מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עליתי ממרוקו והקמתי בית בישראל

חנה במפגש הקשר הרב דורי
חנה בגיל 13
חנה בר-נס מספרת על קורות חייה

נולדתי  בעיר ארפוד שבמרוקו.
עד גיל 10 למדתי בבית ספר צרפתי בבוקר ובתלמוד תורה בערב בו גם למדנו עברית .
עליתי לארץ במאי 1956 לאחר שמכרנו את כל רכושנו. עברנו ממרוקו לצרפת באוטובוס ומשם באוניה "ארצה" לישראל  במשך שבוע. השייט היה קשה, האנייה הטלטלה בים. הגענו לארץ שמונה ילדים וזוג הורים. הועברנו למעברה בגן-יבנה. 

התגוררנו בשני פחונים כשהשירותים והמקלחת נמצאים מחוץ לפחון. בפחון היה קר מאוד בחורף וחם מאוד קיץ. במעברה היה לנו תרנגולות שמטילות ביצים והיינו אוכלים את הביצים וגם שוחטים את התרנגולות וכך אכלנו עוף.

 
כעבור שנתיים עברנו לבית בנוי בשכון עמידר בגן-יבנה . 

למדתי בבית ספר יסודי סיני  בגן יבנה מכיתה ד' עד כיתה ח'. 

בגיל 14 התחלתי לעבוד בבנק הפועלים בתור נערה מזכירה. מנהל בנק הפועלים, אברהם רוטברג, לימד אותי לעבוד בכל עבודות הבנק וגם לכתוב במכונת הכתיבה. בהמשך שלח אותי לקורס להנהלת חשבונות שאותו עברתי בהצלחה. שירתתי את לקוחות הבנק בכל הדרישות שלהם. המשכתי לעבוד בבנק עד גיל הפנסיה.
תמונה 1

חנה על וספה של חבר בגיל 20

 

ב-1968 התחתנתי עם בעלי יששכר ובמשך השנים נולדו לנו שלושה בנים שעם סיום שירותם הצבאי למדו באוניברסיטאות, עבדו כמה שנים ואחר כך התחתנו וגם להם נולדו ילדים שאותם הם מגדלים. כל אחד גר בישוב אחר בארץ חוץ מהבכור שגר איתנו באותו הישוב.
 
תמונה 2

מילון

פחון
צריף עשוי מפח גלי עם תקרת אסבסט

עמידר
נוסדה עם קום המדינה , במטרה להקים בית לרבבות העולים שהגיעו לישראל. הקמת החברה אפשרה לקלוט אלפים רבים של עולים חסרי בית, ולהתמודד בהצלחה עם האתגר הראשון עימו נאלצה מדינת ישראל הצעירה להתמודד לנוכח גלי העלייה שגאו מחודש לחודש ומשבוע לשבוע: הבטחת קורת גג לכל תושב, ותיק או עולה.

ציטוטים

”עברנו ממרוקו לצרפת באוטובוס ומשם באנייה "ארצה" לישראל במשך שבוע.“

”בפחון היה קר מאוד בחורף וחם מאוד קיץ.“

הקשר הרב דורי