 1952, נטישת הבריטים את תעלת סואץ ומלחמת סיני הביאו לקיצה של יהדות עתיקת יומין זו. ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

יהדות מצרים
יהדות מצרים היא קהילה יהודית עתיקה, אשר הוקמה על ידי פליטים מארץ ישראל שהגיעו למצרים עם ירמיהו הנביא לאחר חורבן הבית הראשון...ההתנכלות ליהודים מ-1948, רדיפת היהודים שערך שליט מצרים גמאל עבד אל נאצר, עסק הביש שהתרחש בשנת 1952, נטישת הבריטים את תעלת סואץ ומלחמת סיני הביאו לקיצה של יהדות עתיקת יומין זו.

"מיטות עולים"
מיטות צרות ללינת העולים החדשים לארץ ישראל

ציטוטים

”"ראינו שדה שבו שתול סלק אדום והתחלנו לקטוף את העלים וחשבנו שאולי יצא מזה משהו"“

הקשר הרב דורי