מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עליתי לארץ מהעיר בומבי שבהודו

ארושה ואופיר
ארושה ביום חתונתה
סיפור חיי

שנת 1966 עליתי לארץ מהעיר בומבי שבהודו. אני זוכרת שהאווירה בעיר בומבי היתה נעימה ומהנה, העיר הייתה גדולה מאוד. למדתי שם בבית ספר של בנות בלבד הנקרא gloria contvent high school. 

בית הספר שלי היה רחוק מהבית, למדתי שם עד כיתה ד'. 
 
עליתי לארץ בגיל 12 יחד עם כל משפחתי, חוץ מאחותי הגדולה, היא נשארה עם בעלה בהודו. במהלך הטיסה לארץ עשינו עצירה של לילה באיראן, אחר כך עלינו למטוס לכיוון ישראל. כאשר הגענו לארץ הביאו אותנו ליבנה, למדתי בבית ספר יחידני, ליד בית הספר האורן.

בהתחלה היה קשה להסתדר מבלי לדעת את השפה, לאט לאט למדתי את השפה והכל נהיה קל יותר.

אני זוכרת שלקחו אותנו לטיול לירושלים, הייתי אז בת 13 בערך. בקרנו לראשונה בכותל המערבי והתרגשנו מאוד. אחרי חודש היה לנו טיול נוסף, אך הפעם לעזה. 
 
    תמונה 1תמונה 2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
כעבור שנתיים ביבנה משפחתי עברה לגור באשדוד, ובאשדוד למדתי בבית ספר של מרכז הנוער. בגיל שמונה עשרה היה לי חבר שלימים הפך להיות בעלי. את שלום בעלי פגשתי לראשונה ביבנה, הוא היה שכן שלנו. בגיל 22 התחתנתי, אחרי שבוע הייתי בירח דבש בטבריה במשך ארבעה ימים.

באותה תקופה עבדתי במפעל טקסטיל "אלמו" במשך 5 שנים. לאחר מכן, הייתי בהריון ילדתי את ביתי הבכורה, עדנה, ואז פרשתי מעבודה ואז הלכתי לעבוד בתדיראן במשך 14 שנה   אחרי שהתחתנו גרנו אצל הורים של בעלי במשך שנתיים. שם הייתי בהריון וילדתי את ביתי הבכורה עדנה בשנת 1974.

בהמשך קנינו בית ביבנה ושם ילדתי וגידלתי את ילדיי. בשנת 1976 ילדתי את בני עופר וחגגנו לו ברית מילה.  אחרי בשבע שנים הייתי שוב בהריון וילדתי  את אלירן בשנת 1983. הם היו בבית ספר עמית. עופר למד עד כיתה י"ד אז הם הלכו לשרת שירות חובה בצ"הל . כיום, אני אמא לשלושה ילדים וסבתא לשבעה נכדים. אני חברה בקבוצה גמלאים של תעשייה אוויר ונהנית שם מאוד.
                                                                       
   תמונה 3תמונה 4
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
העשרה
יהדות הודו: "יהדות הודו כוללת מגוון נבדל של קהילות היהודיות, שמניינן הכולל הופך אותן לצבר כולל מהגדולים בקהילות אסיה.יהודי הודו מונים כיום כ-5,000 איש בלבד (כמחציתם במומבאי, כ-1500 בטהנה, 300 בפונה, ורק עשרות בודדות בקוצ'ין, קולקטה וניו דלהי) עד לפני מספר עשורים מנו יהודי הודו כשלוש רבבות".
תשע"ו

מילון

בומביי
עיר הבירה של הודו

יהדות הודן
יהדות הודו כוללת מגוון נבדל של קהילות היהודיות, שמניינן הכולל הופך אותן לצבר כולל מהגדולים בקהילות אסיה.יהודי הודו מונים כיום כ-5,000 איש בלבד (כמחציתם במומבאי, כ-1500 בטהנה, 300 בפונה, ורק עשרות בודדות בקוצ'ין, קולקטה וניו דלהי) עד לפני מספר עשורים מנו יהודי הודו כשלוש רבבות.

ציטוטים

”היה מאוד קשה. אך לא התפנקנו...“

הקשר הרב דורי