מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלית סבא משה מברזיל בשנת 1965

אוניה ירושלים בבעלות צים
ריו דה ז'יניירו
סיפור על עליה והתאקלמות של השנים הראשונות בארץ ישראל.

העלייה של סבא שלי לארץ ישראל

סבא שלי שמו משה הבר עלה לארץ מריו דה ז'יניירו, ברזיל בגיל 16. לסבא יש לו אח יותר גדול שנשאר לגור בברזיל ומעולם לא עלה לארץ. אבא של סבא שלי החליט שהם עולים לארץ ישראל משום שלא מצה חן בעניו שפרננדו האח הגדול של סבא שלי התחבר עם בחורה לא יהודייה.

הם הלכו לסוכנות היהודית והסוכנות סידרה להם כרטיסים לנסוע באוניה לארץ ישראל. הם עלו לאוניה בריו דה ז'יניירו ושטו בה 18 יום .

בהתחלה היה כיף אבל בהמשך היה לסבא שלי משעמם. האח שלו הקטן דבלה היה בן 10 והיה לו מאוד קשה באוניה והרגיש רע מאוד. הוא עלה עם סבא רבא שלו יוסף ולדמן . בדרך הם עצרו פעמיים.

פעם אחת הם עצרו באי שניקרא מדירה שליד אפריקה. משם שטו לים התיכון, המשיכו עוד כמה ימים ואז הם עשו עצירה של חצי יום בעיר הנמל נאפולי באיטליה. משם הם הגיעו לארץ.

כעולה חדש ולפני שירדו מהאנייה סבא כבר קיבל צו ראשון להתגייס לצבא. כאשר סבא הגיע עם הוריו לארץ ישראל הוא גר איתם שבועיים בתל אביב ולאחר מכן הוא הלך לאולפן ללמוד עברית במשך חצי שנה.

לאחר האולפן הוא החל ללמוד בבית הספר תיכון בכיתה י'. הוא למד בבית ספר מקצועי מכונאות מטוסים. שם הוא למד במשך שלוש שנים עד שקיבל תעודת מכונאי מטוסים ולאחר מכן הוא התגייס לצבא ושירת בחיל האוויר.

העשרה

ריו דה ז'יניירו

"ריוּ דה ז'ניירוּ (בפורטוגזית: Rio de Janeiro, בהגייה מקומית: [?hiw d?i ???nej?u]), המוכרת גם כריו בקיצור, היא בירתה של מדינת ריו דה ז'ניירו אשר בברזיל. היא שוכנת באזור הדרום-מזרחי של ברזיל, על שפת האוקיינוס האטלנטי, בחלק הדרומי של האזור הטרופי.

ריו היא היעד התיירותי העיקרי במחצית הדרומית של כדור הארץ. היא המטרופולין השנייה בברזיל (אחרי סאו פאולו) מבחינת גודל אוכלוסייתה, חשיבותה הכלכלית, המסחרית והעסקית, ופעילותה התרבותית. היא עיר הנמל הגדולה בברזיל. עם למעלה מ-6.3 מיליון תושבים, היא העיר השישית בגודלה באמריקה‏ וה-26 בעולם". ויקיפדיה

תשע"ו, 2016

מילון

ריו דה ג'נירו
עיר הולדתו של סבא-העיר היפה בעולם.

ריוּ דה ז'ניירוּ
ריוּ דה ז'ניירוּ (בפורטוגזית: Rio de Janeiro, בהגייה מקומית: [?hiw d?i ???nej?u]), המוכרת גם כריו בקיצור, היא בירתה של מדינת ריו דה ז'ניירו אשר בברזיל. היא שוכנת באזור הדרום-מזרחי של ברזיל, על שפת האוקיינוס האטלנטי, בחלק הדרומי של האזור הטרופי. ריו היא היעד התיירותי העיקרי במחצית הדרומית של כדור הארץ. היא המטרופולין השנייה בברזיל (אחרי סאו פאולו) מבחינת גודל אוכלוסייתה, חשיבותה הכלכלית, המסחרית והעסקית, ופעילותה התרבותית. היא עיר הנמל הגדולה בברזיל. עם למעלה מ-6.3 מיליון תושבים, היא העיר השישית בגודלה באמריקה‏ וה-26 בעולם.

ציטוטים

”אבא של סבא החליט לעלות לארץ כי היה חשוב לו שבניו לא יתחתנו עם גויות“

הקשר הרב דורי